-2- Drouwers nog van het hart dat het met betrekking tot de vele vernie lingen aan openbare gebouwen meer een kwestie is van mentaliteit .We moeten in onze dorpen er zelf mee beginnen het vandalisme tegen te gaan. Zien we metterdaad dat schade wordt aangebracht dan moeten onze inwoners niet passief toezien. Men kan een en ander doorgeven aan de betreffende instanties zodat de schade dan verhaald kan worden. Voorstel tot beschikbaarstelling van een'krediet voor het geven van onderwijs aan langdurig zieke kinderen in het St.Franciscuszieken- huis te Roosendaal 78 wijziging 1977)* De heer Gabriels juichte het voorstel erg toe. De heer Vroegrijk zou het wenselijk vinden dat kinderen uit Zegge - uiteraard meer georienteerd op Oudenbosch - bij een langdurige ziek te zouden overgebracht kunnen worden naar het ziekenhuis in Roosen daal. De heer van Miert sprak van een lovend initiatief van de gemeente Roosendaal en Nispen. Wethouder Brouwers: in Oudenbosch is de mogelijkheid voor derge lijk onderwijs (nog) niet aanwezig. De ouders zullen bij een langduri ge opname van hun kinderen de keuze moeten maken tussen Oudenbosch of Roosendaal. Mocht Oudenbosch tot een dergelijk initiatief komen dan zijn wij bereid ook daar onze medewerking te verlenen. De raad besloot hierna het gevraagde krediet beschikbaar te stellen. Voorstel tot verkoop van een perceel industriegrond aan Aannemings bedrijf Gijzen B0V0, Vijverstraat 65 St.Willebrord. De raad verklaarde zich akkoord met het voorstel. Nota inzake richtlijnen voor verkoop van bouwgrond. De heer Claessen verklaarde in grote lijnen akkoord te gaan met het voorstel. Blijkens de richtlijnen worden de personen vermeld onder II-B-a (personen die willen huwen, samen jonger zijn dan 42 jaar en niet over een zelfstandige woonruimte beschikken) gelijk gesteld met personen vermeld onder II-B-d (personen die een eigen woning in de gemeente hebben en daarin tenminste vijf jaar wonen).De heer Claes sen zag de eerstgenoemde categorie graag met enige voorrang behan deld boven die vermeld onder II-B-d. De heer Claessen vroeg om de richtlijnen duidelijk en overzichtelijk te publiceren in de Hefboom. De heer Luijkx pleitte nog eens voor een vrije vestiging van onze in woners in alle dorpen, dus ook in de dorpen Rucphen,Schijf en Zegge. De heer Boeren ging in grote lijnen akkoord met het voorstel. Hij vroeg om een soepele toepassing van de richtlijnen teneinde onbillijk heden te voorkomen. Dat bij de toewijzing van bouwgrond geselecteerd moet worden is, gelet op de schaarste aan bouwgrond, een duidelijke zaak. Ondanks alle ter zake bestaande voorschriften,richtlijnen en opgelegde beperkingen hebben onze inwoners de laatste jaren toch veel nieuwe en riante woningen kunnen bouwen. Daar zijn we echt trots op. We zijn beslist niet achter gebleven bij andere gemeenten. Voorkomen moet worden,aldus de heer Boeren,dat stukjes grond -moeilij verkoopbaar vanwege ligging of grootte- braak blijven liggen.Voorge- steld wordt in deze gevallen de richtlijnen soepel te hanteren. Op enkele punten zag de heer Boeren de richtlijnen graag wat gewij zigd en gaf daartoe enkele suggesties. o.m. I-b :de termijn waar op men geacht wordt inwoner te zijn van 5 jaar terugbrengen op 3 jaar - van economische binding zou eerst sprake moeten zijn wanneer men langer dan 1 jaar voor een bedrijf in onze gemeente werkzaam is, dit om schijnarbeidsverhoudingen tegen te gaan - II-A-a: voor huur ders van woningen van de Woningstichting zou een termijn van 3 jaar wonen in de gemeente gevraagd moeten worden behoudens voor hen die tot de autochtone bevolking hebben behoord - II-A-e en f, de be perkte verkoopmogelijkheid onder f. vermeld zou ook moeten gelden voor personen ressorterende onder e. - verder nog enkele vragen in zake .plaatsing op kandidatenlijst danwel op de wachtlijst). V. Krediet onderwijs langdurig zieke kindei VI. Verkoop industrie- grond aan Gij zen BV. St.Willebrord. VII. Nota richtlijnen verkoop bouwgrond. -3- De heer van Ginneken zag graag bij punt Il-d bijgevoegd: "het tijde lijk buiten de gemeente wonen vanwege het werk". Verder vroeg dit raadslid ook ruime aandacht in de Hefboom voor deze richtlijnen. De heer Vroegrijk stelde voor dat men slechts één keer bouwgrond zou moeten kunnen kopen anders biedt punt II-A-f. de mogelijkheid steeds door te kunnen bouwen als men maar iemand kan vinden die uit onze ge meente komt of autochtoon is. De termijn van 5 jaar gesteld onder I-b. zag de heer Vroegrijk in te genstelling tot de heer Boeren liever bepaald op 10 jaar. De heer van Miert zag lieder geen richtlijnen maar dat is momenteel niet haalbaarOnder punt II—A—a. zouden ook moeten worden opgenomen de bewoners van huurwoningen,die geen eigendom zijn van de Woning stichting, particuliere huurwoningen dus. De heb begrepen, aldus de voorzitter, dat de raad het in grote lijnen eens is met de voorgestelde richtlijnen. Is er duidelijk sprake van onredelijkheid dan kunnen in zo'n geval burgemeester en wethouders,ge hoord de commissie ruimtelijke ordening, een van deze hoofdlijnen af wijkende beslissing nemen. Ten aanzien van de bemerkingen van de heren Claessen en van Ginneken zei de voorzitter hun suggesties te zullen bekijken. Ten aanzien van de bemerkingen van de heer Luijkx stelde de voorzitter dat al meerdere malen is gezegd dat we aan het provinciaal beleid vast zitten. Dit beleid laat een vrije vestiging in de dorpen Rucphen,Schijf en Zegge niet toe. In onze driehoekgedachte wordt door ons wel een ander beleid gesuggereerd. Rucphen zou, als zijnde één geheel met St.Willebrord en Sprundel in de driehoek St.Willebrord-Sprundel-Rucphen, gelijkelijk mee moeten kunnen groeien. De provincie heeft hier nog weinig begrip voor. De schaarste aan grond in het dorp Rucphen speelt bij het op leggen van beperkingen bij uitgifte van bouwgrond in dit dorp natuur lijk ook een rol. Antwoordend op de bemerkingen van de heer Boeren zei de voorzitter dat toewijzing van bouwgrond als regel conform de richtlijnen zal ge schieden maar dat voor bijzondere gevallen natuurlijk van deze hoofd lijnen afgeweken moet kunnen worden. Onze nieuwbouw ziet er inderdaad f*aai uit. Onze bestemmingsplannen spelen hier ook op in. Wij zijn een van de weinige gemeenten die al leenstaande woningen en woningen in blokjes van twee bouwen. Dat schept meer mogelijkheden zoals aanleg van meer groen e.d. Voor de braakliggende grond - moeilijk verkoopbaar vanwege ligging of vorm - zullen gegadigden soepel worden benaderd. De gestelde termijn van 5 jaar wonen in de gemeente is volgens de voorzitter een redelijke termijn. We moeten nu eerst maar eens gaan werken met de richtlijnen zoals ze in het voorstel zijn vermeld. We kunnen dan later - bij gebleken noodzaak - bepaalde artikelen nog wijzigen. Nagegaan zal worden of een opgegeven economische binding ook echt een reële binding is. Stringenter voorwaarden voor huurders van woningwet woningen is niet nodig, aldus de voorzitter. De Woningstichting han teert in feite bij toewijzing van een huurwoning ook de regels van economische- familiale- dan wel sociale binding. Eigenaren van woningen kunnen natuurlijk vrij hun woningen verkopen maar wordt daarna bouwgrond aangevraagd dan zullen zij zich moeten schikken naar de regels door ons gesteld. De voorzitter zegde toe dat in de Hefboom duidelijke artikelen zullen verschijnen inzake deze nieuwe richtlijnen. Het maar één keer bouwgrond kunnen uitgeven aan een koper - zoals door de heer Vroegrijk gesteld - kan tot onbillijkheden leiden, b.v. bij verkleining cq. vergroting van het gezin of vanwege sociale toe standen. Antwoordend op bemerkingen van de heer van Miert zei de voorzitter dat ware er geen schaarste aan bouwgrond en was er geen rijks- of provinciaal beleid wij onze gang konden gaan. Er zouden dan geen richtlijnen nodig zijn. We hebben nu erg veel aanvragen en we moeten

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1978 | | pagina 16