tt 0 Voorstel tot vaststelling van de begrotingen 1969 voor de algemene dienst en de "bedrijven. Naast de ontwerp-begroting en de daarbij behorende nota van aanbie ding,welke aan de raad in de vorige vergadering zijn aangeboden,bie den burgemeester en wethouders thans nog een nota aan inzake nieuwe investeringen en andere uitgaven,welke in de naaste toekomst noodza kelijk zijn, Puttend uit deze aanbiedings- en investeringsnota stipte de voorzittei in zijn algemene beschouwingen enkele markante punten aan met betrek king tot het gevoerde- en te voeren beleid, neergelegd in de voorlig gende ontwerp-begroting, t.w. de financiële positie van de gemeente - de werkgelegenheid - de wo ningbouw en woningverdeling - de wegen - aangelegenheden in de so ciale ën culturele sector- en het onderwijs. Ten aanzien van de financiële positie van de gemeente kon de voor zitter een verheugend geluid laten horen, We zijn in het verleden, aldus de voorzitter niet altijd een even optimistisch geweest. Hij schetste hierna de nare situatie,waarin men komt te verkeren bij een niet sluitende begroting: toezicht van de controlerende instanties Gedeputeerde Staten en Binnenlandse Zaken) - de noodzaak om de be groting sterk uit te kammen - een drastische verhoging van de plaat selijke belastingen, alvorens een extra uitkering uit het gemeente fonds te kunnen aanvragen. 167 gemeenten in ons land, dwz. 2070 ver keert nu al in die situatie. Wij zijn daar gelukkig niet bij - en laten we hopen er nimmer bij te komen. Be garantieuitkering, van tijdelijke aard, en oorspronkelijk groo 250.000,= speelt voor onze gemeente niet meer. Bank zij veriij- ningsmaatregelen en verhoging van de factor sociale zorg is een en ander teruggebracht tot ongeveer 5000,=. Het uitermate gunstig beeld,dat de begroting voor 1969 biedt is ver kregen door de aanzienlijke inkomstenverhogingen middels de algemene uitkering uit het Gemeentefonds en de uitkering op grond van de Wet uitkering wegen, alsmede door de lastenverlaging, die de invoering van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekostenteweegbrengt. Be voorzitter verwees de raad hierbij naar de uitvoerige uiteenzet ting, gedaan in de aanbiedingsnota. Bank zij deze factoren is het mogelijk gebleken voor het dienstjaar 1969 een begroting op te stel len, waarin niet alleen de hogere salaris- kapitaals- en andere las ten zijn opgenomen, maar die bovendien nog een "reserve" van rond f.120,000,= bevat voor de dekking van de lasten van nieuwe Kapitaals' uitgaven. Aangetekend zij hierbij,dat dit resultaat slechts kon word, r verkregen doordat evenals vorig jaar werd beschikt over 1/20 gedeelte van de algemene-, de saldi- en de zg. conjunctuurreservebenevens voor een bedrag van ƒ.10.000,= van het quartaire wegenfonds. Beze "reserve" stelt ons in staat kapitaalswerken uit te voeren tot een bedrag van li miljoen, waarvoor we danook een lijst van verlan gens hebben opgemaakt in onze investeringsnota. Een en ander natuur lijk met deze restrictie, dat het ook technisch mogelijk moet zijn in dit tijdsbestek voor zo'n bedrag werken uit te voeren. Vorig jaar,aldus de voorzitter stond de begrotingsbehandeling in het teken van de werkloosheid en werkgelegenheid.Toen was de situatie erg somber. We zien nu gelukkig weer een gunstiger ontwikkeling. We zitten momenteel nog met een 250 werklozen.Be strijd,die we thans moeten voeren tegen de onwerkwilligen is een ernstige zaak. Be voor zitter verwees in dit verband naar de publicaties van de laatste tijc in de dagbladen, waar ook door andere instanties uitvoerig aan dit euvel aandacht wordt besteed. Gelukkig zijn het in z'n totaliteit mgar» uitzonderingen, we mogen in deze zeker niet generaliseren. Be voorzitter prees zich erg gelukkig met het aantrekken van het Shell-Moerdijk project. Het zal zeer spoedig een aanzet betekenen van werkgelegenheid hier niet ver vandaan. Straks biedt deze vesti ging 10 - 20.000 arbeidsplaatsen. Verder zullen de verschillende toe leveringsbedrijven dit aantal nog kunnen verhogen.Al degenen,die wil len werken en studeren kunnen er straks vermoedelijk terecht. XIV Vaststelling begro- tingen, dienstjaar 1969,; Wij hebben danook onze vreugde uitgesproken over deze vestiging en onze gelukwensen aan het industrieschap doen toekomen. Ik stel er prijs op, aldus de voorzitter, om dit hier in de raad nog eens te herhalen. Hij noemde het het meest markate punt van deze raadsver gadering, een historisch moment voor de gemeente Rucphen, omdat door deze vestiging de reële mogelijkheid wordt geschapen,dat aan het zo knellende probleem van de werkgelegenheid een welhaast defi nitieve oplossing kan worden gegeven.Temeer nog is dit van groot belang omdat Rucphen blijkens het huidige industrialisatiebeleid niet is opgenomen als kerngemeente en de aanwijzi^fing daartoe in de toekomst ook wel nimmer zal geschieden. De vraag rijst of het misschien niet beter zal zijn het industrieterreindat nu braak ligt, een andere bestemming te geven. De werkloosheid heeft ons vele zorgen gegeven, maar bracht ons to nog een "zilver randje". De voorzitter doelde hierbij op de extra middelen,die onze gemeente kreeg toebedeeld voor de uitvoering van verschillende werkgelegenheidsobjeeten: rioolwaterzuiveringsinstal latie, wegverhardingen,verschillende jeugdgebouwen, sociaal-cultu reel centrum en gebouwen ten behoeve van het onderwijs. Vervolgens liet de voorzitter het woningbeleid en de woningverde ling de revue passeren.Een mens moet werken, maar ook wonen. Ten aanzien van het woningbouwbeleid kon de voorzitter slechts zorg lijke geluiden laten horen. Er zijn heel wat regelingen ten aan zien van de woningbouw en de financiering ervan elkaar opgevolgd. Onlangs verklaarde minister Schut, dat in 1970 de woningnood zou zijn opgelost. Al spoedig bleek deze prognose verkeerd te zijn, want thans komt men met de uitspraak,dat het wel 1973 zal worden eer dit probleem verleden tijd zal zijn. Met de structuur van de woningverdeling is iets aan de hand.De toe wijzing van woningwetwoningen wordt stelselmatig verlaagd.Dit kan voor de minstdraagkrachtigen funest worden. Men huldigt thans het beginsel: meer woningen bouwen in de vrije sector en meer premie woningen. Het is niet meer zo vanzelfsprekend,dat alleen d£ gemeen te maar moet bouwen. Dit is feitelijk ook een overtrokken beeld. De rijksregeling gaat de andere kant uit. Voor onze gemeente kan dat minder gunstig uitvallen. Het doorstromingseffect is er ook niet. Er zijn te weinig woningen, die een doorstroming mogelijk maken. Gelukkig zien wij het laatste jaar in onze gemeente een sf gende lijn van premiebouw en bouw in de vrije sector. Dit is zeer gezond. De voorzitter verwees hierbij naar de exacte gegevens, neergelegd in de aanbiedings- en investeringsnota. Voor particuliere woningbouwcorporaties worden bepaalde contingen ten gereserveerd. Vandaar dat wij pogingen in het werk stellen om te komen tot oprichting van een particuliere woningbouwstichting, waardoor mogelijk de ahteruitgang in de woningwetbouwsector voor een gedeelte kan worden gecompenseerd. De voorzitter pleitte voor een beter systeem ten aanzien van de toewijzing van woningen. Niet meer het aantal inwoners moet maatge vend zijn maar vooral zal moeten worden gekeken naar de sociale structuur van de gemeente. Dan zal het niet meer voorkomen, dat bv Tilburg een veel te grote toewijzing krijgt,gelet op de huidige be hoefte, en zullen er in 's-Bosch geen woningwetwoningen leeg staan Met betrekking tot de zorg voor de wegen was de voorzitter wel op timistisch gestemd. De weg Visdonk-Schijf wordt aangelegd - de ver harding van de Schuurkerkstraat kan worden gerealiseerd - diverse verhardingen met puin zijn en kunnen worden uitgevoerd - het trot toirplan in het kerkdorp Rucphen staat nu op de agenda, dit alles geeft een uitermate verheugend beeld. De aanbiedingsnota geeft uit voerig de toekomstplannen weer: bredere wegen en betere ontslui tingswegen. Het structuurplan zal straks nog een duidelijker beeld van deze toekomstplannen geven.Ooak de kaarten, gevoegd bij deaan- biedingsnota geven reeds een globaal beeld hiervan.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1968 | | pagina 30