Voorstel tot het verlenen van medewerking op grond van artikel 50 der Kleuteronderwij swetalsmede tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ.626,40 voor de aanschaffing van 4 Zweedse banken ten behoeve van de kleuterschool te Zegge 57 wijziging 1973). De raad besloot overeenkomstig het voorstel. Voorstel tot aankoop van grond en opstallen van de heer J.de Jong, Rucphensestraat 91 St.Willebrord. De heer Brouwers informeerde of de regeninstallatie,die bij, deze aankoop is begrepen, dienstbaar gemaakt kan, worden voor de voetbal ver enigingen Voorzitter: deze suggestie zal onze aandacht hebben. De raad had geen bezwaren tegen het voorstel tot aankoop en besloot dienovereenkomstig. Voorstel tot het verlenen yan optie tot koop van industriegrond aan: a. Gebrs.J. en A0 Havermans te Zundert; b. Brabant Montage NV te Roosendaal. De raad had geen bemerkingen en verleende de optie tot koop. Voorstel tot intrekking van een voorbereidingsbesluit. Het betreft intrekking van het voorbereidingsbesluit d,d,27 febru ari 1973» genomen voor o.m. het perceel Rucphen,sectie F.nr.1975 aan de Krommestraat I De raad verklaarde zich met deze intrekking akkoord. Voorstel tot invoering van een woonforensenbelasting per 1 januari 1974. De heer Brouwers verklaarde blij te zijn met deze belasting. Hij had reeds vorig jaar op deze mogelijkheid gewezen. Ook voor de wijze waarop de aanslag zal worden vastgesteld nl, naar vloeroppervlakte en niet naar huurwaarde, kreeg het college van burgemeester en wet houders bijval van de heer Brouwers. De heer Gabriels informeerde of onder deze belasting ook caravans vallen,die bij de boerderijen staan. Voorzitter: neen, het gaat hier om buitenverblijven als zg. tweede woning, dus sta-caravans e.d. Caravans,die bij boerderijen staan en mobiel zijn (vloeroppervlak kleiner dan 12 m2) vallen hier buiten. De kwestie van het al of niet mogen blijven staan van caravans is hier niet aan de orde. Deze juridische aangelegenheid staat hier geheel buiten. De raad besloot hierna tot invoering van een woonforensenbelasting ingaande 1 januari 1974. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van ƒ,60,000,= voor het besteksklaar maken van plannen voor aanvullende werken. (59 wijziging 1973). De voorzitter merkte op,dat in het onderhavige voorstel aanvullende werken worden genoemd, die ertoe bijdragen,dat het centrale sport park compleet gemaakt kan worden. Naast het instructiezwembad, het openlucht-zwembad en de sporthal zullen zo mogelijk nog een visvij ver, twee recreatievelden, een sintelbaan en en midgetgolfbaan aan gelegd worden. De voorzitter heelde mee,dat juist vandaag de 100.000-ste bezoeker zich heeft gemeld bij het instructiezwembad. Er wordt zeer druk ge bruik gemaakt van dit bad. Het voorziet dus wel in de behoefte. De raad besloot hierna het benodigde krediet beschikbaar te stellen om tijdig plannen voor aanvullende werken gereed te hebben. -2- V Zweedse banken kleuterschool Zegg VI Aankoop grond en stallen J.de Jong Rucphensestr.91 S I Kosten WSW-buiten- objecten. Ia. Krediet voor verbouw en uit breiding van het gemeentehuis VII Optie op indus triegrond. VIII Intrekking voorberei dingsbes luit. IX Invoering van een wo onf or ens enb e las- ting. X Krediet van ƒ.60o000,= voor bes teksklaar-maken van plannen. Voorstel tot vaststelling van de 60 wijziging van de gemeentebegro ting 1973verhoging overige kosten WSW-bui tenob jee ten. De raad besloot tot vaststelling van deze (administraieve)wijziging. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 907»000,= voor de verbouw en uitbreiding van het gemeentehuis-, (61 wijziging 1973). Dit voorstel, aldus de heer van Dorst, is ons als een "kostelijk na gerecht" toegezonden,nadat wij de stukken voor deze vergadering reeds hadden ontvangen. In het voorstel wordt herinnerd aan de vergadering van 19 december 1972, waarin akkoord werd gegaan met het investerings program voor 1973» waarin toen reeds dit project was opgenomen. Ter verkrijging van prioriteit in de uitvoering daarvan wordt thans dit voorstel ondersteund door een aantal argumenten,waarvan de voornaam ste zijn: a. ten gevolge van de steeds toenemende werkzaamheden,gepaard gaande met toename van personeel is een groot gebrek aan werkruimte ontstaan; b. ten gevolge van ruimtegebrek zouden de dienstverleningen aaii onze inwoners op de duur in de knel komen; c. nu is voldoende financiële ruimte aanwezig om zo spoedig mogelijk het voorgestelde object te realiseren. Dat bij de huidige indeling een tekort aan goede werkruimte is kun nen wij onderschrijven. Voor het optimaal functioneren van de diensten is het niet bevordelijk, dat in een toch al te kleine ruimte de één beschikkingen en nota^ moet maken, de ander daarnaast staat te tele foneren en een derde in de directe nabijheid gesprekken moet voeren. Aan de loketten moeten dikwijls zaken worden afgehandeld,die zo in de privé—sfeer liggen,dat het niet juist is, dat deze in het bijzijn van anderen worden afgedaan. We vinden het een goede zaak,dat in dit plan mogelijkheden zijn geschapen om die afdelingen,die het meest be zocht worden beneden te huisvesten. Wij stellen ons op het standpunt, dat wij in het belang van onze gemeente moeten streven naar een zo krachtig mogelijke gemeente met goed functionerende diensten. Als daarvoor noodzakelijk werkruimte moet worden geschapen,die financieel redelijk haalbaar is, dan zijn wij daar vóór. We zijn eerlijk wel ge schrokken van het kostenbedrag. Daarom enkele kritische vragen: l.is het mogelijk dat B. en W. het kostenbedrag nog eens opnieuw be kijken en misschien vergelijkt 2.Is de mogelijkheid al overwogen een ander plan op te stellen,dat kostenbesparend zal zijn en toch ook aan de eisen voldoet 3.. Ligt het niet in de lijn der verwachtingen,dat door een steeds toe nemende technische perfectie straks met minder mensen evenveel of meer werk kan worden gedaan £.Is er,voor zover dit is te overzien,voldoende rekening gehouden met de plannen van rijksoverheid om in de nabije toekomst over te gaan tot herstructurering van de bestuurlijke organen.Dit zou een herverkave ling van taken en bevoegdheden kunnen betekenen,zo'dat aan de gemeente misschien minder taken blijven toebedeeld £.Wat zijn de consequenties voor de bevolking met betrekking tot de belastingheffing in de nabije toekomst.Het zou niet juist zijn,wanneer de gemeentelijke belastingen drastisch zouden moeten worden verhoogd. 6. heeft B. en W. pogingen ondernomen óm in het kader van de openbare werken politiek subsidie te verkrijgen. Mogen deze vragen,aldus de heer van Dorst,ertoe bijdragen,dat zo verantwoord mogelijk wordt gehandeld.De Rucphense gemeenschap heeft daar recht op.Om de openbaarheid te bevorderen is het misschien wel goed middels publicatie de bevolking van een en ander kennis te doen nemen. gamsom 17192 II P 50

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1973 | | pagina 25