van nieuwe industrieterreinen hun uiterste best doen in de
rij van industrialiserende gemeenten te blijven.
ad b) Als tweede aspect noemde de voorzitter de woningbouw
en woningnood.
Nooit hebben we in de bouwsector zo'n gunstig beeld gezien
als dit jaar. Er zijn een groot aantal woningen in aanbouw of
klaar gekomen, ongeveer 500. We hebben dus wel een zware slag
toegebracht aan de woningnood in onze gemeente.
De voorzitter betreurde het evenwel,dat in de premiesector de
toewijzing gering is en traag verloopt. We hopen echt, dat we
in de toekomst voor wat de premiebouw aangaat met een hoger
percentage uit de bus komen. Het bezit van een eigen woning
is toch veel voornamer dan al die huurwoningen. Over de tot
stand-koming van Bogaerswoningen was de voorzitter wel tevre
den maar hij vond het toch geen gedurfd beleid.
We zullen met klem aandringen bij Gedeputeerde Staten om meer
en spoediger toewijzing van premiewoningen en woningen in de
vrije sector.
De wachttijden voor premiebouw zijn zeer lang. Beneden de ri
vieren zou men deze bouw gerust vrij kunnen laten,aldus de
voorzitter. Men wordt het wachten echt beu, men gaat zijn
eigen gang,gaat eigen rechter spelen en komt tot clandentiene
bouw. Zodoende loopt de zaak ons uit de hand - procesverbalen
volgen, maar de boeten zijn laag. Thans hebben we bezoek gekre
gen van de economische recherche: deze kent veel straffere
beboeting. De clandestiene bouw gaat dan vallen onder de zg.
economische delicten.
Burgemeester en wethouders zijn in deze altijd wel soepel ge
weest maar aan de ongeordende bouw moet een einde komen.
Er zal een huis- aan huis- circulaire worden rondgestuurd,
waarin deze materie nog eens uitvoerig wordt uiteengezet.
Intussen zullen wij de bemiddeling inroepen van de Hoofd-Inge-
nieur-Directeur van de Volkshuisvesting in 's-Bosch en van
de Minister van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid teneinde
te bewerkstelligen,dat wij in ruimer mate en op een snellere
manier toewijzing van premiewoningen en vrije-sector-woningen
ontvangen.
Er is ook nog geinformeerd bij de gemeente Uden naar de bouw
van houten woningendoch dit blijkt ook geen oplossing te
brengen.
ad c). Thans komt de voorzitter tot bespreking van het vraag
stuk van de financiële middelen.
Hoe kunnen wij nu onze verdere wensen realiseren,gezien in
het financiële vlak. Onze wens-lijst kan we£zo graaft zijn
dat het noch financieel noch technisch uitvoerbaar is.
We staan er wel goed voor,aldus de voorzitter. We hebben zelf;
een overschot.Er zit dus een zekere speling in. De huidige
kapitaalswerken kunnen in uitvoering blijven, maar we moeten
wel piano-aan doen.
We moeten rekening houden met het feit dat de garantieuitke
ring, welke thans 95*000,= bedraagt, in een periode van 5
jaar telkens met 1/5 zal worden verminderdzodat na die 5 jaa
geen garantieuitkering meer zal worden ontvangen. Er zijn
229 garantiegemeenten met geen sluitende begroting, deze heb
ben dus geen enkele reserve en komen dus vleugellam te liggen
Bij deze 229 gemeenten horen wij gelukkig niet.
Begin 1965 zullen we een nieuwe lijst van kapitaalswerken
opstellen. Dan zal hopelijk iets meer bekend zijn van de fi-
nancieringsmogeli jkheden alsmede van de uitkeringen in het
kader van de financiële verhouding van het rijk en de gemeen
ten. We kunnen dan de zaken d*e wat realistischer bezien.
De uitkeringen uit het Gemeentefonds werden vroeger gedaan
naar subjectieve normen, thans gaat dit naar objectieve
normen geschieden.Tal van bezwaren kleven aan deze handelwij
ze, tal van vraagpunten worden opgeroepen,die in velerlei op
zichten aanvechtbaar zijn. Het formeel toepassen van deze
nieuwe normen is voor tal van gemeenten funest.De uitkeringen
zijn nog gebaseerd op gegevens uit de jaren 1958-1960. De plaats
gehad hebbende loonstijgingen - verhoogde pensioenbijdragen -
de uitkeringen ingevolge de Bijstandswet etc. zijn er niet in
verwerkt en vragen om een verhoging van de percentage-uitke
ringen.
De voorzitter wees in dit verband nog op een artikel in de vak
bladen inzake deze materie van de hand van secretaris Hezemans.
We zijn gekomen tot de opstelling van een lijst van nieuwe in
vesteringen,die we kunnen onderscheiden in:
a. noodzakelijkheden en b. wenselijkheden.
Als zaken van eerste urgentie voor de komende jaren zien burge»«
meester en wethouders:
1. de realisering van de woningbouw met alles wat daarbij be
hoort
2. de vaststelling van nieuwe uitbreidingsplannen;
5* maatregelenwelke kunnen strekken tot grotere verkeersvei
ligheid.
In dit kader noemde de voorzitter nog als bijzonder urgent
punt: de sanering van de zg. "Ettense Hoek". Dit vormt een echt
probleem. Er is destijds de vraag gesteld: wanneer wordt deze
sanering gerealiseerd. De voorzitter had toen geantwoord: ik
hoop in 1965? Maar we stuitten op verschillende moeilijkheden.
We krijgen telkens te maken met misstellingen en onvolledighe
den bij de kadastrale aanduidingen,zo zelfs,wil men tot onder
handelen komen, er beslist een herziening van deze kadastrale
indeling van de eigendommen nodig is.
Door het Rijk zal een saneringsbijdrage moeten worden verleend.
Het structuurplan zal zijn vaste vormen moeten krijgen. Een
winkelplanning in deze "Ettense Hoek" is zeer urgent.Daardoor
zal de grondprijs weer heel anders te liggen dan enkel bij wo
ningbouw. Er moet riolering,waterleiding etc. worden aangelegd.
De bewoners moeten elders tijdelijk of definitief gehuisvest
worden. Dit alles maakt dit tot een uitermate moeilijke zaak.
Maar het heeft de volle aandacht van Burgemeester en Wethouders
en ik hoop vurig,aldus de voorzitter,dat wanneer hogere instan
ties het tempo van behandeling sterk willen versnellen, het
jaar 1965 toch uitzicht op de zo gewenste sanering van deze
hoek zal geven.
Met deze algemene beschouwingen besloot de voorzitter zijn
betoog. Daarna vroeg hij de raad, om naast de reeds opgesomde
plannen in de toegezonden investeringsnota genoemd, suggesties
te willen doen,die het toekomstbeeld van onze gemeente compleet
kunnen maken: plannen en verdelen op een verantwoorde manier:
dan zijn we goed op weg om van onze gemeente een welvarende
en goed leefbare gemeente te maken.
De voorzitter schorste hierna voor 15 minuten de vergadering.
Na heropening gaf hij de raad gelegenheid vragen te stellen
over het begrotingsbeleidtevens ook bedoeld als rondvraag
voor deze raadsvergadering.
Slechts enkele vragen werden er gesteld ten aanzien van de be
groting en toekomstige plannen, t.w.
de heer Verpaalen informeerde naar de subsidiëring van de plaat
delijke harminieën;
Verder: of de Schuurkerkstraat nog opgenomen was in het wegen-
verhardingsplan en zo ja, of de eigenaren niet konden worden
bewogen tot grondafstand voor een spoedige aanleg van deze weg;
De voorzitter antwoorddedat deze weg nog niet definitief was
afgevoerd,maar blijven de eigenaren wéigeren,dat wordt het een
lange weg.Dan gaan de beschikbare gelden naar andere objecten.