-5-
Wethouder Brouwers: we moeten bij onderwijszaken twee belangrijke
onderscheidingen in het oog houden:
a. gaat het over openbaar of bijzonder onderwijs
b. gaat het over lager of kleuteronderwijs (LO-wet 1920 en Kleuter
onderwijswet) of over voortgezet onderwijs (Mammoetwet).
Uw bemerkingen hebben betrekking op scholen voor bijzonder onderwijs
en dat onderwijs valt bovendien onder de mammoetwet. Dit betekent,
dat het gemeentebestuur geen enkele bevoegdheid bezit in deze materie
Het enige wat het gemeentebestuur kan doen is deze suggesties aan de
schoolbesturen voorleggen. Maar ook de schoolbesturen zelf zijn met
handen en voeten gebonden aan de zg. plan-procedure,welke de mammoet
wet heeft ingevoerdoDit scholenplan is gisteren weer verschenen.U
kunt daar kennis van nemen.
Om concreet op Uw vragen verder in te gaan:
1. aan het schoolbestuur van de LTS hebben wij bij brief van 25sep74
de suggesties van vakken-uitbreiding gedaan;
2. reeds in 1971 hebben wij de besturen van de LTS en de Huishoud
school gewezen op de mogelijkheid van een scholengemeenschap. Deze
schoolbesturen vonden dat zij in het belang van de kinderen niet
tot een scholei^gemeenschap moesten besluiten. Het is een moeilijke
zaak want zoals op tal van andere gebieden heeft de ervaring ge
leerd, dat schaalvergroting veel nadelen heeft.
Wethouder Brouwer.s verwees verder naar de ingekomen stukken met betrek
king tot de vragen van kamerleden inzake grotere diversiteit van vakken
op de LTS en de spoedige beslissing inzake de nieuwbouw van de LTS.
De heer van Miert benadrukte nogmaals de noodzaak van meer gericht
onderwijs,niet hoofdzakelijk opleidingen voor de bouw.Er gaan nogal
wat kinderen naar scholen buiten onze gemeente,omdat onze scholen
niet die mogelijkheden bieden,die scholen elders wel hebben. Samen
voeging is in het belang van de leerlingen,aldus de heer van Miert.
Verder vroeg de heer van Miert de mogelijkheid te willen bezien van
instelling van een onderwijscommissie.
Wethouder Brouwers: omdat onze gemeente geen openbaar onderwijs kent
en de bevoegdheden ten aanzien van het bijzonder onderwijs uiterst
gering zijn heeft het instellen va*n een onderwijscommissie weinig zin
De heer Vissenberg vond dat bijstandsaanvragen niet snel genoeg wer
den behandeld en klaagde over het summiere onderzoek van de gemeente
arts.
Wethouder van Oosterbosch schetste de procedure,welke gevolgd moet
worden bij bijstandsaanvragen. Verreweg de meeste aanvragen worden
binnen de gestelde termijnen afgewerkt.Bij incidentele aanvragen duuri
de behandeling soms langer tengevolge van inlichtingen b.v.die in
gewonnen moeten worden en adviezen,die ter zake gevraagd moeten wor
den. Momenteel zijn 6 aanvragen langer dan één maand in behandeling.
Met uitzondering van één aanvrage,waarbij door aanvrager zelf geen
inlichtingen worden verstrekt, dateren laatstgenoemde aanvragen vanaf
medio augustus 1974. In het verleden is inderdaad sprake geweest van
achterstand wegens ziekten en onderbezetting van de afdeling. Thans
kan niet meer gesproken worden van achterstand.
Ten aanzien van de geuite klachten zullen wig ons met de gemeentearts
verstaan.Wel merken wij op,dat de arts soms in overleg treedt met de
betrokken huisarts.Men kan dan inderdaad de indruk krijgen,dat het
onderzoek zeer summier is.
De heer Vissenberg pleitte voor riolering van het industrieterrein.
De huidige situatie kan zo niet gehandhaafd blijven.
Wethouder Verpaalen: het lag in de bedoeling de riolering van het
industrieterrein te doen aansluiten via eenpersleiding op de zuive
ringsinstallatie in Rucphen0Intussen is gebleken dat het beter is deze
riolering aan te sluiten op die in de Emmausbuurt; er is dan geen perr
leiding nodig omdat de lozing dan in vrij verval kan geschieden. De
plannen daartoe zijn gemaakt.We komen t.z.t. met een voorstel voor be
schikbaarstelling van de benodigde kredieten.
Wethouder Verpaalen merkte nog op,dat het water van ijsfabriek Gijzen
door het waterschap West-Brabant is gekeurd en in orde bevonden.
De heer Vroegrijk informeerde naar de stand van zaken met betrekking
tot de herziening van het structuurplan. Met name of er iets gedaan
gaat worden ten aanzien van het groeipercentage van onze kleine ker-
Voorzitter: we zijn volop bezig met gegevens te verzamelen voor een
herziening van ons structuurplan. Door ziekte - het hoofd van de
betreffende afdeling is al enkele maanden ziek - alsmede door perso
neelswisseling is vertraging opgetreden en zal men nog wel met enige
vertraging rekening moeten houden.
Zoals bekend bepaalt de provincie in hoofdzaak de groei van
Richtsnoer is dat men bij de groei alleen accepteert diegenen,die er
geboren en getogen zijn of er economische binding mee. hebben. Daar
naast spreekt ook mee de functie die zo'n kern in de streek heeft.
Gedeputeerde Staten zijn bereid geweest voor Zegge met 5 woningen
(groeipercentage 1%) maar 10 woningen per jaar te aanvaarden in het
plan Noordhoek d.i. 1,8 groei).
Uw gedachtegang ten aanzien van de groei van de kleine f®"
heel de onze,aldus de voorzitter, reagerend op nog een cijfermatige
toelichting van de heer Vroegrijk.
De heer Gabriels vroeg om een lantaarnpaal te plaatsen bij de Paral
lelweg naar Etten-Leur en vroeg meer aandacht voor het onderhoud van
de bermsloten.
Wethouder Verpaalen: na de reconstructie van de rijksweg aldaar zal
de verlichting daar worden bezien. Deze winter zal dit nog wel me
gerealiseerd kunnen worden.
Het schoonmaken van de sloten gebeurt elk jaar, eind oktober of begin
november.
Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter hierna de vergade-
ring met het gebruikelijke gebed.
De secretaris, forzitter,