-4- De heer Vroegrijk betoogde,dat gedurendfe de 20 jaar dat hij deel mocht uitmaken van de raad het nimmer had meegemaakt,dat een wet houders verkiezing beinvloed werd door een prae-advies van B. en W. Wanneer er een 3e.wethouder nodig is is dat een zaak van betrbkken partijen en daar mag geen enkele gevolgtrekking van de zijde van B. en W. aan voorafgaan. Ik respecteer de twee grootste partijen, die aanspraak kunnen maken op twee wethouderszetels. Wanneer daar geen Willebrorder bij is dan is dat een logisch gevolg van de poli tieke verhoudingen in onze gemeente. Ik vraag me af of het college wanneer dit bij de oude samenstelling zou zijn gebleven met een der gelijk voorstel zou zijn gekomen. Het gaat er mij niet om,dat Wil- lebrord geen wethouder mag hebben maar de benadering van het voor stel is m.i. onjuist. Men had kunnen volstaan met de motivering, dat gezien de toename van de werkzaamheden het gewenst is het colle ge met een 3e.wethouder uit te breiden. Niet alleen afstemmen op St.Willebrord, want ook Zegge en Schijf hebben hun belangen. Wanneei ik mij dan toch verenig met het voorstel is het alleen omwille van de motivering in de laatste alinea van het voorstel. Onze fractie,aldus de heer Brouwers zal het voorstel steunen omdat wij overtuigd zijn, dat uitbreiding van het aantal wethouders nodig is geworden door belangrijke toename van de werkzaamheden van de beide wethouders. De wethouder van sociale zaken wordt te zwaar be last door de vele taken,die nu tot zijn portefeuille behoren. Ook voor wethouder Wagtmans, die bijzonder goed is ingewerkt in de so ciale wetgeving, jarenlange ervaring en bekend met de gemeenschap. Ook de wethouder van openbare werken heeft aan zijn toebedeelde taak practisch een volledige dagtaak. Bij ons, aldus de heer Brouwers, geldt niet zozeer het aantal in woners maar vooral de uitgestrektheid van de gemeente en de bijzon dere problemen: de grote sociale problemen geven Rucphen met zijn 5 kerkdorpen en 5 gemeenschappen meer zorgen dan welke andere ge meente met een evengroot aantal inwoners maar met één grote gemeen schap en minder sociale problemen. De heer Luijkx juichte het voorstel toe en zei dit te zullen steuner De raad besloot hierna - desgevraagd wenste niemand stemming - overH eenkomstig het voorstel tot uitbreiding van het aantal wethouders van twee tot drie. Hierna besloot de raad tot wijziging van de begroting 1974 van de algemene dienst, t.w. 32 wijziging 1974: verhoging subsidie Pastoor Bastiaansenstichting over 1974» 33 wijziging 1974: verhoging presentiegelden raads- en commissie leden. Van de rondvraag werd door de volgende raadsleden gebruik gemaakt: De heer Gabriels vroeg inlichtingen omtrent vergoeding van schadfe,di wordt geleden door het zakken van het grondwaterpeil in verband met de aanwezigheid van het pompstation van de Waterleiding My Noord- West Brabant te Schijf. Hij beschikte over gegevens van TNO,waaruit zou blijken dat er peilputten zijn waar het grondwater ruim 2 meter zou zijn gedaald. In de buurt van Rijsbergen zou een nog groter pomp station komen, dus nog meer onttrekking van water en nog meer schade. Voorzitter: de gemeente heeft ten aanzien van onttrekking van grond water uit de bodem geen enkele bevoegdheid. In 1969 heeft de Ministe): van Sociale Zaken vergunning afgegeven voor onttrekking van water aa de bodem. In 1972 heeft de Minister van Volksgezondheid en Milieu hygiëne deze vergunning uitgebreid vooreen proeftijd van 5 jaar. In die vergunning staan verschillende voorwaarden. Deze vergunning is verleend op grond van de Grondwaterwet Waterleidingbedrijven. Deze wet bepaalt 0.mo dat de rechthebbende van enig onroerend goed,waarin de stand van het water invloed ondervindt door wateronttrekking krachtens een ministeriële vergunning gehouden is de onttrekking te XIX Begrotingswij zigingen 1974 XX Rondvraag. bamiem. 17192 ix P 50 gedogen behoudens recht op schadevergoeding. Wanneer rechthebbenden van oordeel zijn dat zij schade lijden dan moeten zij de volgende procedure volgenj bij aangetekende brief aan genoemde minister mededeling doen van aanspraak op schadevergoeding; daarna zendt de minister de brief aan deskundigen en aan de waterleidingmaatschappij; acht de commissie de aanspraak op schade gegrond dan doet zij een voorstel dat wordt toe gezonden aan de aanvrager; de aanvrager kan bezwaren tegen dit voor stel inbrengenvrèijdens een hoorzitting deze bezwaren nader toelichten Komt men niet tot een accoord dan kan de aanvrager zich wenden tot de rechter om een rechtsgeding tot schadevergoeding aangangig te ma ken. Uit deze procedure blijkt dus dat de gemeente geen taak in deze heeft, Waar wenselijk willen wij echter wel de mensen,die menen schade te hebben geleden service verlenen en wegwijs maken. De heer Gabriels informeerde naar de mogelijkheid om ten behoeve van de uitbreiding van een loods bij de heer Ermen,Dorpsstraat 280 St. Willebrord het bètemmingsplan te wijzigen. /uitbreidxi^l Voorzitter: op grond van het bestaande bestemmingsplan is niet mogelijk. Vroeger kon dit wel via art.20 Wederopbouwwet of via een verklaring van geen bezwaar. Noodzakelijk is nu, dat de gehele om geving een wijziging moet ondergaan. We zijn bezig met een wijziging van onze bestemmingsplannen,waarbij ook de Dorpsstraat aan de orde komt. Met wensen zal dan zoveel mogelijk rekening worden gehouden. De heer Vissenberg informeerde inzake bouwen van schakelwoningen,zo als die óók in Zundert worden gebouwd op kleine stukjes grond,die braak liggen. Voorzitter: dit zal dan moeten gebeuren binnen de mogelijkheden van de bestemmingsplannen. Niets meer aan de orde zijnde sloot de voorzitter de vergadering met het gebruikelijke gebed. De secretaris, De voorzitter,

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1974 | | pagina 35