-4- Dit voorstel,aldus de heer van Dorst, is een logisch gevolg van een aanhangig gemaakte arbitrage in de zaak "van Strien", waarbij de Stichting Advies- en Verzorgingsdienst zich heeft doen bijstaan door raadsman v.d.Horst te 1s-GravenhageBlijkens het voorstel is door genoemde stichting bij de aanvang van deze zaak een fout gemaakt van procedurele aard. Er werd namelijk door de stichting geen toepassing gegeven aan de ontslagbepalingen,vervat in artikel .13 van de arbeidsovereenkomst. Vanavond mogen wij constateren,aldus de heer van Dorst,dat dit een dure fout is. Ervan uitgaande,dat het bestuurlijk werk van de stichting allemaal moet gebeuren door mensen in hun vrije tijd,dat fouten maken niet onm^elijk maar menselijk is,blijven wij het toch betreuren,dat het scheidsgerecht daarom geen andere beslissiiig kon nemen, te meer nog omdat hier de persoon van de heer van Strien het ons erg moeilijk maakt achter dit voorstel te gaan staan. Nadrukkelijk wil ik,aldus de heer van Dorst, stellen - dit om alle misverstanden uit te slui ten - dat een goede zaak als de schoolpsychologische dienst niet vereenzelvigd wordt met de falende persoon van Strien. In het raadsbesluit komt in alle openheid duidelijk naar voren van welk een mentaliteit deze heer van Strien was bezield. Het grootste deel van de inventaris bleek bij liquidatie van de stichting te zijn verdwenen. Zijn gedragingen met betrekking tot het beheer van ander mans goed en eigendom vinden wij zonder meer laakbaar en onfatsoen lijk. Gezieh het hiervoor gestelde menen wij het volgende te moeten voor ste Hen: wij willen onze goedkeuring, alhoewel wij het een vervelende zaak vinden, aan dit voorstel niet onthouden, ons bewust zijnde van onze verantwoordelijkheid t.o.v. het stichtingsbestuur. Onze goedkeuring binden wij echter aan de uitdrukkelijke voorwaarde,dat de heer van StrLen eerst ertoe zal overgaan de schade voor wat betreft de inven taris, zijnde een bedrag van 2000,= in zijn geheel te voldoen,al vorens uitvoering wordt gegeven aan dit raadsbesluit. De heer BrouVers, sprekende namens de fractie Jaspers en eigen fractl sloot zich volkomen aan bij het gestelde door de heer van Dorst. Het is jammer,dat het stichtingsbestuur,dat pro Deo heeft gewerkt, niet de juiste proóedure heeft gevolgd om tot het ontslag van de heer van Strien te komen. We moeten ons toch gelukkig prijzen om van deze psycholoog verlost te zijn,want de meeste ouders hadden weinig vertrouwen in de heer van Strien. Het college van B. en W, aldus wethouder Wagtmans, is het alleszins eens met de gemaakte opmerkingen. We zijn gelukkig,dat deze zaak tot het verleden gaat behoren. Moge het vertrouwen in de schoolpsy- gologische dienst gehandhaafd, en zo het is geschaad hersteld worden We zijn blij,dat de raad de persoon van Strien niet vereenzelvigt met het stichtingsbestuur,dat de goede zaak in vrije tijd heeft wil len. dienen. Wij betreuren ook de gemaakte fout maar, zoals reeds ge zegd, fouten maken is menselijk,zeker bij de mens die werkt. We zijn blij,dat de raad deze zaak zo heeft willen benaderen. Hierna-besloot de raad conform het voorstel en de gemaakte opmerkin gen. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van .1.450.000»= voor de aanleg van een openlucht-zwembad in het kader van de be vordering van de werkgelegenheid). De voorzitter deelde mede, dat 50$ subsidie zal worden gegeven in de stichtingskosten van dit openlucht-zwembad. De plannen zijn wel wat verouderd. Ze zullen moeten worden aangepast. Dit betekent,dat door de waardedaling van de gulden een kostenstijging van 50$ verdiscon teerd moet worden in de stichtingskosten. Dit is een fiks bedrag. Daarnaast menen wij,dat dit zwembad aan alle eisen zal moeten voldoe^i Daarom zullen enkele kleine wijzigingen van rationele aard worden XIV Krediet openlucht zwembad aangebracht,die nauwelijks financiële consequenties met zich meebren- gen.Een beter en efficiënter gebruik van het zwembad wordt erdoor mo- gélijk. Het bad heeft in zijn oorspronkelijk opstelling een breedte van 17,5 m. We willen dit in verband met de wedstrijdeisen verbreden tot 21 m. Nu we een instructiebad hebben, waardoor veel meer geoefen de zwemmers zullen komen, zal er meer behoefte zijn aan een basin, waar deze zwemmers ruimschoots terecht kunnen. Aanvankelijk was een basin gedacht voor diep - half diep - en ondiep. Het zg. tussenbad vervalt nu. Daardoor wordt het mogelijk een bad te maken,dat aan alle wedstrijdeisen gaat voldoen. Het gebruik ervan zal daardoor in belangrijke mate worden verhoogd. De heer Gabriels was blij met dit voorstel. Mocht uit een en ander een belastingverhoging voortvloeien dan graag zo gering mogelijk. Graag ook aannemers en werknemers uit eigen gemeente voor dit pro ject. Is de aanbesteding openbaar of onderhands Deze vraag geldt ook voor de werken, hierna vermeld onder agendapunten 15 en 16, Er wordt nu voor bijna 3 miljoen geinvesteerd. Laat onze eigen aanne mers hiervan profiteren. De heer Gabriels dankte B. en W. en ambte naren voor het omvangrijke voorbereidingswerk. Vreugde ook bij de heer Luijkx over deze voorzieningen waarop zo lang is gewacht. Dat hierdoor de belastingen enigszins zullen worden verhoogd vond hij een alleszins aanvaardbare zaak. Het worden de best bestede centen,a,ldus dit raadslid. De heer Brouwers merkte op dat er een categorie is, die misschien^ wel het meest gebruik maakt van het zwembad maar buiten de belasting heffingen valt nl. de kampeerders in onze gemeente. Wanneer wij per 1 januari 1973 onze belastingen gaan verhogen moeten wij ernstig gaan denken ook deze mensen bv. middels een kampeerbelasting hun deel te laten bijdragen. De heer Vroegrijk was geschrokken van de hoge bedragen,waar zeker nog wel het een en ander bij zal komen. In de overgelegde exploiatie- begroting zijn z.i.: de lonen en onderhoudskosten aan de lage kant geraamd. Nietemin zullen we deze kans moeten aangrijpen, ook al zal dit voor 1973 zijn consequenties meebrengen. Dat de voorstellen 14,15 en 16 in één adem op de agenda verschijnen is een verdienste van het college van B. en W, dat gezdgd heeft dat er tijdig plannen Varen. We moeten met plannen maken verder gaan in^ het kader van de bevordering van de werkgelegenheid. Enkele suggestie daartoe zijn o.a. uitbreiding en aanleg van sportvelden,reconstructie van de te smalle secundaire wegen, uitbreiding brandkranen buiten de bebouwde kommen,centralisatie onderv/ijs enz. Voorzitter: Bij subsidiëring door de DACW wordt de verplichting ge ste ld, dat de werken openbaar aanbesteed worden. Mensen uit eigen ge meente zullen bij de werkzaamheden zeker worden ingeschakeld. De aannemers zullen daarop beslist worden gewezen. Bij de uitvoering van deze werken moeten begrijpelijk dekkingsmidde len aanwezig zijn. Financieel zal 1975 een zwaar jaar worden. Wil men deze voorzieningen tot stand brengen dan moet men daar ook iets voor over hebben. Verhoging van onze belastingen is dan ook een nor male zaak. We zitten in onze gemeente wat belastingdruk betreft niet erg hoog. Een geleidelijke verhoging van de belastingen is niet al leen redelijk maar ook noodzakelijk anders ontkomen we er niet aan, dat de belastingtarieven straks met een fiks bedrag ineens moeten wo den verhoogd. We moeten onze begroting sluitend houden anders is het uit met het treffen van voorzieningen in onze gemeente. Met een belasting(toeristenbelasting) waardoor ook de kampeerders DeronderhIvige6subsidies hebben we gekregen omdat we deze plannen voorhanden hadden. Er ligt nog een heel pakket plannen gereed,dat

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1972 | | pagina 22