De heer Brouwers zei het grotendeels met de heer van Dorst eens
te zijn. De meeste raadsleden hebben het voorstel,dat later is toe
gezonden, alsmede het plan niet kunnen bestuderen.
Toen enige jaren terug eenzelfde soort voorstel ter tafel kwam in
de raad is door de toenmalige burgemeester Alberts gezegd: Wanneer
we het gemeentehuis nog moesten bouwen,zou het niet meer op deze
plaats komen,maar op een plaats centraal tussen de twee dichtst be
volkte centra i.e. tussen St.Willebrord en Sprundel. Toen had de
heer Brouwers ook reeds voorgesteld enkele afdelingen naar een cen
tralere plaats te doen verhuizen. Intussen is dit met de Woning-
stichting gebeurd. Nu zijn de afdelingen sociale zaken en gemeente
werken toe aan uitbreiding. St.Willebrord en Sprundel bezorgen qua
inwonertal en sociale omstandigheden het meeste werk aan de afde
ling sociale zaken.Het is normaal,dat men zich vestigt,waar men
z'n werk heeft. Het is derhalve niet abnormaal;dat deze afdelingen
dan ook daar gevestigd worden. Niet alleen wenselijk maar ook recht
vaardig.De grootste bevolkingsgroep moet nu steeds de grootste af
stand afleggen0
Vandaar de vraag,mede namens de fractie Jaspers, om het voorstel
terug te nemen en eens rustig te bekijken. Er is ook geen enkele
commissie in gemoeid.We hebben slechts een beknopt advies van B.en V.
niet voldoende om een dergelijk besluit te nemen. Graag hier ook
inspraak van bepaalde bevolkingsgroepen.Laat de bevolking in deze
zo belangrijke zaak meepraten.In verschillende andere gemeenten
zijn de afdelingen sociale zaken en gemeentewerken ook elders onder
gebracht en het functioneert daar bijzonder goed. Reden voor onze
beide fracties te verzoeken dit voorstel terug te nemen en te beslis
sen,wanneer genoemde mogelijkheden zijn onderzocht, of het voorstel
in stemming brengen.
Op de vraag van de voorzitter of het verzoek om het voorstel terug
te nemen berust op het feit,dat de onderhavige stukken niet tijdig
zijn ontvangen om ze goed te kunnen bestuderen, antwoordde de heer
Brouwers: ook omwille van de andere argumenten. Verder wees hij ook
op het parkeerprobleem bij het gemeentehuis.
Wanneer de tijd te kort is geweest om de stukken i:e- bekijken zou dai
wel een argument voor uitstel van behandeling zijn, maar er zijn
ook enkele argumenten ter tafel gebracht,die ons niet zo aanspreken,
aldus de voorzitter.
Over het gebrek aan ruimte zal geen meningsverschil rijzen. Wil men
service verlenen en efficient werken is hel? noodzakelijk,dat men
voldoende ruimte heeft. Vooral ook de privacy moet,speciaal op som
mige afdelingen,gewaarborgd zijn.
Het wordt wel een moeilijke zaak de werkzaamheden te gaan splitsen
over diverse plaatsen in de gemeente. Men werkt het meest effici
ent, wanneer men alle diensten verenigd heeft in één gebouw. Dat an
dere gemeenten dat niet hebben is waarschijnlijk niet hun wil,maar
een opgelegde zaak,omdat geen plaats aanwezig was of bezwaren beston
den tegen uitbreiding. Werken in één gebouw geeft veel minder commu
nicaties toringenc Op beleidsniveau kunnen het snelst beslissingen
worden genomen0 Heeft splitsing van ruimten plaats,dan brengt dat
onherroepelijk personeelsvermeerdering met zich mee. Meer personeel
betekent veel meer geld. Dat wij zo'n gunstige financiële begroting
hebben wordt mede veroorzaakt door het, in vergelijking met andere,
gelijksoortige gemeenten, geringe aantal personeelsleden. Onze be
groting wordt daardoor op de post ambtenaren-salarissen relatief
minder zwaar belast.
Wanneer men een bepaald bestuurscentrum heeft zal uitbreiding van
dét centrum alleen maar voordelen geven0Wil men het op een andere
manier - onderbrengen op verschillende plaatsen - daft geeft dat
alleen maar nadelen.
Ook wij zijn geschrokken van de kosten. Het is tegenwoordig zo,wil
men tenminste wat vooruitzien,dat men niet moet beginnen met te krap
te bouwen. Men heeft nu eenmaal een aantal mj nodig.Dit vermenigvul-
XII Aanbieding van de
begrotingen 1974 o
digd met een m3-prijs,die helemaal niet abnormaal hoog is, zeker
niet hoger dq.n de m5-prijs bij de "bouw van de scholen in de laatste
jaren, geeft een o.i. normaal kostenbedrag. Er is helemaal geen luxe
bij.
Een ander plan is niet mogelijk. Dit plan geeft de uitbreiding op de
meest efficiënte wijze weer.Een ander plan zal alleen nog maar duur
der worden.
Vermindering van de taken van de gemeentebesturen ligt niet voor de
hand.Ook in de gewestvorming is verlichting van de taken niet waar
schijnlijk. Het is ook niet gewenst.De gemeenten staan het dichtst
bij de bevolking: één van de belangrijkste facetten van het goed
kunnen besturen van een gemeente.
Dit jaar hebben wij de beschikking over een financiële ruimte in on
ze begroting, omdat een aantal kapitaalswerken dit jaar niet gereed
komt.De ruimte laat toe,dat een groot bedrag kan worden besteed voor
voor afschrijving dit jaar.
Het is niet de bedoeling in 1974 met belastingverhogingen te komen.
Er is voldoende ruimte op onze begroting. We kunnen ons houden aan
onze oorspronkelijke opzet de plaatselijke belastingen om de twee
jaar geleidelijk te verhogen.
Subsidie in het kader van aanvullende werken hebben wij gevraagd.
Helaas kom,en wij voorlopig hiervoor niet in aanmerking.
Verplaatsing van afdelingen naar een ander gebied betekent voor an
dere categorieën mensen "uit andere dorpen,dat die weer grotere af
standen moeten afleggen0
De heer Vroegrijk merkte op,dat één van de oorzaken,yg-arom tot uit
breiding van het gemeentehuis moet worden overgegaan^de wel zeer
krappe ruimte,waarover de afdeling sociale zaken beschikt. De perso
nele lasten daar zijn in de periode 1965-1972 verdrievoudigd. Dit
is voor een heel groot deel een gevolg van de heersende werkloosheid.
Bestrijding van de werkloosheid is een taak van de rijksoverheid.
Daarom de vraag: is het mogelijk een bijdrage in de kosten te vra
gen van het rijk.
De voorzitter vond dit een redelijk argument om nog eens bij het mi
nisterie van sociale zaken aan te kloppen voor subsidie.
De heer van Oosterbosch greep de gelegenheid aan om nog eens te in
formeren,hoe het staat met de voorbereiding van een betere gebouwen
voorziening voor het jeugdwerk in het dorp Rucphen. Ook reeds in
vorige vergaderingen had hij op de onvoldoende en gebrekkige gebou-
wenaccomodatie,waarin de jeugd thans gehuisvest is, gewezen. Bij de
Pastoor Bastiaansenstichting zou een schetsplan voor verbouw van
de voormalige landbouwschool gereed liggen, maar het rijk gaf hierin
nog geen subsidie. Is dit plan nu een concreet plan geworden en be
staat er nu wel kans voor subsidie?
Voorzitter: het plan is aangemeld als aanvullend werk voor het k^1J~
gen van subsidie.Zodra deze afkomt kan het plan worden uitgevoerd.
De heer Brouwers deelde mede bij zijn voorstel te blijven om het on
derhavige punt aan te houden om meer tijd voor inzage in het plan te
kringen en reacties van de bevolking af te wachten.
Nu meerdere raadsleden te kennen gaven het stuk nader te willen be
kijken stelde de voorzitter voor het voorstel opnieuw te behandelen
in de volgende vergadering bij de begrotingsbehandeling.
Aanbieding van de begroting van de algemene dienst en van het grond-
bedrijf voor het jaar 1974.
Me hebben weer een sluitende begroting,aldus de voorzitter.We kunnen
op een gezonde financiële basis het jaar 1974 ingaan met voldoende
middelen voor nieuwe investeringen.
De voorzitter bood de begroting voor het jaar 1974 aan de raad aan
ter bestudering.
gomsom 17192 II P 50