van nieuwe industrieterreinen hun uiterste best doen in de rij van industrialiserende gemeenten te blijven. ad b) Als tweede aspect noemde de voorzitter de woningbouw en woningnood. Nooit hebben we in de bouwsector zo'n gunstig beeld gezien als dit jaar. Er zijn een groot aantal woningen in aanbouw of klaar gekomen, ongeveer 500. We hebben dus wel een zware slag toegebracht aan de woningnood in onze gemeente. De voorzitter betreurde het evenwel,dat in de premiesector de toewijzing gering is en traag verloopt. We hopen echt, dat we in de toekomst voor wat de premiebouw aangaat met een hoger percentage uit de bus komen. Het bezit van een eigen woning is toch veel voornamer dan al die huurwoningen. Over de tot stand-koming van Bogaerswoningen was de voorzitter wel tevre den maar hij vond het toch geen gedurfd beleid. We zullen met klem aandringen bij Gedeputeerde Staten om meer en spoediger toewijzing van premiewoningen en woningen in de vrije sector. De wachttijden voor premiebouw zijn zeer lang. Beneden de ri vieren zou men deze bouw gerust vrij kunnen laten,aldus de voorzitter. Men wordt het wachten echt beu, men gaat zijn eigen gang,gaat eigen rechter spelen en komt tot clandentiene bouw. Zodoende loopt de zaak ons uit de hand - procesverbalen volgen, maar de boeten zijn laag. Thans hebben we bezoek gekre gen van de economische recherche: deze kent veel straffere beboeting. De clandestiene bouw gaat dan vallen onder de zg. economische delicten. Burgemeester en wethouders zijn in deze altijd wel soepel ge weest maar aan de ongeordende bouw moet een einde komen. Er zal een huis- aan huis- circulaire worden rondgestuurd, waarin deze materie nog eens uitvoerig wordt uiteengezet. Intussen zullen wij de bemiddeling inroepen van de Hoofd-Inge- nieur-Directeur van de Volkshuisvesting in 's-Bosch en van de Minister van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid teneinde te bewerkstelligen,dat wij in ruimer mate en op een snellere manier toewijzing van premiewoningen en vrije-sector-woningen ontvangen. Er is ook nog geinformeerd bij de gemeente Uden naar de bouw van houten woningendoch dit blijkt ook geen oplossing te brengen. ad c). Thans komt de voorzitter tot bespreking van het vraag stuk van de financiële middelen. Hoe kunnen wij nu onze verdere wensen realiseren,gezien in het financiële vlak. Onze wens-lijst kan we£zo graaft zijn dat het noch financieel noch technisch uitvoerbaar is. We staan er wel goed voor,aldus de voorzitter. We hebben zelf; een overschot.Er zit dus een zekere speling in. De huidige kapitaalswerken kunnen in uitvoering blijven, maar we moeten wel piano-aan doen. We moeten rekening houden met het feit dat de garantieuitke ring, welke thans 95*000,= bedraagt, in een periode van 5 jaar telkens met 1/5 zal worden verminderdzodat na die 5 jaa geen garantieuitkering meer zal worden ontvangen. Er zijn 229 garantiegemeenten met geen sluitende begroting, deze heb ben dus geen enkele reserve en komen dus vleugellam te liggen Bij deze 229 gemeenten horen wij gelukkig niet. Begin 1965 zullen we een nieuwe lijst van kapitaalswerken opstellen. Dan zal hopelijk iets meer bekend zijn van de fi- nancieringsmogeli jkheden alsmede van de uitkeringen in het kader van de financiële verhouding van het rijk en de gemeen ten. We kunnen dan de zaken d*e wat realistischer bezien. De uitkeringen uit het Gemeentefonds werden vroeger gedaan naar subjectieve normen, thans gaat dit naar objectieve normen geschieden.Tal van bezwaren kleven aan deze handelwij ze, tal van vraagpunten worden opgeroepen,die in velerlei op zichten aanvechtbaar zijn. Het formeel toepassen van deze nieuwe normen is voor tal van gemeenten funest.De uitkeringen zijn nog gebaseerd op gegevens uit de jaren 1958-1960. De plaats gehad hebbende loonstijgingen - verhoogde pensioenbijdragen - de uitkeringen ingevolge de Bijstandswet etc. zijn er niet in verwerkt en vragen om een verhoging van de percentage-uitke ringen. De voorzitter wees in dit verband nog op een artikel in de vak bladen inzake deze materie van de hand van secretaris Hezemans. We zijn gekomen tot de opstelling van een lijst van nieuwe in vesteringen,die we kunnen onderscheiden in: a. noodzakelijkheden en b. wenselijkheden. Als zaken van eerste urgentie voor de komende jaren zien burge»« meester en wethouders: 1. de realisering van de woningbouw met alles wat daarbij be hoort 2. de vaststelling van nieuwe uitbreidingsplannen; 5* maatregelenwelke kunnen strekken tot grotere verkeersvei ligheid. In dit kader noemde de voorzitter nog als bijzonder urgent punt: de sanering van de zg. "Ettense Hoek". Dit vormt een echt probleem. Er is destijds de vraag gesteld: wanneer wordt deze sanering gerealiseerd. De voorzitter had toen geantwoord: ik hoop in 1965? Maar we stuitten op verschillende moeilijkheden. We krijgen telkens te maken met misstellingen en onvolledighe den bij de kadastrale aanduidingen,zo zelfs,wil men tot onder handelen komen, er beslist een herziening van deze kadastrale indeling van de eigendommen nodig is. Door het Rijk zal een saneringsbijdrage moeten worden verleend. Het structuurplan zal zijn vaste vormen moeten krijgen. Een winkelplanning in deze "Ettense Hoek" is zeer urgent.Daardoor zal de grondprijs weer heel anders te liggen dan enkel bij wo ningbouw. Er moet riolering,waterleiding etc. worden aangelegd. De bewoners moeten elders tijdelijk of definitief gehuisvest worden. Dit alles maakt dit tot een uitermate moeilijke zaak. Maar het heeft de volle aandacht van Burgemeester en Wethouders en ik hoop vurig,aldus de voorzitter,dat wanneer hogere instan ties het tempo van behandeling sterk willen versnellen, het jaar 1965 toch uitzicht op de zo gewenste sanering van deze hoek zal geven. Met deze algemene beschouwingen besloot de voorzitter zijn betoog. Daarna vroeg hij de raad, om naast de reeds opgesomde plannen in de toegezonden investeringsnota genoemd, suggesties te willen doen,die het toekomstbeeld van onze gemeente compleet kunnen maken: plannen en verdelen op een verantwoorde manier: dan zijn we goed op weg om van onze gemeente een welvarende en goed leefbare gemeente te maken. De voorzitter schorste hierna voor 15 minuten de vergadering. Na heropening gaf hij de raad gelegenheid vragen te stellen over het begrotingsbeleidtevens ook bedoeld als rondvraag voor deze raadsvergadering. Slechts enkele vragen werden er gesteld ten aanzien van de be groting en toekomstige plannen, t.w. de heer Verpaalen informeerde naar de subsidiëring van de plaat delijke harminieën; Verder: of de Schuurkerkstraat nog opgenomen was in het wegen- verhardingsplan en zo ja, of de eigenaren niet konden worden bewogen tot grondafstand voor een spoedige aanleg van deze weg; De voorzitter antwoorddedat deze weg nog niet definitief was afgevoerd,maar blijven de eigenaren wéigeren,dat wordt het een lange weg.Dan gaan de beschikbare gelden naar andere objecten.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1964 | | pagina 39