f)
-6-
uit gaan maken, en dan trekken de kleinere gemeenten
aan het kortste eind.Het is zoals de grote winkelbedrij -
venwaartegen de kleine man moet vechten.
De voorzitter, thans wederom aan het woordverklaarde
zich geheel accoord met de opmerkingen van de heer Brou -
wers.die daarmee de nota wilde onderschrijven.
Vooral in verband met ons eigen structuurplan,is het va 1
uitermate belang, zo betoogde de voorzitterte weten hos
straks dat streekplan er uiteindelijk komt uit te zien.
Vooral daarom kunnen we niet zomaar in een rustige hou
ding gaan zitten. Daarom moeten we in ieder geval onze
bezwaren kenbaar maken. Laten we hopen,dat de kritiek,
die loskomt rond de procedure rond dit streekplan, cle
"wijze heren" in den Bosch duidelijk maakt,dat dezelfde
weg niet gevolgd kan worden bij de definitieve vaststel
ling inde provinciale staten. Dan zou het wel eens kunn m
zijn,dat het van waarde is,dat we hier vanavond onze be
zwaren kenbaar maken aan gedeputeerde staten.
Er is o.i. een belangrijke fout gemaakt,door het bestuur
lijke- en het organisatorisch werk daaromheen onderge
schikt te maken aan de planologie, terwijl het in feite
andersom zou moeten zijn.
Roosendaal zal zich ook wel roeren,omdat Roosendaal bij
de gekozen situatie op dezelfde manier behandeld wordt
als wij. Inderdaad krijgen Bergen op Zoom en Breda in
dit plan de sterkste groei-mogelijkheden. Wij wensen on 3
niet op te hangen aan een Reimerswaalplan,dat misschien
nooit uit de verf komt. Daarom zal ook de regio Roosen
daal met ons de vraag opwerpen: Waarom niet gekozen voo-
model C.
In een goede vorm van samenwerking en met een goed ge
richt beleid zullen we de ontwikkeling van West-Brabant
ook wij als kleinere gemeentevooral ook op planologiscx
gebied, zeer wel kunnen behartigen.
Hierna verklaarde de raad zich met algemene stemmen
accoord met de inhoud van beide nota's.
Voorstel tot vaststelling van de begrdtingen 1970 voor
'de algemene dienst en de bedrijven.
De voorzitter stelde voor,de orde van de vefSadering
rond do begrotingsbehandeling als volgt te bepalen.
Eer st eentoverigens vrij kortealgemene inleiding door
de voorzitter omtrent enkele belangrijke punten.Daarna
geeft de raad zijn algemene beschouwingen,Vervolgen
krii-t de raad gelegenheid in te gaan op de diverse pos
ten van de begroting. Hierna korte pauze. Na de pauze
zal de voorzitter,voor zover mogelijk,antwoorden op
beschouwingen en gestelde vragen.
Tk wil aldus de voorzitter, in mijn algemene inleiding
enkelepunten aanstippendie bij deze begrotingsbehandej
1 in- van belang zijn. Het zal de raad ook wel zo vergaai,
zijn, dat wij mogen vaststellen.dat de nota
dingdie dit jaar de begroting vergezelt V™"
gehalte is.Het heeft het doornemen van het lijvige boek
werk van de begroting een stuk vergemakkelijkt.
Vooreerst schenkt de nota dit jaar aandacht aan de fina
ciale verhouding tussen rijk en gemeente^naast.med
op verzoek van de raad,.wordt vooral ook aanl*acht
aan de woningbouw in het algemeen.Ook op dit punt is e
prima werk geleverd en wordt een duidelijk inzicht geg
ven in het tot nu toe gevoerde beleid.
XII Vaststelling bi
grotingen 1970*
-7-
We zien in de nota, dat de algemene uitkering uit het ge
meentefonds voor 1970 verhoogd wordt met een bedrag van
rond miljoen. Deze stijging is een gevolg van een ver
hoging van het uitkeringspercentageeen verhoging verfij
ning rioleringen i.v.m. nieuwe aansluitingen,een verhoging
in verband met het inwoneraantal en tenslotte wordt de
verhoging der middelen mede veroorzaakt door de stijging
van de kosten van sociale zorg.
Op dit laaste facet ging de voorzitter even uitvoeriger in
Op het stuk sociale zorg zien we een stijging van ruim
ƒ.268.000,= voor-dit uitkeringsonderdeel, waartegenover
staat een vermeerdering van het nadelig saldo van ruim
ƒ,330,000,=. Per saldo betekent dit dus een nadelig ver
schil van ^62.000,
Het is goed,alduscte voorzitterhierbij te bedenken,dat
de verhoging van de middelen voor onze gemeente een ge
volg is van het feit,dat er op het gebied van sociale
zorg reeds vanaf 1960,toen deze factor ging meespelen in
de fianciële verhouding,een vooruitstrevend beleid is ge-,
voerd. We hebben er meer armslag door gekregen. We -zullen
aan dit punt van ons beleid de nodige zorg moeten blijven
besteden en blijven werken aan alle facetten van het so
ciaal-maatschappelijk patroon,wat er toe kan bijdragen,
dat we misschien ooit in de toekomst deze post maar voor
de helft meer van node hebben.
Ten aanzien van het onderwijs, waarvoor wij vanavond de
bedragen per leerling hebben vastgesteld, wil ik,aldus de
voorzitter, stellen,dat de gedragslijn van burgemeester
en wethouders zo is,dat alle middelen,die wij als uitke
ring uit het gemeentefonds ter beschikking krijgen voor
het onderwijs, ook inderdaad voor dit onderwijs bestemd
zullen worden. Dit is o.i. een volkomen rechtvaardige znak
Het acres wordt ieder jaar opnieuw aan het onderwijs door*
gegeven. Zonder de kritische geluiden,aie we vanavond
ten aanzien van art.101 en art.72 LO.wet hoorden, weg te j
wuiven,moeten we toch bedenken,dat het voor onze gemeente
van enorm groot belang is,dat er goed onderwijs wordt ge-;
geven. Het ligt op de weg van de gemeente,om daar,waar
dit mogelijk is, dit te bevorderen. Deze mogelijkheid ligl
voor ons hoofdzakelijk op het financiële vlak. Voor de
toekomst hopen we,dat er ooit nog eens een moment komt,
dat we toe zijn aan de opening van andere vormen van on
derwijs, met name een MAVO-school. Mede gelet op de uit
komsten van het rapport "Waar gaan St«Willebrord en Sprun-
del naar toe" wordt het langzamerhand tijd ons te gaan
bezinnen op de stichting van een MAVO-school. De opvang-
mogeli jkheden in Roosendaal,0udenbosch,Etten-Leur en Bre
da zijn ook niet onuitputtelijk. De ontwikkeling op on
derwijsgebied iq onze gemeente vraagt in de toekomst ook
naar dergelijke vormen van onderwijs.
Als laatste punt wilde de voorzitter nog even het onder
deel woningbouw en woningbeleid aanstippen.
We kennen nog 3^6 woningzoekenden. Op h.et moment zijn het
er vermoedelijk weer meer. We blijven daarom gehouden, en
de investeringsnota laat dat duidelijk uitkomen,dat in
eerste instantie alle aandacht moet gericht blijven op de
bestrijding van deze woningnood.Hoewel hier en daar een
lichtpunt je .kunnen we bes.list spreken van een nood toes tare.
Bezien we het landelijk percentage van ongeveer Jp woning,
tekort, tegen het percentage van 9/» in onze gemeente,dan
is dit overduidelijk aangetoond.
We hopen,dat het gevoerde beleid gehandhaafd kan blijven, i