ii
(fi t
De heer van Overveld zag het uitvoerige en goed gedocumenteerde prae-
advies in sterke mate als een onderkenning van de reeds eerder inge
nomen standpunten van de raad. Hij was verheugd dat met betrekking
tot de bestuurlijke indeling van Nederland de recente ontwikkelingen
ervan uitgaan,dat met name de drie bestuurslagen gehandhaafd blijven.
Het aantal van 26 provincies vond ook hij aan de ruime kant.
De heer van Ginneken stelde zich geheel achter het beleid inzake de
Wet reorganisatie binnenlands bestuur. Hij verklaarde zich tegen een
vierde bestuurslaag en tegen uitholling van de gemeentelijke autono
mie, met name tegen overdracht van fundamentele lokale bevoegdheden
aan de provincie. Wij zijn ook overtuigd dat de voorgestelde hervor
ming van openbaar bestuur aanzienlijk meer geld gaat kosten dan de
bestaande organisatie.
Wij verklaren ons geheel akkoord met de voorstellen,zoals in de nota
omschreven,aldus de heer van Ginneken.
We hebben,aldus de heer Vroegrijk op één punt onze zin gekregen: de
mini-provincies gaan een bestuursgebied omvatten zoals steeds door
ons bepleit. We zullen er alles aan moeten doen om onze tweede stel
ling: geen bevoegdheden onttrekken aan de gemeente, bewaarheid te
krijgen.Verheugend is het dat onze gemeente niet her-ingedeeld zal
worden.We zullen de ontwikkeling op de voet moeten blijven volgen
maar het college is mans genoeg de mening van onze raad r^ar waar no
dig is te verdedigen.
Voorzitter: de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een stand
punt ingenomen,getoetst in alle provincies.Het is een belangrijke
zaak,dat de gemeenten één geluid laten horen.Dë minister gaat ook
uit van drie bestuurslagen, dat is altijd onze wens geweest.We zijn
het niet eens met het voornemen van de minister om vele taken van de
gemeente over te dragenaan de provincies.Dit is geen goede zaak.We
moeten zoveel mogelijk taken en bevoegdheden bij de gemeente onder
brengen dicht bij de mensen en slechts datgene wat de gemeente
om welke reden dan ook niet aankan aa .n een andere bestuurslaag over
dragen. We hebben aan de 9 stellingen,neergelegd in de brochure van
de Vereniging van Nederlandse Gemeenten nog enkele punten toegevoegd.
a. de afbakening van de mini-provincies. 0,i. moet aan de gemeenten,
die in het grensgebied liggen zelf de keuze gelaten worden,waar
zij zich bij aan willen sluiten;
b. de minister praat helemaal niet over het financiële aspect. Wat
gaat het allemaal kosten en wie gaat dat betalen.Dit aspect zal
eerst wel degelijk goed bekeken moeten worden.
We zijn blij,aldus de voorzitter, dat de raad akkoord gaat met de door
de yereniging van Nederlandse Gemeenten neergelegde stellingen en met
de toevoegingen door ons voorgesteld.
De raad gaf zijn fiat aan de volgende wijzigingen van de gemeentebe-
grotingjdienstjaar 1975:
67 wijziging 1975: verhoging bijdrage aan regionale brandweerkring
Roosendaal in verband met noodzakelijke voorzie
ningen;
71 wijziging I975 en 12 wijziging begroting grondbedrijf 1975: over
brenging restant—kredieten bouwrijpmaken diverse
bouwwijken;
72 wijziging 1975 en 13 wijziging begroting grondbedrijf 1975: afron
dingskredieten bouwrijpmaken diverse bouwwijken;
(o wijziging 1975: beschermvloer sporthal en podium.
Van de rondvraag maakten de volgende raadsleden gebruik:
De heer Vissenberg vroeg inlichtingen inzake het spuiten van bermen
en sloten met grammascone .Er zou vissterfte opgetreden zijn.Grammas-
cone zou een giftige stof zijn,gevaarlijk voor het vee,dat uit de
sloten en vaarten te drinken wordt gegeven. Aan de planten en bermen
zou schade toegebracht worden.
Wethouder Verpaalen:het spuiten van bermen met grammascone geschiedt
niet alleen in onze gemeente maar in tal van andere gemeenten in onz
omgeving.Het spuiten geschiedt 'door een bedrijf,dat alleen gediplomee
de spuiters in dienst heeft en geregeld wordt gecontroleerd door de
-6.
XVIII Begrotingswijzi
gingen 1975:
XIX Rondvraag,
-7-
Arbeidsinspectie.Volgens het districtskantoor van de Plantenkundige
Dienst te Roosendaal is dit spuitmiddel,in verdunde vorm gebruikt,
niet schadelijk voor de visstand. Er is verschil in grammascone.
Er is een giftig soort- zoals door de heer Vissenberg bedoeld, aan
geduid met een doodskop - en grammascone Zïï (zonder uitvloeiing,ver
dund) - aangeduid met een Andreaskruis - dat wij bij bespuiting be
zigen.Er wordt op de planten gespoten en niet in het water.
Volgens het provinciaal reglement op de waterlopen in Noord-Brabant
mogen in de waterlopen geen drinkputten voor vee worden gemaakt en
moeten vee-keringen op 1 m. van de bovenkant van het talud van de
waterlopen worden aangebracht, dit om te voorkomen dat taludkanten
worden beschadigd en dat het vee uit de waterlopen kan drinken.
De heer Vissenberg stelde voor namens de raad een protestbrief te
doen uitgaan naar de Spaanse Ambassade i.v.m. de uitgesproken dood
vonnissen.
Voorzitter: de gemeenteraad komt hier samen om de belangen van de
gemeente te behartigen.Dat is de taak van de raad. M.i. staan,aldus
de voorzitter hier andere wegen open om te protesteren.We begrijpen
overigens heel goed de verontwaardiging in deze.
De heer Wagtmans deed de suggestie om in de nieuwe bouwwijken in
het wegdek zg. "slow-strips" aan te brengen waardoor de snelheid van
het gemotoriseerde verkeer aanzienlijk gematigd kan worden.
Voorzitter: deze suggestie zullen we doorgeven aan de zo juist be
noemde verkeerscommissie.
De heer Vroegrijk vroeg aandacht voor de woningproblemen. Er zouden
vertragingen zijn opgetreden bij de goedkeuring van bestemmingsplan
nen, met name bij de plannen "de Stote Stede", "de Vissenberg", en
nu ook weer bij de plannen "de Branden" en "Noordhoek" Zegge. Het
plan "Noordhoek" Zegge zou verdaagd zijn, zodat daar een vijftig
tal woningzoekenden nog steeds geen uitzicht hebben op een woning.
Er staan voor Zegge volgens de heer Vroegrijk 7 personen reeds vanaf
1972 ingeschreven, 12 woningzoekenden vanaf 1973o Het groeipercenta
ge aangegeven in het structuurplan wordt volgens de heer Vroegrijk
voor Sprundel en Zegge niet eens minimaal gehanteerd door gedeputeer
de staten. Ondanks de voortvarendheid van de gemeente bij het gereed
maken van bestemmingsplannen worden deze toch steeds verdaagd of men
vindt wijzigingen noodzakelijk,die weer veel geduld vragen.
Ik zet, aldus de heer Vroegrijk, een vraagteken bij het artikel in
het Brabants Nieusblad van 26 september, waarin gezegd wordt,dat onze
gemeente geen stagnatie ondervonden heeft bij de uitvoering van bouw
plannen, De bespreking met gedeputeerde Siepman heeft geresulteerd
in een twijfel aan de integriteit van de woningstichting,die recent
een exact beeld heeft gegeven van het aantal woningzoekenden, maar
nu nog eens genoodzaakt wordt de lijst geheel door te lichten, aldus 1
besloot de heer Vroegrijk zijn betoog.
Voorzitter :wanneer U stelt dat stagnatie is opgetreden in de woning^-
bouw dan moet ik toch het tegendeel opmerken nl.zoals uit ons voor
stel van 11 juni 1975 blijkt, was de planning voor 1974 en 1975 tesa-
men 210 woningen terwijl er in werkelijkheid 269 in aanbouw zijn. Dus
59 woningen meer dan gepland was volgens de contingenten,die door de
provinciale directie in principe waren toegezegd. We liggen derhalve
belangrijk voor op het schema door gedeputeerde vastgesteld.
Het artikel in het Brabants NiexüJsblad,waarin gezegd wordt dat geen
stagnatie is ondervonden bij de uitvoering van bouwplannen door pro
cedurekwesties geeft de situatie juist weer. De stagnaties in de bouw
van woningen in de plannen "Vissenberg" en "de Branden" is niet ver
oorzaakt door de procedure-kwesties maar door vertragingen bij de
grondaankopen. In het plan "Vissenberg" was het bijzonder moeilijk
het laatste stukje grond aan te kopen, juist erg noodzakelijk om dit
plan te kunnen realiseren. Dit geldt ook voor "de ^randen", waar we
nog steeds niet de goedkeuring van de Centrale Rabo-bank te Eindhoven
hebben gekregen inzake aankoop van gronden. Zodra goedkeuring is ont-