O
b. 18 wijziging 1965. zijnde verhoging van de post "overige uit
gaven brandweer". In verband met bindingsavondencursussen e.
is een verhoging van deze post met 450,= noodzakelijk;
c. 22 wijziging 1965zijnde een krediet van ƒ.400,» voor deel
name in aandelenkapitaal van de NV.Intergas te Oosterhout.
Door toetreding tot "Intergas" is de gemeente verplicht tot
deelname in het aandelenkapitaal en wel voor één aandeel van
100per vol honderdtal inwoners.Momenteel is een krediet
van ƒ.15.300,= gevoteerd,dus voor 153 aandelen. Dit móet naar
het huidige inwonertal 157 aandelen worden,dus 4 aandelen meer
d. 21 wijziging 1965. in verband met toevoeging kapitaalslasten a
gemeentebegroting 1965 van kapitaaiskredieten,goedgekeurd na
het opmaken van de begroting 1965;
e. 23 wijziging 1965. zijnde een krediet van 500,=, als subsi
die aan de streekverbeteringscommissie Rucphen voor 1965;
f. 26 wijziging 1965.zi.inde een krediet van /.6000,= voor de vie
wing van de bevrijdingsdag op 5 mei 1965. Aan deze bevrijdings
dag zal, nu sinds 1960 wederom vijf jaar zijn verstreken, meer
dan normale aandacht worden geschonken. Een groot gedeelte
van dit bedrag zal de Oranje-Comité1s ten goede komen,die in
ieder kerkdorp de feestelijkheden zullen organiseren. Daar
naast zal er een centrale viering zijn met o.m. vmurwerk.
Oorspronkelijk was geraamd: ƒ.1300,=, zodat in totaal nu be
schikbaar komt een bedrag van ƒ.7300,».
Voorstel tot het vaststellen van Algemene Regelen voor de verkoop
van bouwterreinen (Algemene Verkoopvoorwaarden 1965).
Het voorstel,dat aan alle raadsleden is toegezonden, beoogt te
komen tot vaststelling van een regeling inzake reservering,ver
koop etc. van bouwterreinen.
Thans zijn voor ongeveer ƒ.350.000,= bouwgronden voor particulie
ren gereserveerd. Dit geeft voor de gemeente een renteverlies
van 5$ van 350.000,= is ƒ.17.500,= per jaar. Het is in feite
nu zo,dat de toekomstige kopers van bouwterreinen hogere koopsom
men moeten betalen vanwege het feit,dat bij reserveringen van vrc
gere kopers renteverlies is geleden. Dit zou een onjuiste lasten
verdeling zijn.
Voorgesteld wordt om né het eerste reserveringsjaareen rente
vergoeding te vragen,door burgemeester en wethouders te bepalen,
berekend over de koopsom verminderd met de te storten waarborg
som. Voor 1965 zal het percentage 5 zijn.
Verder wordt voorgesteld een waarborgsom te doen storten van
10$ van de koopsom bij de aanvang van de reservering. Bij beëindi
ging van de reservering kan op deze waarborgsom de verschuldigde
rente worden ingehouden.
Teneinde te voorkomen,dat de bouwgronden van de gemeente voor
speculatieve doeleinden worden gekocht is in de regeling de
verdichting opgenomen binnen een bepaalde tijd de woning te
voltooien. Doorverkoop van de woning,zolang deze niet is vol
tooid zal niet zijn toegestaan.
Voor reeds lopende reserveringen zal de rentevergoeding ingaan
op 1 januari 1965«voor zover deze dan reeds 1 jaar of meer lopen.
Dit zijn wel de voornaamste bepalingen uit de voorgestelde rege
ling.
De heer Brouwers had tegen het voorstel als zodanig geen bezwaar.
Wel zag hij graag enkele wijzigingen aangebracht nl.
de waarborgsom, welke in het voorstel is bepaald op 10$ van de
koopsom wilde hij terugbrengen op 5$;
In verband met het lang uitblijven van de bouwvergunningen stel
de hij voor de rentevergoeding eerst n£ het tweede reserverings
jaar te doen ingaan;
Verder wilde hij de mogelijkheid openen om,zo de kopers dit wen
sen, de koopsom bij het begin der reservering ineens te voldoen.
Voor de bestaande reserveringen vond hij als begin van de rente-
an de
XIII. Algemene Verkoo]
voorwaarden 196
XIV
vergoeding 1 januari 1965 niet juist.De asp.kopers,die reeds
hebben gereserveerd hebben een zeker recht. Hij stelde voor het
optierecht in te trekken en per 1 januari 1965 opnieuw te reser
veren overeenkomstig de nieuwe regeling, in feite dus nog één jaar
nl. 1965) vrijgesteld van rentebetaling.
De voorzitter antwoordde hierop,dat er vele wegen naar Rome leiden.
Men kan natuurlijk door opneming van nog meer en andere bepalingen
in de regeling ook het gestelde doel trachten te bereiken. Voors
hands zijn Burgemeester en Wethouders echter van mening,dat de
regeling,zoals in het voorstel neergelegd,voldoende waarborgen
biedt om het beoogde resultaat te verwerven.
De wijzigingen, zoals voorgesteld door de heer Brouwers, zullen
nader worden bestudeerd, en zo deze daartoe aanleiding geven,zal
latepéian de raad een aanvullend voorstel worden gedaan.
Met deze uiteenzetting ging de raad accoord en stélde het Besluit
Algemene Verkoopvoorwaarden 1965 vast overeenkomstig het door Bur
gemeester en Wethouders ingediende voorstel.
Van de rondvraag maakten de volgende leden gebruik:
de heer van de Oever bracht de verlichting van de Lager Zegstraat
ter sprake;
de heer de Jong attendeerde nogmaals op het allerwege storten van
huisvuil en op de hachelijke parkeersituatie(hierover komt een nots
Ook de heer Jaspers bracht het "huisvuil-vraagstuk" nog eens ter
sprake.Hij stelde voor de vuilniswagen 2 keer per week te laten
rijden.
De voorzitter vond het ook echt een "probleem". De discipline van
de bevolking in deze is zoek! Het nemen van meer emmers zou mis
schien uitkomst kunnen geven. Tweemaal per week rijden met de vuil
niswagen brengt ook veel fconsekwenties meeVoldoende politietoe
zicht is wegens personeelsgebrek niet mogelijk.Het blijft echt een
grote moeilijkheid hierin een juiste oplossing te brengen,
de heer Gabriels vroeg aandacht voor het overtollig water in de
Wilhelminastraat, reparaties aan huurwoningen in de Marijkestraat
en Marijkeplein en trottoirs aan de rechterkant van de Margriet
straat;
de heer Brouwers vroeg de mogelijkheid te willen bezien om de boj-ai
bejaarden van onze gemeente reductie te verlenen op de belastin
gen,welke van gemeentewege worden geheven,zoals straatbelasting,
baatbelasting,riollrecht e.d.
Vervolgens informeerde hij,mede naar aanleiding van een artikeltje
in de krant,waarom het noodzakelijk was in Zegge en Schijf de
brandweer-eenheid op te heffen.
Zonder meer in de krant te schrijven" dat men in Schijf zonder
helm en slechts met emmer en schop een brand moet blussen" vond
de voorzitter stijlloos. Wij hebben in Rucphen een goed function-
nerende brandweer. Een eerste vereiste bij brand is,ook in Schijf,
om deze brandweer tijdig te waarschuwen.
Dat er in Schijf en Zegge geen brandweer-eenheid meer is ligt aan
de zienswijze van de Brandweerinspectie. Deze zijn niet bereid
om op aanvragen om brandweermaterieel voor deze twee kerkdorpen
gunstig te adviseren en zonder gunstig advies van deze instantie
geven Gedeputeerde Staten geen goedkeuring op daarvoor beschikbaar
te stellen kredieten.
Zaak is de centrale in Rucphen zoveel mogelijk te vervolmaken.
Van daaruit kan,bij snelle alarmering, doeltreffend en met goed
uitgerust materieel, hulp worden geboden.
Niets meer aan de orden zijnde sluit de voorzitter de vergadering
met gebed,
De voorzittj
De secretaris