-2-
Drouwers nog van het hart dat het met betrekking tot de vele vernie
lingen aan openbare gebouwen meer een kwestie is van mentaliteit .We
moeten in onze dorpen er zelf mee beginnen het vandalisme tegen te
gaan. Zien we metterdaad dat schade wordt aangebracht dan moeten onze
inwoners niet passief toezien. Men kan een en ander doorgeven aan de
betreffende instanties zodat de schade dan verhaald kan worden.
Voorstel tot beschikbaarstelling van een'krediet voor het geven van
onderwijs aan langdurig zieke kinderen in het St.Franciscuszieken-
huis te Roosendaal 78 wijziging 1977)*
De heer Gabriels juichte het voorstel erg toe.
De heer Vroegrijk zou het wenselijk vinden dat kinderen uit Zegge
- uiteraard meer georienteerd op Oudenbosch - bij een langdurige ziek
te zouden overgebracht kunnen worden naar het ziekenhuis in Roosen
daal.
De heer van Miert sprak van een lovend initiatief van de gemeente
Roosendaal en Nispen.
Wethouder Brouwers: in Oudenbosch is de mogelijkheid voor derge
lijk onderwijs (nog) niet aanwezig. De ouders zullen bij een langduri
ge opname van hun kinderen de keuze moeten maken tussen Oudenbosch of
Roosendaal. Mocht Oudenbosch tot een dergelijk initiatief komen dan
zijn wij bereid ook daar onze medewerking te verlenen.
De raad besloot hierna het gevraagde krediet beschikbaar te stellen.
Voorstel tot verkoop van een perceel industriegrond aan Aannemings
bedrijf Gijzen B0V0, Vijverstraat 65 St.Willebrord.
De raad verklaarde zich akkoord met het voorstel.
Nota inzake richtlijnen voor verkoop van bouwgrond.
De heer Claessen verklaarde in grote lijnen akkoord te gaan met het
voorstel. Blijkens de richtlijnen worden de personen vermeld onder
II-B-a (personen die willen huwen, samen jonger zijn dan 42 jaar en
niet over een zelfstandige woonruimte beschikken) gelijk gesteld met
personen vermeld onder II-B-d (personen die een eigen woning in de
gemeente hebben en daarin tenminste vijf jaar wonen).De heer Claes
sen zag de eerstgenoemde categorie graag met enige voorrang behan
deld boven die vermeld onder II-B-d. De heer Claessen vroeg om de
richtlijnen duidelijk en overzichtelijk te publiceren in de Hefboom.
De heer Luijkx pleitte nog eens voor een vrije vestiging van onze in
woners in alle dorpen, dus ook in de dorpen Rucphen,Schijf en Zegge.
De heer Boeren ging in grote lijnen akkoord met het voorstel. Hij
vroeg om een soepele toepassing van de richtlijnen teneinde onbillijk
heden te voorkomen. Dat bij de toewijzing van bouwgrond geselecteerd
moet worden is, gelet op de schaarste aan bouwgrond, een duidelijke
zaak. Ondanks alle ter zake bestaande voorschriften,richtlijnen en
opgelegde beperkingen hebben onze inwoners de laatste jaren toch veel
nieuwe en riante woningen kunnen bouwen. Daar zijn we echt trots op.
We zijn beslist niet achter gebleven bij andere gemeenten.
Voorkomen moet worden,aldus de heer Boeren,dat stukjes grond -moeilij
verkoopbaar vanwege ligging of grootte- braak blijven liggen.Voorge-
steld wordt in deze gevallen de richtlijnen soepel te hanteren.
Op enkele punten zag de heer Boeren de richtlijnen graag wat gewij
zigd en gaf daartoe enkele suggesties. o.m. I-b :de termijn waar
op men geacht wordt inwoner te zijn van 5 jaar terugbrengen op 3
jaar - van economische binding zou eerst sprake moeten zijn wanneer
men langer dan 1 jaar voor een bedrijf in onze gemeente werkzaam is,
dit om schijnarbeidsverhoudingen tegen te gaan - II-A-a: voor huur
ders van woningen van de Woningstichting zou een termijn van 3 jaar
wonen in de gemeente gevraagd moeten worden behoudens voor hen die
tot de autochtone bevolking hebben behoord - II-A-e en f, de be
perkte verkoopmogelijkheid onder f. vermeld zou ook moeten gelden
voor personen ressorterende onder e. - verder nog enkele vragen in
zake .plaatsing op kandidatenlijst danwel op de wachtlijst).
V. Krediet onderwijs
langdurig zieke kindei
VI. Verkoop industrie-
grond aan Gij zen BV.
St.Willebrord.
VII. Nota richtlijnen
verkoop bouwgrond.
-3-
De heer van Ginneken zag graag bij punt Il-d bijgevoegd: "het tijde
lijk buiten de gemeente wonen vanwege het werk". Verder vroeg dit
raadslid ook ruime aandacht in de Hefboom voor deze richtlijnen.
De heer Vroegrijk stelde voor dat men slechts één keer bouwgrond zou
moeten kunnen kopen anders biedt punt II-A-f. de mogelijkheid steeds
door te kunnen bouwen als men maar iemand kan vinden die uit onze ge
meente komt of autochtoon is.
De termijn van 5 jaar gesteld onder I-b. zag de heer Vroegrijk in te
genstelling tot de heer Boeren liever bepaald op 10 jaar.
De heer van Miert zag lieder geen richtlijnen maar dat is momenteel
niet haalbaarOnder punt II—A—a. zouden ook moeten worden opgenomen
de bewoners van huurwoningen,die geen eigendom zijn van de Woning
stichting, particuliere huurwoningen dus.
De heb begrepen, aldus de voorzitter, dat de raad het in grote lijnen
eens is met de voorgestelde richtlijnen. Is er duidelijk sprake van
onredelijkheid dan kunnen in zo'n geval burgemeester en wethouders,ge
hoord de commissie ruimtelijke ordening, een van deze hoofdlijnen af
wijkende beslissing nemen.
Ten aanzien van de bemerkingen van de heren Claessen en van Ginneken
zei de voorzitter hun suggesties te zullen bekijken. Ten aanzien van
de bemerkingen van de heer Luijkx stelde de voorzitter dat al meerdere
malen is gezegd dat we aan het provinciaal beleid vast zitten. Dit
beleid laat een vrije vestiging in de dorpen Rucphen,Schijf en Zegge
niet toe. In onze driehoekgedachte wordt door ons wel een ander beleid
gesuggereerd. Rucphen zou, als zijnde één geheel met St.Willebrord en
Sprundel in de driehoek St.Willebrord-Sprundel-Rucphen, gelijkelijk
mee moeten kunnen groeien. De provincie heeft hier nog weinig begrip
voor. De schaarste aan grond in het dorp Rucphen speelt bij het op
leggen van beperkingen bij uitgifte van bouwgrond in dit dorp natuur
lijk ook een rol.
Antwoordend op de bemerkingen van de heer Boeren zei de voorzitter
dat toewijzing van bouwgrond als regel conform de richtlijnen zal ge
schieden maar dat voor bijzondere gevallen natuurlijk van deze hoofd
lijnen afgeweken moet kunnen worden.
Onze nieuwbouw ziet er inderdaad f*aai uit. Onze bestemmingsplannen
spelen hier ook op in. Wij zijn een van de weinige gemeenten die al
leenstaande woningen en woningen in blokjes van twee bouwen. Dat
schept meer mogelijkheden zoals aanleg van meer groen e.d.
Voor de braakliggende grond - moeilijk verkoopbaar vanwege ligging
of vorm - zullen gegadigden soepel worden benaderd.
De gestelde termijn van 5 jaar wonen in de gemeente is volgens de
voorzitter een redelijke termijn. We moeten nu eerst maar eens gaan
werken met de richtlijnen zoals ze in het voorstel zijn vermeld. We
kunnen dan later - bij gebleken noodzaak - bepaalde artikelen nog
wijzigen.
Nagegaan zal worden of een opgegeven economische binding ook echt een
reële binding is. Stringenter voorwaarden voor huurders van woningwet
woningen is niet nodig, aldus de voorzitter. De Woningstichting han
teert in feite bij toewijzing van een huurwoning ook de regels van
economische- familiale- dan wel sociale binding.
Eigenaren van woningen kunnen natuurlijk vrij hun woningen verkopen
maar wordt daarna bouwgrond aangevraagd dan zullen zij zich moeten
schikken naar de regels door ons gesteld.
De voorzitter zegde toe dat in de Hefboom duidelijke artikelen zullen
verschijnen inzake deze nieuwe richtlijnen.
Het maar één keer bouwgrond kunnen uitgeven aan een koper - zoals
door de heer Vroegrijk gesteld - kan tot onbillijkheden leiden, b.v.
bij verkleining cq. vergroting van het gezin of vanwege sociale toe
standen.
Antwoordend op bemerkingen van de heer van Miert zei de voorzitter
dat ware er geen schaarste aan bouwgrond en was er geen rijks- of
provinciaal beleid wij onze gang konden gaan. Er zouden dan geen
richtlijnen nodig zijn. We hebben nu erg veel aanvragen en we moeten