een goed stuk werk geleverd.De ambtenaren,die zich hiermede hebben bezig gehouden verdienen hiervoor zeer terecht een compliment.Niet alleen de wijze van samenstelling maar vooral ook de cijfers zijn het,die ons voldoening geven.We kunnen weer terug zien op een slui tende begroting.Dit is al jaren zo.We voeren een goed financieel be- leid.We springen zover als de polsstok lang is.We doen die uitgaven die nodig zijn om bij de tijd te blijven.Het is een kunst het even wicht te vinden tussen: een gezonde sluitende begroting en het doen van noodzakelijke uitgaven om in de pas te blijven. Goede verhoudingen,zoals de heer van Hal in zijn algemene beschou wingen opmerkte, tussen burgemeester en wethouders en de raadsleden zijn een eerste vereiste en wij hechten er grote waarde aan,dat van beide kanten een goede communicatie aanwezig is.We proberen zoveel mogelijk te informeren, nodig om tot goede besluitvorming te komen. Gezien de ruimte in de begroting kunnen er nog nieuwe investeringen gedaan worden.De investeringsnota geeft dit aan.Bij de onrendabele investeringen komt het probleem van de financiering aan de orde.We moeten dankbaar gebruik maken van de subsidiemogelijkheden,die er zijn. Realisering van nieuwe investeringen is niet alleen afhanke lijk van het hebben van dekkingsmiddelen maar ook is belangrijk de arbeid,die er aan besteed moet worden.We hebben een beperkt ambte narencorps. Gelet op de grootte van onze gemeente hebben we hier wei nig ambtenaren.Wat dat betreft zijn we een goedkope gemeente. Maar dat betekent ook,dat niet alles gedaan kan worden.Er za], ook al is het geld er, toch rekening moeten worden gehouden met de beschikba re mankracht. Gewestvorming: ook wij,aldus de voorzitter,betreuren het,dat het ge- westbestuur niet de argumenten overgenomen heeft,die wij naar voren hebben gebracht.Inderdaad hebben wij steeds duidelijk gesteld,dat wij vóór samenwerking zijn en dat wij te allen tijde nog bereid zijn daarover van gedachten te wisselen.Onze bezwaren zijn principiële bezwaren nl. we zijn tegen onbeperkte,ongelimiteerde overdracht van bevoeg(pieden.Dat vinden wij nu nog.Daamaast zijn wij van mening dat bij gewestvorming gestreefd moet worden naar grote gewesten. In een gesprek met een lid van het college van gedeputeerde staten,la ter ook via correspondentie,is ons gebleken,dat men bij GS volledig begrip heeft voor ons standpunt en ermee kan instemmen.Desondanks heeft men ons uitdrukkelijk gevraagd deze zaak opnieuw aan de orde te willen stellen0We zullen de ontwikkeling in den lande even af wachten en dan zullen- wij deze zaak opnieuw in deze raad aan de or de stellen.De raad kan dan opnieuw hierover beraadslagen en beslisson. Streekplan: wij zijn geen voorstanders van een onbeperkte groei van onze gemeente maar van een rustige,gestadige groei,gebaseerd op die van onze eigen inwoners. We hebben er geen behoefte aan zo snel mo gelijk groot te worden. Ons streven is onze samenleving zo gezond mo— gelijk te houden en het landelijk karakter te bewaren. Samenstelling van de bewuste streekcommissie door het provinciaal b<- stuur is geheel buiten ons om gegaan.We zijn er niet in gekend.Ook ons is het opgevallen,dat er uit ons gebied geen vertegenwoordiger is aangewezen.Het zal verstandig zijn GS hierop te wijzen. Werkloosheid: dit is een ernstig probleem. We kunnen er als gemeente weinig aan doen.Het is een structureel,landelijk probleem.De invloec van de gemeenten is daarop bijzonder gering. Ook wij maken ons zor gen,gelet ook op de ongunstige economische situatie voor 1975.Voor de inpulsen voor werkloosheidsbestrijding,die van rijkswege worden gegeven, hebben wij voldoende plannen ingediend (sportvelden,riole ring, gemeentehuis scholen,jeugdhuis e.a. Antw.vragen Gabriels: Belastingen: het streven van het college van B. en W, is ook om de gemeentenaren zo weinig mogelijk te belasten.De belastingdruk in on:;e gemeente is bijzonder laag. Bouwen in Zegge eh Schijf: men wil de kernen bewaren in de toestand waar in ze verkeren. Bouwen in de landelijke gebieden wil men zoveel moge lijk afremmen.Het structuurplan laat een bepaalde groei toe.Wij zijn van mening, dat de bouw in de dorpen Zegge en Schijf en Rucphen,waar -9- deze bouw gelimiteerd is,moet dienen voor de opvang van de eigen be woners of voor diegenen,die een economische binding ermee hebben. Bestemming gronden: vrijwel alle gronden hebben een bepaalde bestem ming maar dat wil niet zeggen,dat ze allemaal overeenkomstig deze be stemming worden gebruikt.Helaas verrijzen er hier en daar vuilnisbel ten. Dat is haast niet te voorkomen.De politie let er wel scherp op. Brandweer: hierover is zoals bekend, een rapport verschenen,dat pleit voor centralisatie van de gehele brandweer.De raad heeft destijds zich in principe uitgesproken voor spreiding van de blusmiddelen, om dat men daar vele voordelen in ziet.Alle voorzieningen,die nodig ge acht worden vergen een bedrag van miljoen.Dat kan niet ineens. Daarom zullen we gefaseerd gelden beschikbaar moeten stellen.Op de eerste plaats zal overgegaan worden op het zg. "stil alarm", vervan ging van de tankwagen en van bluskleding. Torenklok: we adviseren het kerkbestuur om een verzoek te doen.Dan kan een en ander worden bekeken0 Antw vragen van Ginneken: ETI-rapport: realisering van de suggesties in dit rapport gedaan kan een belangrijke bijdrage leveren bij ons pogen het werkloosheidspro bleem mee op te lossen. Bouwrijpmaken gronden Sprundel«vaststelling van bestemmingsplannen kost helaas veel tijd.We hebben goede hoop,dat we in het plan"Vissen- berg"weer spoedig kunnen gaan bouwen.Het plan"de Branden" is ook in een ver gevorderd stadium.We zijn nog bezig met grondaankopen.We ho pen op een vlot verloop. Hondenbelasting: we komen hierop nog nader terug.Wordt mede bekeken in het kader van de invoering van de onroerend-goed-belasting. Antw vragen Vroegrijk* Aankoop en bouwrijpmaken gronden Zegge: hierover is al het een en an der gezegd met betrekking tot de beperkte bouwmogelijkheden,gelet op het landelijk- en provinciaal beleid t.a.v. bouwen in kleine kernen. Overigens delen wij volledig de opvatting van de heer Vroegrijk,zoals in vorige vergaderingen ook reeds naar voren is gebracht. Poppestraat: deze is inderdaad gepland voor 1975*Realiserin€> we^ afhankelijk van het subsidie,dat in ACW-verband wordt verkregen.De plannen liggen in 's-Bosoh.De geraamde kosten zijn 700.000,=,waar op een subsidiëring mogelijk is van 70 80 de moeite waard om er even op te wachten. Brandweerwagen en brandkranen: de brandweerwagen voor St.Willebrord staat op de urgentielijst.Zo gauw de financieringsmiddelen dit toe laten zullen we ook daar overgaan tot vervanging. Uitbreiding van brandkranen vergt als ideaal plan een investering van .1.000.000,= We kunnen niet overal in onze gemeente brandkranen plaatsen.We zullen trachten zoveel mogelijk kranen aan te brengen. Votering krediet voor aanleg sportvelden Sprundel/rSeh^f.3®11 en a*1" der is wel bedoeld als een voorstel,gezien het gestelde in de nota: "gezien het dringende karakter van deze voorziening geven wij U in "overweging thans het benodigde krediet van /.325*000,= te voteren". Anti vragen v.Miert: Personeelsopleiding: de nodige aandacht blijft besteed aan de oplei ding van ambtenaren.Uitbreiding van het aantal zal in de toekomst ook noodzakelijk zijn o0m. in verband met de voorlichting. Openstelling secretarie: enkele jaren geleden is hiermede een proef genomen.Er was zo weinig belangstelling voor dat voortzetting ervan niet verantwoord was. Voorlichting structuurplan e.d.: we zijn bezig met opstelling van een nieuw structuurplan. Zoals ook bij het huidige structuurplan is ge beurd zal de nodige voorlichting over dit nieuwe plan worden gegeven. Bij het huidige plan hebben we zo veel mogelijk organisaties (boeren, middenstand e.a.) per kerkdorp uitgenodigd en voorgelicht. Bij het

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1974 | | pagina 51