o
O
I
Voorstel tot huur van grond van de heer J, Priem,Scherpenbergsebaan
9 te Schijf, te gebruiken als oefenveld voor de voetbalvereniging
Schijf. 58 wijziging 1971).
De raad had tegen dit voorstel geen bezwaar en besloot dienover
eenkomstig.
Nota inzake bestuurlijke organisatie.
De voorzitter belichtte in het kort nog eens een aantal kernpunten
van de aan de raad toegezonden nota. Hierna gaven de fractieleiders
uit de raad hun reactie daarop.
De heer van Dorst stelde, dat uit de nota en uit andere publikaties
is gebleken,dat over gewestvorming zeer verschillend wordt gedacht.
Als men het nodig oordeelt om tot gewestvorming over te gaan,dan
dient men het eens te worden over de doelstelling daarvan. Deze zou
moeten zijn: de belangen van de West-Brabantse mensen zo goed moge
lijk te dienen, vooral in die zaken,welke boven de capaciteiten van
een normale gemeente uitgaan. Daarbij zal dan moeten worden gezocht
naar de 'juiste,juridische bestuursvorm.
De vraag zal moeten worden gesteld:
a. of de oplossing moet gezocht worden in het scheppen van een vier
de bestuurslaag nl. de gewesten naast de reeds bestaande bestuur:
lagen: rijk-provincie en gemeente
b. of door vergroting van de gemeenten
c. of door afstoting van bepaalde taken naar gespecialiseerde inste
lingen.
Wij zijn van mening,aldus de heer van Dorst, dat een vierde bestuur
laag niet moet worden ingevoerdomdat daardoor het gehele bestuurs-
bestel ingewikkelder wordt gemaakt en een duidelijke omschrijving
van de taken en bevoegdheden van de versohillende organen moeilijke]
wordt.
Wat de vergroting van de gemeenten betreft kunnen wij ons indenken,
dat beneden een bepaalde grens aan inwoners bv0 6000 7000 zielen
er gauw bovengemeentelijke belangen komen,zodat er van een feitelij]
zelfstandigheid van zo'n gemeente nauwelijks sprake is. Anderzijds
is het niet in het belang van de bevolking,dat een gemeente zou
moeten uitgroeien tot een abnormale grootte,omdat dan de afstand
tussen bevolking en bestuur te groot wordtc
Wat het afstoten van bepaalde taken aan gespecialiseerde instellin
gen betreft: dit achten wij zeer wel mogelijk b.v. de woningbouw,
zuivering van afvalwater,vuilverwerking e.d. Wij zijn van mening,
dat gemeenten,die voldoende zelfstandigheid en levenskracht bezittel
als primaire vormen van bestuur gehandhaafd dienen te blijven,waar
bij dan taken van bovengemeantelijk karakter door gewesten moe
ten worden vervuld, die dan rechtstreeks onder het landsbestuur kom:
Het is duidelijk,dat bij deze oplossing er meer gewesten komen dan
er nu provincies zijn, hetgeen onvermijdelijk veel meer geld zal
gaan kosten. Indien de problemen als maar toenemen en men eist,dat
deze zo vlug en goed mogelijk worden opgelost via deze bestuurlijke
hervorming dan kan dat niet zonder extra geld. Hieromtrent zijn in
de nota geen nadere gegevens vermeld. Een snelle procedure is wel
gewenst,anders bestaat de kans,dat de juridische bestuursvormen-
wel eens achter de feitelijke belangenbehartiging van de West-Bra
bantse mensen aan zouden komen.
Wij zijn aooord met de stelling,aldus het raadslid van Dorst, dat
hangende deze wetswijziging naar een overleg-orgaan voor West-Brabai:
moet worden gestreefd, waaraan een personeelsbezetting is verbonden
die de problemen,die zich aandienen gaat aanpakken.Het is misschien
dienstig om bij de vorming van gewesten er rekening mee te houden
dat niet alle bovengemeentelijke voorzieningen persé in de centrum
gemeenten gerealiseerd behoeven te worden.
-4-
VI Huur grond tbv.
voetbalveld Schijf
VII Nota bestuurlijke
organisatie.
-5-
Het is te hopen,dat men bij het zoeken naar nieuwe bestuursvormen een
zo democratisch mogelijke opzet voorstaat,waarbij de bevolking zoveel
mogelijk wordt betrokken om niet te vervallen in de fouten van het
verleden inzake de relatie tussen rijk-provincie-gemeente en burger.
Geen ontwikkeling zoals in de Rijnmond.
Ingaande op de bemerkingen van de burgemeester van Wouw betoogde de
heer van Dorst,dat het gemeentebestuur van Rucphen in haar denken,
doen en laten beslist geen gevaar voor de ontwikkelingen in de streek
betekent.Integendeel. Zij probeert open en eerlijk bouwstenen aan te
dragen voor het nieuwe Brabant,waarbij het dienstbaar zijn aan de
Brabantse bevolking centraal staat, met een gezond eigen belang voor
de gemeente Rucphen en haar inwoners maar tevens met een open oog
voor de belangen van anderen. Er is met onze gemeente danook best
samen te werken. Gezien de instelling waarmee ons gemeentebestuur
de nieuw te vormen bestuurlijke organisatie van ons gewest tegemoet
treedt achten wij de uitlating van de burgemeester van Wouw onjuist,
onverdiend en misplaatst, aldus besloot de heer van Dorst zijn betoog.
De heer Gabriels onderschreef het betoog van de heer van Dorst,daar
bij de minder gunstige omstandigheden inzake bestuur aanhalendV'vóór
de grenswijziging in 1953*
De heer Brouwers merkte op,dat zolang de visie omtrent gewestvorming
conform de besluiten op de radendag wordt weergegeven, er geen ver
warring kan zijn. Andere groeperingen komen nu met gewijzigde voor
stellingen en opvattingen, vandaar ook die misverstanden zoals in
Wouw. Ik ben blij,aldus de heer Brouwers, dat dit nu is rechtgezet.
Nogmaals pleitte hij voor aansluiting van Etten-Leur bij de regio
Roosendaal. Overigens schaarde ook hij zich geheel achter de nota van
burgemeester en wethouders.
De heer van Gastel liet zich, namens de middenstandsfractie, in ge
lijke bewoordingen uit.
De heer Vroegrijk bracht dank voor de mogelijkheid,die de raad nu
wordt geboden om in deze kwestie van gewestvorming mee te kunnen spre
ken. Hij had bewondering voor de moed van B. en W. om deze nota in de
openbaarheid te brengen. We hebben het recht om ons standpunt in de
regio te bepalen. Gewestvorming moet geschieden van onder af. Ont
wrichting van onze gemeente door opsplitsing zou zeer te betreuren
zijn, vooral nu getoond is,dat wij een goed bestuurbare gemeente zijn.
Hij verklaarde zich gaarne accoord met de mening van B„ en W. in de
nota neergelegd.
De voorzitter dankte de raadsleden voor hun beschouwingen. Het is een
moeilijkeingewikkelde zaak. Vast meningen zijn er nog niet.Politiek
is het ook nog een wankele zaak. Over het financiële aspect kan nog
weinig worden gezegd.
Mag ik als volgt concluderen,aldus de voorzitter:
a. dat de raad accoord gaat met deelneming aan het overlegorgaanjzo-
als dat nu wordt voorgesteld door de regio's Roosendaal en Bergen
op Zoom;
b. dat in eerste instantie een beleids- en adviesorgaan wordt inge
steld;
c.dat de raad bereid is bevoegdheden over te dragen,die met name
moeten worden genoemd en noodzakelijk moeten worden geacht;
d. dat wij open blijven staan voor een groot gewest West—Brabant,
wanneer duidelijk wordt aangetoond dat dit voor West-Brabant nood
zakelijk is;
e. dat wij instemmen met de gedachte,dat wanneer Etten—Leur, aansluiting
zoekt bij de regio Roosendaal, wij dit zullen ondersteunen.
De raad verklaarde zich hiermede accoord.
17192 ii