ii (fi t De heer van Overveld zag het uitvoerige en goed gedocumenteerde prae- advies in sterke mate als een onderkenning van de reeds eerder inge nomen standpunten van de raad. Hij was verheugd dat met betrekking tot de bestuurlijke indeling van Nederland de recente ontwikkelingen ervan uitgaan,dat met name de drie bestuurslagen gehandhaafd blijven. Het aantal van 26 provincies vond ook hij aan de ruime kant. De heer van Ginneken stelde zich geheel achter het beleid inzake de Wet reorganisatie binnenlands bestuur. Hij verklaarde zich tegen een vierde bestuurslaag en tegen uitholling van de gemeentelijke autono mie, met name tegen overdracht van fundamentele lokale bevoegdheden aan de provincie. Wij zijn ook overtuigd dat de voorgestelde hervor ming van openbaar bestuur aanzienlijk meer geld gaat kosten dan de bestaande organisatie. Wij verklaren ons geheel akkoord met de voorstellen,zoals in de nota omschreven,aldus de heer van Ginneken. We hebben,aldus de heer Vroegrijk op één punt onze zin gekregen: de mini-provincies gaan een bestuursgebied omvatten zoals steeds door ons bepleit. We zullen er alles aan moeten doen om onze tweede stel ling: geen bevoegdheden onttrekken aan de gemeente, bewaarheid te krijgen.Verheugend is het dat onze gemeente niet her-ingedeeld zal worden.We zullen de ontwikkeling op de voet moeten blijven volgen maar het college is mans genoeg de mening van onze raad r^ar waar no dig is te verdedigen. Voorzitter: de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een stand punt ingenomen,getoetst in alle provincies.Het is een belangrijke zaak,dat de gemeenten één geluid laten horen.Dë minister gaat ook uit van drie bestuurslagen, dat is altijd onze wens geweest.We zijn het niet eens met het voornemen van de minister om vele taken van de gemeente over te dragenaan de provincies.Dit is geen goede zaak.We moeten zoveel mogelijk taken en bevoegdheden bij de gemeente onder brengen dicht bij de mensen en slechts datgene wat de gemeente om welke reden dan ook niet aankan aa .n een andere bestuurslaag over dragen. We hebben aan de 9 stellingen,neergelegd in de brochure van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten nog enkele punten toegevoegd. a. de afbakening van de mini-provincies. 0,i. moet aan de gemeenten, die in het grensgebied liggen zelf de keuze gelaten worden,waar zij zich bij aan willen sluiten; b. de minister praat helemaal niet over het financiële aspect. Wat gaat het allemaal kosten en wie gaat dat betalen.Dit aspect zal eerst wel degelijk goed bekeken moeten worden. We zijn blij,aldus de voorzitter, dat de raad akkoord gaat met de door de yereniging van Nederlandse Gemeenten neergelegde stellingen en met de toevoegingen door ons voorgesteld. De raad gaf zijn fiat aan de volgende wijzigingen van de gemeentebe- grotingjdienstjaar 1975: 67 wijziging 1975: verhoging bijdrage aan regionale brandweerkring Roosendaal in verband met noodzakelijke voorzie ningen; 71 wijziging I975 en 12 wijziging begroting grondbedrijf 1975: over brenging restant—kredieten bouwrijpmaken diverse bouwwijken; 72 wijziging 1975 en 13 wijziging begroting grondbedrijf 1975: afron dingskredieten bouwrijpmaken diverse bouwwijken; (o wijziging 1975: beschermvloer sporthal en podium. Van de rondvraag maakten de volgende raadsleden gebruik: De heer Vissenberg vroeg inlichtingen inzake het spuiten van bermen en sloten met grammascone .Er zou vissterfte opgetreden zijn.Grammas- cone zou een giftige stof zijn,gevaarlijk voor het vee,dat uit de sloten en vaarten te drinken wordt gegeven. Aan de planten en bermen zou schade toegebracht worden. Wethouder Verpaalen:het spuiten van bermen met grammascone geschiedt niet alleen in onze gemeente maar in tal van andere gemeenten in onz omgeving.Het spuiten geschiedt 'door een bedrijf,dat alleen gediplomee de spuiters in dienst heeft en geregeld wordt gecontroleerd door de -6. XVIII Begrotingswijzi gingen 1975: XIX Rondvraag, -7- Arbeidsinspectie.Volgens het districtskantoor van de Plantenkundige Dienst te Roosendaal is dit spuitmiddel,in verdunde vorm gebruikt, niet schadelijk voor de visstand. Er is verschil in grammascone. Er is een giftig soort- zoals door de heer Vissenberg bedoeld, aan geduid met een doodskop - en grammascone Zïï (zonder uitvloeiing,ver dund) - aangeduid met een Andreaskruis - dat wij bij bespuiting be zigen.Er wordt op de planten gespoten en niet in het water. Volgens het provinciaal reglement op de waterlopen in Noord-Brabant mogen in de waterlopen geen drinkputten voor vee worden gemaakt en moeten vee-keringen op 1 m. van de bovenkant van het talud van de waterlopen worden aangebracht, dit om te voorkomen dat taludkanten worden beschadigd en dat het vee uit de waterlopen kan drinken. De heer Vissenberg stelde voor namens de raad een protestbrief te doen uitgaan naar de Spaanse Ambassade i.v.m. de uitgesproken dood vonnissen. Voorzitter: de gemeenteraad komt hier samen om de belangen van de gemeente te behartigen.Dat is de taak van de raad. M.i. staan,aldus de voorzitter hier andere wegen open om te protesteren.We begrijpen overigens heel goed de verontwaardiging in deze. De heer Wagtmans deed de suggestie om in de nieuwe bouwwijken in het wegdek zg. "slow-strips" aan te brengen waardoor de snelheid van het gemotoriseerde verkeer aanzienlijk gematigd kan worden. Voorzitter: deze suggestie zullen we doorgeven aan de zo juist be noemde verkeerscommissie. De heer Vroegrijk vroeg aandacht voor de woningproblemen. Er zouden vertragingen zijn opgetreden bij de goedkeuring van bestemmingsplan nen, met name bij de plannen "de Stote Stede", "de Vissenberg", en nu ook weer bij de plannen "de Branden" en "Noordhoek" Zegge. Het plan "Noordhoek" Zegge zou verdaagd zijn, zodat daar een vijftig tal woningzoekenden nog steeds geen uitzicht hebben op een woning. Er staan voor Zegge volgens de heer Vroegrijk 7 personen reeds vanaf 1972 ingeschreven, 12 woningzoekenden vanaf 1973o Het groeipercenta ge aangegeven in het structuurplan wordt volgens de heer Vroegrijk voor Sprundel en Zegge niet eens minimaal gehanteerd door gedeputeer de staten. Ondanks de voortvarendheid van de gemeente bij het gereed maken van bestemmingsplannen worden deze toch steeds verdaagd of men vindt wijzigingen noodzakelijk,die weer veel geduld vragen. Ik zet, aldus de heer Vroegrijk, een vraagteken bij het artikel in het Brabants Nieusblad van 26 september, waarin gezegd wordt,dat onze gemeente geen stagnatie ondervonden heeft bij de uitvoering van bouw plannen, De bespreking met gedeputeerde Siepman heeft geresulteerd in een twijfel aan de integriteit van de woningstichting,die recent een exact beeld heeft gegeven van het aantal woningzoekenden, maar nu nog eens genoodzaakt wordt de lijst geheel door te lichten, aldus 1 besloot de heer Vroegrijk zijn betoog. Voorzitter :wanneer U stelt dat stagnatie is opgetreden in de woning^- bouw dan moet ik toch het tegendeel opmerken nl.zoals uit ons voor stel van 11 juni 1975 blijkt, was de planning voor 1974 en 1975 tesa- men 210 woningen terwijl er in werkelijkheid 269 in aanbouw zijn. Dus 59 woningen meer dan gepland was volgens de contingenten,die door de provinciale directie in principe waren toegezegd. We liggen derhalve belangrijk voor op het schema door gedeputeerde vastgesteld. Het artikel in het Brabants NiexüJsblad,waarin gezegd wordt dat geen stagnatie is ondervonden bij de uitvoering van bouwplannen door pro cedurekwesties geeft de situatie juist weer. De stagnaties in de bouw van woningen in de plannen "Vissenberg" en "de Branden" is niet ver oorzaakt door de procedure-kwesties maar door vertragingen bij de grondaankopen. In het plan "Vissenberg" was het bijzonder moeilijk het laatste stukje grond aan te kopen, juist erg noodzakelijk om dit plan te kunnen realiseren. Dit geldt ook voor "de ^randen", waar we nog steeds niet de goedkeuring van de Centrale Rabo-bank te Eindhoven hebben gekregen inzake aankoop van gronden. Zodra goedkeuring is ont-

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1975 | | pagina 41