-4-
De heer Vroegrijk betoogde,dat gedurendfe de 20 jaar dat hij deel
mocht uitmaken van de raad het nimmer had meegemaakt,dat een wet
houders verkiezing beinvloed werd door een prae-advies van B. en W.
Wanneer er een 3e.wethouder nodig is is dat een zaak van betrbkken
partijen en daar mag geen enkele gevolgtrekking van de zijde van
B. en W. aan voorafgaan. Ik respecteer de twee grootste partijen,
die aanspraak kunnen maken op twee wethouderszetels. Wanneer daar
geen Willebrorder bij is dan is dat een logisch gevolg van de poli
tieke verhoudingen in onze gemeente. Ik vraag me af of het college
wanneer dit bij de oude samenstelling zou zijn gebleven met een der
gelijk voorstel zou zijn gekomen. Het gaat er mij niet om,dat Wil-
lebrord geen wethouder mag hebben maar de benadering van het voor
stel is m.i. onjuist. Men had kunnen volstaan met de motivering,
dat gezien de toename van de werkzaamheden het gewenst is het colle
ge met een 3e.wethouder uit te breiden. Niet alleen afstemmen op
St.Willebrord, want ook Zegge en Schijf hebben hun belangen. Wanneei
ik mij dan toch verenig met het voorstel is het alleen omwille van
de motivering in de laatste alinea van het voorstel.
Onze fractie,aldus de heer Brouwers zal het voorstel steunen omdat
wij overtuigd zijn, dat uitbreiding van het aantal wethouders nodig
is geworden door belangrijke toename van de werkzaamheden van de
beide wethouders. De wethouder van sociale zaken wordt te zwaar be
last door de vele taken,die nu tot zijn portefeuille behoren. Ook
voor wethouder Wagtmans, die bijzonder goed is ingewerkt in de so
ciale wetgeving, jarenlange ervaring en bekend met de gemeenschap.
Ook de wethouder van openbare werken heeft aan zijn toebedeelde
taak practisch een volledige dagtaak.
Bij ons, aldus de heer Brouwers, geldt niet zozeer het aantal in
woners maar vooral de uitgestrektheid van de gemeente en de bijzon
dere problemen: de grote sociale problemen geven Rucphen met zijn
5 kerkdorpen en 5 gemeenschappen meer zorgen dan welke andere ge
meente met een evengroot aantal inwoners maar met één grote gemeen
schap en minder sociale problemen.
De heer Luijkx juichte het voorstel toe en zei dit te zullen steuner
De raad besloot hierna - desgevraagd wenste niemand stemming - overH
eenkomstig het voorstel tot uitbreiding van het aantal wethouders
van twee tot drie.
Hierna besloot de raad tot wijziging van de begroting 1974 van de
algemene dienst, t.w.
32 wijziging 1974: verhoging subsidie Pastoor Bastiaansenstichting
over 1974»
33 wijziging 1974: verhoging presentiegelden raads- en commissie
leden.
Van de rondvraag werd door de volgende raadsleden gebruik gemaakt:
De heer Gabriels vroeg inlichtingen omtrent vergoeding van schadfe,di
wordt geleden door het zakken van het grondwaterpeil in verband met
de aanwezigheid van het pompstation van de Waterleiding My Noord-
West Brabant te Schijf. Hij beschikte over gegevens van TNO,waaruit
zou blijken dat er peilputten zijn waar het grondwater ruim 2 meter
zou zijn gedaald. In de buurt van Rijsbergen zou een nog groter pomp
station komen, dus nog meer onttrekking van water en nog meer schade.
Voorzitter: de gemeente heeft ten aanzien van onttrekking van grond
water uit de bodem geen enkele bevoegdheid. In 1969 heeft de Ministe):
van Sociale Zaken vergunning afgegeven voor onttrekking van water aa
de bodem. In 1972 heeft de Minister van Volksgezondheid en Milieu
hygiëne deze vergunning uitgebreid vooreen proeftijd van 5 jaar. In
die vergunning staan verschillende voorwaarden. Deze vergunning is
verleend op grond van de Grondwaterwet Waterleidingbedrijven. Deze
wet bepaalt 0.mo dat de rechthebbende van enig onroerend goed,waarin
de stand van het water invloed ondervindt door wateronttrekking
krachtens een ministeriële vergunning gehouden is de onttrekking te
XIX Begrotingswij
zigingen 1974
XX Rondvraag.
bamiem. 17192 ix P 50
gedogen behoudens recht op schadevergoeding. Wanneer rechthebbenden
van oordeel zijn dat zij schade lijden dan moeten zij de volgende
procedure volgenj
bij aangetekende brief aan genoemde minister mededeling doen van
aanspraak op schadevergoeding; daarna zendt de minister de brief aan
deskundigen en aan de waterleidingmaatschappij; acht de commissie de
aanspraak op schade gegrond dan doet zij een voorstel dat wordt toe
gezonden aan de aanvrager; de aanvrager kan bezwaren tegen dit voor
stel inbrengenvrèijdens een hoorzitting deze bezwaren nader toelichten
Komt men niet tot een accoord dan kan de aanvrager zich wenden tot
de rechter om een rechtsgeding tot schadevergoeding aangangig te ma
ken.
Uit deze procedure blijkt dus dat de gemeente geen taak in deze heeft,
Waar wenselijk willen wij echter wel de mensen,die menen schade te
hebben geleden service verlenen en wegwijs maken.
De heer Gabriels informeerde naar de mogelijkheid om ten behoeve van
de uitbreiding van een loods bij de heer Ermen,Dorpsstraat 280 St.
Willebrord het bètemmingsplan te wijzigen. /uitbreidxi^l
Voorzitter: op grond van het bestaande bestemmingsplan is niet
mogelijk. Vroeger kon dit wel via art.20 Wederopbouwwet of via een
verklaring van geen bezwaar. Noodzakelijk is nu, dat de gehele om
geving een wijziging moet ondergaan. We zijn bezig met een wijziging
van onze bestemmingsplannen,waarbij ook de Dorpsstraat aan de orde
komt. Met wensen zal dan zoveel mogelijk rekening worden gehouden.
De heer Vissenberg informeerde inzake bouwen van schakelwoningen,zo
als die óók in Zundert worden gebouwd op kleine stukjes grond,die
braak liggen.
Voorzitter: dit zal dan moeten gebeuren binnen de mogelijkheden van
de bestemmingsplannen.
Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter de vergadering
met het gebruikelijke gebed.
De secretaris,
De voorzitter,