-5- Wethouder Brouwers: we moeten bij onderwijszaken twee belangrijke onderscheidingen in het oog houden: a. gaat het over openbaar of bijzonder onderwijs b. gaat het over lager of kleuteronderwijs (LO-wet 1920 en Kleuter onderwijswet) of over voortgezet onderwijs (Mammoetwet). Uw bemerkingen hebben betrekking op scholen voor bijzonder onderwijs en dat onderwijs valt bovendien onder de mammoetwet. Dit betekent, dat het gemeentebestuur geen enkele bevoegdheid bezit in deze materie Het enige wat het gemeentebestuur kan doen is deze suggesties aan de schoolbesturen voorleggen. Maar ook de schoolbesturen zelf zijn met handen en voeten gebonden aan de zg. plan-procedure,welke de mammoet wet heeft ingevoerdoDit scholenplan is gisteren weer verschenen.U kunt daar kennis van nemen. Om concreet op Uw vragen verder in te gaan: 1. aan het schoolbestuur van de LTS hebben wij bij brief van 25sep74 de suggesties van vakken-uitbreiding gedaan; 2. reeds in 1971 hebben wij de besturen van de LTS en de Huishoud school gewezen op de mogelijkheid van een scholengemeenschap. Deze schoolbesturen vonden dat zij in het belang van de kinderen niet tot een scholei^gemeenschap moesten besluiten. Het is een moeilijke zaak want zoals op tal van andere gebieden heeft de ervaring ge leerd, dat schaalvergroting veel nadelen heeft. Wethouder Brouwer.s verwees verder naar de ingekomen stukken met betrek king tot de vragen van kamerleden inzake grotere diversiteit van vakken op de LTS en de spoedige beslissing inzake de nieuwbouw van de LTS. De heer van Miert benadrukte nogmaals de noodzaak van meer gericht onderwijs,niet hoofdzakelijk opleidingen voor de bouw.Er gaan nogal wat kinderen naar scholen buiten onze gemeente,omdat onze scholen niet die mogelijkheden bieden,die scholen elders wel hebben. Samen voeging is in het belang van de leerlingen,aldus de heer van Miert. Verder vroeg de heer van Miert de mogelijkheid te willen bezien van instelling van een onderwijscommissie. Wethouder Brouwers: omdat onze gemeente geen openbaar onderwijs kent en de bevoegdheden ten aanzien van het bijzonder onderwijs uiterst gering zijn heeft het instellen va*n een onderwijscommissie weinig zin De heer Vissenberg vond dat bijstandsaanvragen niet snel genoeg wer den behandeld en klaagde over het summiere onderzoek van de gemeente arts. Wethouder van Oosterbosch schetste de procedure,welke gevolgd moet worden bij bijstandsaanvragen. Verreweg de meeste aanvragen worden binnen de gestelde termijnen afgewerkt.Bij incidentele aanvragen duuri de behandeling soms langer tengevolge van inlichtingen b.v.die in gewonnen moeten worden en adviezen,die ter zake gevraagd moeten wor den. Momenteel zijn 6 aanvragen langer dan één maand in behandeling. Met uitzondering van één aanvrage,waarbij door aanvrager zelf geen inlichtingen worden verstrekt, dateren laatstgenoemde aanvragen vanaf medio augustus 1974. In het verleden is inderdaad sprake geweest van achterstand wegens ziekten en onderbezetting van de afdeling. Thans kan niet meer gesproken worden van achterstand. Ten aanzien van de geuite klachten zullen wig ons met de gemeentearts verstaan.Wel merken wij op,dat de arts soms in overleg treedt met de betrokken huisarts.Men kan dan inderdaad de indruk krijgen,dat het onderzoek zeer summier is. De heer Vissenberg pleitte voor riolering van het industrieterrein. De huidige situatie kan zo niet gehandhaafd blijven. Wethouder Verpaalen: het lag in de bedoeling de riolering van het industrieterrein te doen aansluiten via eenpersleiding op de zuive ringsinstallatie in Rucphen0Intussen is gebleken dat het beter is deze riolering aan te sluiten op die in de Emmausbuurt; er is dan geen perr leiding nodig omdat de lozing dan in vrij verval kan geschieden. De plannen daartoe zijn gemaakt.We komen t.z.t. met een voorstel voor be schikbaarstelling van de benodigde kredieten. Wethouder Verpaalen merkte nog op,dat het water van ijsfabriek Gijzen door het waterschap West-Brabant is gekeurd en in orde bevonden. De heer Vroegrijk informeerde naar de stand van zaken met betrekking tot de herziening van het structuurplan. Met name of er iets gedaan gaat worden ten aanzien van het groeipercentage van onze kleine ker- Voorzitter: we zijn volop bezig met gegevens te verzamelen voor een herziening van ons structuurplan. Door ziekte - het hoofd van de betreffende afdeling is al enkele maanden ziek - alsmede door perso neelswisseling is vertraging opgetreden en zal men nog wel met enige vertraging rekening moeten houden. Zoals bekend bepaalt de provincie in hoofdzaak de groei van Richtsnoer is dat men bij de groei alleen accepteert diegenen,die er geboren en getogen zijn of er economische binding mee. hebben. Daar naast spreekt ook mee de functie die zo'n kern in de streek heeft. Gedeputeerde Staten zijn bereid geweest voor Zegge met 5 woningen (groeipercentage 1%) maar 10 woningen per jaar te aanvaarden in het plan Noordhoek d.i. 1,8 groei). Uw gedachtegang ten aanzien van de groei van de kleine f®" heel de onze,aldus de voorzitter, reagerend op nog een cijfermatige toelichting van de heer Vroegrijk. De heer Gabriels vroeg om een lantaarnpaal te plaatsen bij de Paral lelweg naar Etten-Leur en vroeg meer aandacht voor het onderhoud van de bermsloten. Wethouder Verpaalen: na de reconstructie van de rijksweg aldaar zal de verlichting daar worden bezien. Deze winter zal dit nog wel me gerealiseerd kunnen worden. Het schoonmaken van de sloten gebeurt elk jaar, eind oktober of begin november. Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter hierna de vergade- ring met het gebruikelijke gebed. De secretaris, forzitter,

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1974 | | pagina 46