De heer Brouwers zei het grotendeels met de heer van Dorst eens te zijn. De meeste raadsleden hebben het voorstel,dat later is toe gezonden, alsmede het plan niet kunnen bestuderen. Toen enige jaren terug eenzelfde soort voorstel ter tafel kwam in de raad is door de toenmalige burgemeester Alberts gezegd: Wanneer we het gemeentehuis nog moesten bouwen,zou het niet meer op deze plaats komen,maar op een plaats centraal tussen de twee dichtst be volkte centra i.e. tussen St.Willebrord en Sprundel. Toen had de heer Brouwers ook reeds voorgesteld enkele afdelingen naar een cen tralere plaats te doen verhuizen. Intussen is dit met de Woning- stichting gebeurd. Nu zijn de afdelingen sociale zaken en gemeente werken toe aan uitbreiding. St.Willebrord en Sprundel bezorgen qua inwonertal en sociale omstandigheden het meeste werk aan de afde ling sociale zaken.Het is normaal,dat men zich vestigt,waar men z'n werk heeft. Het is derhalve niet abnormaal;dat deze afdelingen dan ook daar gevestigd worden. Niet alleen wenselijk maar ook recht vaardig.De grootste bevolkingsgroep moet nu steeds de grootste af stand afleggen0 Vandaar de vraag,mede namens de fractie Jaspers, om het voorstel terug te nemen en eens rustig te bekijken. Er is ook geen enkele commissie in gemoeid.We hebben slechts een beknopt advies van B.en V. niet voldoende om een dergelijk besluit te nemen. Graag hier ook inspraak van bepaalde bevolkingsgroepen.Laat de bevolking in deze zo belangrijke zaak meepraten.In verschillende andere gemeenten zijn de afdelingen sociale zaken en gemeentewerken ook elders onder gebracht en het functioneert daar bijzonder goed. Reden voor onze beide fracties te verzoeken dit voorstel terug te nemen en te beslis sen,wanneer genoemde mogelijkheden zijn onderzocht, of het voorstel in stemming brengen. Op de vraag van de voorzitter of het verzoek om het voorstel terug te nemen berust op het feit,dat de onderhavige stukken niet tijdig zijn ontvangen om ze goed te kunnen bestuderen, antwoordde de heer Brouwers: ook omwille van de andere argumenten. Verder wees hij ook op het parkeerprobleem bij het gemeentehuis. Wanneer de tijd te kort is geweest om de stukken i:e- bekijken zou dai wel een argument voor uitstel van behandeling zijn, maar er zijn ook enkele argumenten ter tafel gebracht,die ons niet zo aanspreken, aldus de voorzitter. Over het gebrek aan ruimte zal geen meningsverschil rijzen. Wil men service verlenen en efficient werken is hel? noodzakelijk,dat men voldoende ruimte heeft. Vooral ook de privacy moet,speciaal op som mige afdelingen,gewaarborgd zijn. Het wordt wel een moeilijke zaak de werkzaamheden te gaan splitsen over diverse plaatsen in de gemeente. Men werkt het meest effici ent, wanneer men alle diensten verenigd heeft in één gebouw. Dat an dere gemeenten dat niet hebben is waarschijnlijk niet hun wil,maar een opgelegde zaak,omdat geen plaats aanwezig was of bezwaren beston den tegen uitbreiding. Werken in één gebouw geeft veel minder commu nicaties toringenc Op beleidsniveau kunnen het snelst beslissingen worden genomen0 Heeft splitsing van ruimten plaats,dan brengt dat onherroepelijk personeelsvermeerdering met zich mee. Meer personeel betekent veel meer geld. Dat wij zo'n gunstige financiële begroting hebben wordt mede veroorzaakt door het, in vergelijking met andere, gelijksoortige gemeenten, geringe aantal personeelsleden. Onze be groting wordt daardoor op de post ambtenaren-salarissen relatief minder zwaar belast. Wanneer men een bepaald bestuurscentrum heeft zal uitbreiding van dét centrum alleen maar voordelen geven0Wil men het op een andere manier - onderbrengen op verschillende plaatsen - daft geeft dat alleen maar nadelen. Ook wij zijn geschrokken van de kosten. Het is tegenwoordig zo,wil men tenminste wat vooruitzien,dat men niet moet beginnen met te krap te bouwen. Men heeft nu eenmaal een aantal mj nodig.Dit vermenigvul- XII Aanbieding van de begrotingen 1974 o digd met een m3-prijs,die helemaal niet abnormaal hoog is, zeker niet hoger dq.n de m5-prijs bij de "bouw van de scholen in de laatste jaren, geeft een o.i. normaal kostenbedrag. Er is helemaal geen luxe bij. Een ander plan is niet mogelijk. Dit plan geeft de uitbreiding op de meest efficiënte wijze weer.Een ander plan zal alleen nog maar duur der worden. Vermindering van de taken van de gemeentebesturen ligt niet voor de hand.Ook in de gewestvorming is verlichting van de taken niet waar schijnlijk. Het is ook niet gewenst.De gemeenten staan het dichtst bij de bevolking: één van de belangrijkste facetten van het goed kunnen besturen van een gemeente. Dit jaar hebben wij de beschikking over een financiële ruimte in on ze begroting, omdat een aantal kapitaalswerken dit jaar niet gereed komt.De ruimte laat toe,dat een groot bedrag kan worden besteed voor voor afschrijving dit jaar. Het is niet de bedoeling in 1974 met belastingverhogingen te komen. Er is voldoende ruimte op onze begroting. We kunnen ons houden aan onze oorspronkelijke opzet de plaatselijke belastingen om de twee jaar geleidelijk te verhogen. Subsidie in het kader van aanvullende werken hebben wij gevraagd. Helaas kom,en wij voorlopig hiervoor niet in aanmerking. Verplaatsing van afdelingen naar een ander gebied betekent voor an dere categorieën mensen "uit andere dorpen,dat die weer grotere af standen moeten afleggen0 De heer Vroegrijk merkte op,dat één van de oorzaken,yg-arom tot uit breiding van het gemeentehuis moet worden overgegaan^de wel zeer krappe ruimte,waarover de afdeling sociale zaken beschikt. De perso nele lasten daar zijn in de periode 1965-1972 verdrievoudigd. Dit is voor een heel groot deel een gevolg van de heersende werkloosheid. Bestrijding van de werkloosheid is een taak van de rijksoverheid. Daarom de vraag: is het mogelijk een bijdrage in de kosten te vra gen van het rijk. De voorzitter vond dit een redelijk argument om nog eens bij het mi nisterie van sociale zaken aan te kloppen voor subsidie. De heer van Oosterbosch greep de gelegenheid aan om nog eens te in formeren,hoe het staat met de voorbereiding van een betere gebouwen voorziening voor het jeugdwerk in het dorp Rucphen. Ook reeds in vorige vergaderingen had hij op de onvoldoende en gebrekkige gebou- wenaccomodatie,waarin de jeugd thans gehuisvest is, gewezen. Bij de Pastoor Bastiaansenstichting zou een schetsplan voor verbouw van de voormalige landbouwschool gereed liggen, maar het rijk gaf hierin nog geen subsidie. Is dit plan nu een concreet plan geworden en be staat er nu wel kans voor subsidie? Voorzitter: het plan is aangemeld als aanvullend werk voor het k^1J~ gen van subsidie.Zodra deze afkomt kan het plan worden uitgevoerd. De heer Brouwers deelde mede bij zijn voorstel te blijven om het on derhavige punt aan te houden om meer tijd voor inzage in het plan te kringen en reacties van de bevolking af te wachten. Nu meerdere raadsleden te kennen gaven het stuk nader te willen be kijken stelde de voorzitter voor het voorstel opnieuw te behandelen in de volgende vergadering bij de begrotingsbehandeling. Aanbieding van de begroting van de algemene dienst en van het grond- bedrijf voor het jaar 1974. Me hebben weer een sluitende begroting,aldus de voorzitter.We kunnen op een gezonde financiële basis het jaar 1974 ingaan met voldoende middelen voor nieuwe investeringen. De voorzitter bood de begroting voor het jaar 1974 aan de raad aan ter bestudering. gomsom 17192 II P 50

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1973 | | pagina 26