tt
0
Voorstel tot vaststelling van de begrotingen 1969 voor de algemene
dienst en de "bedrijven.
Naast de ontwerp-begroting en de daarbij behorende nota van aanbie
ding,welke aan de raad in de vorige vergadering zijn aangeboden,bie
den burgemeester en wethouders thans nog een nota aan inzake nieuwe
investeringen en andere uitgaven,welke in de naaste toekomst noodza
kelijk zijn,
Puttend uit deze aanbiedings- en investeringsnota stipte de voorzittei
in zijn algemene beschouwingen enkele markante punten aan met betrek
king tot het gevoerde- en te voeren beleid, neergelegd in de voorlig
gende ontwerp-begroting, t.w.
de financiële positie van de gemeente - de werkgelegenheid - de wo
ningbouw en woningverdeling - de wegen - aangelegenheden in de so
ciale ën culturele sector- en het onderwijs.
Ten aanzien van de financiële positie van de gemeente kon de voor
zitter een verheugend geluid laten horen, We zijn in het verleden,
aldus de voorzitter niet altijd een even optimistisch geweest. Hij
schetste hierna de nare situatie,waarin men komt te verkeren bij een
niet sluitende begroting: toezicht van de controlerende instanties
Gedeputeerde Staten en Binnenlandse Zaken) - de noodzaak om de be
groting sterk uit te kammen - een drastische verhoging van de plaat
selijke belastingen, alvorens een extra uitkering uit het gemeente
fonds te kunnen aanvragen. 167 gemeenten in ons land, dwz. 2070 ver
keert nu al in die situatie. Wij zijn daar gelukkig niet bij - en
laten we hopen er nimmer bij te komen.
Be garantieuitkering, van tijdelijke aard, en oorspronkelijk groo
250.000,= speelt voor onze gemeente niet meer. Bank zij veriij-
ningsmaatregelen en verhoging van de factor sociale zorg is een en
ander teruggebracht tot ongeveer 5000,=.
Het uitermate gunstig beeld,dat de begroting voor 1969 biedt is ver
kregen door de aanzienlijke inkomstenverhogingen middels de algemene
uitkering uit het Gemeentefonds en de uitkering op grond van de Wet
uitkering wegen, alsmede door de lastenverlaging, die de invoering
van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekostenteweegbrengt.
Be voorzitter verwees de raad hierbij naar de uitvoerige uiteenzet
ting, gedaan in de aanbiedingsnota. Bank zij deze factoren is het
mogelijk gebleken voor het dienstjaar 1969 een begroting op te stel
len, waarin niet alleen de hogere salaris- kapitaals- en andere las
ten zijn opgenomen, maar die bovendien nog een "reserve" van rond
f.120,000,= bevat voor de dekking van de lasten van nieuwe Kapitaals'
uitgaven. Aangetekend zij hierbij,dat dit resultaat slechts kon word, r
verkregen doordat evenals vorig jaar werd beschikt over 1/20 gedeelte
van de algemene-, de saldi- en de zg. conjunctuurreservebenevens
voor een bedrag van ƒ.10.000,= van het quartaire wegenfonds.
Beze "reserve" stelt ons in staat kapitaalswerken uit te voeren tot
een bedrag van li miljoen, waarvoor we danook een lijst van verlan
gens hebben opgemaakt in onze investeringsnota. Een en ander natuur
lijk met deze restrictie, dat het ook technisch mogelijk moet zijn
in dit tijdsbestek voor zo'n bedrag werken uit te voeren.
Vorig jaar,aldus de voorzitter stond de begrotingsbehandeling in het
teken van de werkloosheid en werkgelegenheid.Toen was de situatie
erg somber. We zien nu gelukkig weer een gunstiger ontwikkeling. We
zitten momenteel nog met een 250 werklozen.Be strijd,die we thans
moeten voeren tegen de onwerkwilligen is een ernstige zaak. Be voor
zitter verwees in dit verband naar de publicaties van de laatste tijc
in de dagbladen, waar ook door andere instanties uitvoerig aan dit
euvel aandacht wordt besteed. Gelukkig zijn het in z'n totaliteit
mgar» uitzonderingen, we mogen in deze zeker niet generaliseren.
Be voorzitter prees zich erg gelukkig met het aantrekken van het
Shell-Moerdijk project. Het zal zeer spoedig een aanzet betekenen
van werkgelegenheid hier niet ver vandaan. Straks biedt deze vesti
ging 10 - 20.000 arbeidsplaatsen. Verder zullen de verschillende toe
leveringsbedrijven dit aantal nog kunnen verhogen.Al degenen,die wil
len werken en studeren kunnen er straks vermoedelijk terecht.
XIV Vaststelling begro-
tingen, dienstjaar 1969,;
Wij hebben danook onze vreugde uitgesproken over deze vestiging en
onze gelukwensen aan het industrieschap doen toekomen. Ik stel er
prijs op, aldus de voorzitter, om dit hier in de raad nog eens te
herhalen. Hij noemde het het meest markate punt van deze raadsver
gadering, een historisch moment voor de gemeente Rucphen, omdat
door deze vestiging de reële mogelijkheid wordt geschapen,dat aan
het zo knellende probleem van de werkgelegenheid een welhaast defi
nitieve oplossing kan worden gegeven.Temeer nog is dit van groot
belang omdat Rucphen blijkens het huidige industrialisatiebeleid
niet is opgenomen als kerngemeente en de aanwijzi^fing daartoe in
de toekomst ook wel nimmer zal geschieden. De vraag rijst of het
misschien niet beter zal zijn het industrieterreindat nu braak
ligt, een andere bestemming te geven.
De werkloosheid heeft ons vele zorgen gegeven, maar bracht ons to
nog een "zilver randje". De voorzitter doelde hierbij op de extra
middelen,die onze gemeente kreeg toebedeeld voor de uitvoering van
verschillende werkgelegenheidsobjeeten: rioolwaterzuiveringsinstal
latie, wegverhardingen,verschillende jeugdgebouwen, sociaal-cultu
reel centrum en gebouwen ten behoeve van het onderwijs.
Vervolgens liet de voorzitter het woningbeleid en de woningverde
ling de revue passeren.Een mens moet werken, maar ook wonen. Ten
aanzien van het woningbouwbeleid kon de voorzitter slechts zorg
lijke geluiden laten horen. Er zijn heel wat regelingen ten aan
zien van de woningbouw en de financiering ervan elkaar opgevolgd.
Onlangs verklaarde minister Schut, dat in 1970 de woningnood zou
zijn opgelost. Al spoedig bleek deze prognose verkeerd te zijn,
want thans komt men met de uitspraak,dat het wel 1973 zal worden
eer dit probleem verleden tijd zal zijn.
Met de structuur van de woningverdeling is iets aan de hand.De toe
wijzing van woningwetwoningen wordt stelselmatig verlaagd.Dit kan
voor de minstdraagkrachtigen funest worden. Men huldigt thans het
beginsel: meer woningen bouwen in de vrije sector en meer premie
woningen. Het is niet meer zo vanzelfsprekend,dat alleen d£ gemeen
te maar moet bouwen. Dit is feitelijk ook een overtrokken beeld.
De rijksregeling gaat de andere kant uit. Voor onze gemeente kan
dat minder gunstig uitvallen. Het doorstromingseffect is er ook
niet. Er zijn te weinig woningen, die een doorstroming mogelijk
maken. Gelukkig zien wij het laatste jaar in onze gemeente een sf
gende lijn van premiebouw en bouw in de vrije sector. Dit is zeer
gezond. De voorzitter verwees hierbij naar de exacte gegevens,
neergelegd in de aanbiedings- en investeringsnota.
Voor particuliere woningbouwcorporaties worden bepaalde contingen
ten gereserveerd. Vandaar dat wij pogingen in het werk stellen om
te komen tot oprichting van een particuliere woningbouwstichting,
waardoor mogelijk de ahteruitgang in de woningwetbouwsector voor
een gedeelte kan worden gecompenseerd.
De voorzitter pleitte voor een beter systeem ten aanzien van de
toewijzing van woningen. Niet meer het aantal inwoners moet maatge
vend zijn maar vooral zal moeten worden gekeken naar de sociale
structuur van de gemeente. Dan zal het niet meer voorkomen, dat bv
Tilburg een veel te grote toewijzing krijgt,gelet op de huidige be
hoefte, en zullen er in 's-Bosch geen woningwetwoningen leeg staan
Met betrekking tot de zorg voor de wegen was de voorzitter wel op
timistisch gestemd. De weg Visdonk-Schijf wordt aangelegd - de ver
harding van de Schuurkerkstraat kan worden gerealiseerd - diverse
verhardingen met puin zijn en kunnen worden uitgevoerd - het trot
toirplan in het kerkdorp Rucphen staat nu op de agenda, dit alles
geeft een uitermate verheugend beeld. De aanbiedingsnota geeft uit
voerig de toekomstplannen weer: bredere wegen en betere ontslui
tingswegen. Het structuurplan zal straks nog een duidelijker beeld
van deze toekomstplannen geven.Ooak de kaarten, gevoegd bij deaan-
biedingsnota geven reeds een globaal beeld hiervan.