Voorstel tot het verlenen van medewerking op grond van artikel 50
der Kleuteronderwij swetalsmede tot beschikbaarstelling van een
krediet van ƒ.626,40 voor de aanschaffing van 4 Zweedse banken ten
behoeve van de kleuterschool te Zegge 57 wijziging 1973).
De raad besloot overeenkomstig het voorstel.
Voorstel tot aankoop van grond en opstallen van de heer J.de Jong,
Rucphensestraat 91 St.Willebrord.
De heer Brouwers informeerde of de regeninstallatie,die bij, deze
aankoop is begrepen, dienstbaar gemaakt kan, worden voor de voetbal
ver enigingen
Voorzitter: deze suggestie zal onze aandacht hebben.
De raad had geen bezwaren tegen het voorstel tot aankoop en besloot
dienovereenkomstig.
Voorstel tot het verlenen yan optie tot koop van industriegrond aan:
a. Gebrs.J. en A0 Havermans te Zundert;
b. Brabant Montage NV te Roosendaal.
De raad had geen bemerkingen en verleende de optie tot koop.
Voorstel tot intrekking van een voorbereidingsbesluit.
Het betreft intrekking van het voorbereidingsbesluit d,d,27 febru
ari 1973» genomen voor o.m. het perceel Rucphen,sectie F.nr.1975
aan de Krommestraat
I
De raad verklaarde zich met deze intrekking akkoord.
Voorstel tot invoering van een woonforensenbelasting per 1 januari
1974.
De heer Brouwers verklaarde blij te zijn met deze belasting. Hij had
reeds vorig jaar op deze mogelijkheid gewezen. Ook voor de wijze
waarop de aanslag zal worden vastgesteld nl, naar vloeroppervlakte
en niet naar huurwaarde, kreeg het college van burgemeester en wet
houders bijval van de heer Brouwers.
De heer Gabriels informeerde of onder deze belasting ook caravans
vallen,die bij de boerderijen staan.
Voorzitter: neen, het gaat hier om buitenverblijven als zg. tweede
woning, dus sta-caravans e.d. Caravans,die bij boerderijen staan en
mobiel zijn (vloeroppervlak kleiner dan 12 m2) vallen hier buiten.
De kwestie van het al of niet mogen blijven staan van caravans is
hier niet aan de orde. Deze juridische aangelegenheid staat hier
geheel buiten.
De raad besloot hierna tot invoering van een woonforensenbelasting
ingaande 1 januari 1974.
Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ,60,000,=
voor het besteksklaar maken van plannen voor aanvullende werken.
(59 wijziging 1973).
De voorzitter merkte op,dat in het onderhavige voorstel aanvullende
werken worden genoemd, die ertoe bijdragen,dat het centrale sport
park compleet gemaakt kan worden. Naast het instructiezwembad, het
openlucht-zwembad en de sporthal zullen zo mogelijk nog een visvij
ver, twee recreatievelden, een sintelbaan en en midgetgolfbaan aan
gelegd worden.
De voorzitter heelde mee,dat juist vandaag de 100.000-ste bezoeker
zich heeft gemeld bij het instructiezwembad. Er wordt zeer druk ge
bruik gemaakt van dit bad. Het voorziet dus wel in de behoefte.
De raad besloot hierna het benodigde krediet beschikbaar te stellen
om tijdig plannen voor aanvullende werken gereed te hebben.
-2-
V Zweedse banken
kleuterschool Zegg
VI Aankoop grond en
stallen J.de Jong
Rucphensestr.91 S
I Kosten WSW-buiten-
objecten.
Ia.
Krediet voor
verbouw en uit
breiding van het
gemeentehuis
VII Optie op
indus triegrond.
VIII Intrekking
voorberei
dingsbes luit.
IX Invoering van een
wo onf or ens enb e las-
ting.
X Krediet van
ƒ.60o000,= voor
bes teksklaar-maken
van plannen.
Voorstel tot vaststelling van de 60 wijziging van de gemeentebegro
ting 1973verhoging overige kosten WSW-bui tenob jee ten.
De raad besloot tot vaststelling van deze (administraieve)wijziging.
Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 907»000,=
voor de verbouw en uitbreiding van het gemeentehuis-,
(61 wijziging 1973).
Dit voorstel, aldus de heer van Dorst, is ons als een "kostelijk na
gerecht" toegezonden,nadat wij de stukken voor deze vergadering reeds
hadden ontvangen. In het voorstel wordt herinnerd aan de vergadering
van 19 december 1972, waarin akkoord werd gegaan met het investerings
program voor 1973» waarin toen reeds dit project was opgenomen. Ter
verkrijging van prioriteit in de uitvoering daarvan wordt thans dit
voorstel ondersteund door een aantal argumenten,waarvan de voornaam
ste zijn:
a. ten gevolge van de steeds toenemende werkzaamheden,gepaard gaande
met toename van personeel is een groot gebrek aan werkruimte ontstaan;
b. ten gevolge van ruimtegebrek zouden de dienstverleningen aaii onze
inwoners op de duur in de knel komen;
c. nu is voldoende financiële ruimte aanwezig om zo spoedig mogelijk
het voorgestelde object te realiseren.
Dat bij de huidige indeling een tekort aan goede werkruimte is kun
nen wij onderschrijven. Voor het optimaal functioneren van de diensten
is het niet bevordelijk, dat in een toch al te kleine ruimte de één
beschikkingen en nota^ moet maken, de ander daarnaast staat te tele
foneren en een derde in de directe nabijheid gesprekken moet voeren.
Aan de loketten moeten dikwijls zaken worden afgehandeld,die zo in
de privé—sfeer liggen,dat het niet juist is, dat deze in het bijzijn
van anderen worden afgedaan. We vinden het een goede zaak,dat in dit
plan mogelijkheden zijn geschapen om die afdelingen,die het meest be
zocht worden beneden te huisvesten. Wij stellen ons op het standpunt,
dat wij in het belang van onze gemeente moeten streven naar een zo
krachtig mogelijke gemeente met goed functionerende diensten. Als
daarvoor noodzakelijk werkruimte moet worden geschapen,die financieel
redelijk haalbaar is, dan zijn wij daar vóór. We zijn eerlijk wel ge
schrokken van het kostenbedrag. Daarom enkele kritische vragen:
l.is het mogelijk dat B. en W. het kostenbedrag nog eens opnieuw be
kijken en misschien vergelijkt
2.Is de mogelijkheid al overwogen een ander plan op te stellen,dat
kostenbesparend zal zijn en toch ook aan de eisen voldoet
3.. Ligt het niet in de lijn der verwachtingen,dat door een steeds toe
nemende technische perfectie straks met minder mensen evenveel of meer
werk kan worden gedaan
£.Is er,voor zover dit is te overzien,voldoende rekening gehouden met
de plannen van rijksoverheid om in de nabije toekomst over te gaan tot
herstructurering van de bestuurlijke organen.Dit zou een herverkave
ling van taken en bevoegdheden kunnen betekenen,zo'dat aan de gemeente
misschien minder taken blijven toebedeeld
£.Wat zijn de consequenties voor de bevolking met betrekking tot de
belastingheffing in de nabije toekomst.Het zou niet juist zijn,wanneer
de gemeentelijke belastingen drastisch zouden moeten worden verhoogd.
6. heeft B. en W. pogingen ondernomen óm in het kader van de openbare
werken politiek subsidie te verkrijgen.
Mogen deze vragen,aldus de heer van Dorst,ertoe bijdragen,dat zo
verantwoord mogelijk wordt gehandeld.De Rucphense gemeenschap heeft
daar recht op.Om de openbaarheid te bevorderen is het misschien wel
goed middels publicatie de bevolking van een en ander kennis te doen
nemen.
gamsom 17192 II P 50