«i
De volgende begrotingswijzigingen werden door de raad vastge
steld
40 wijziging 1964zijnde een administratieve wijziging i.v.m.
reserves en waarborgsommen;
72 wijziging 1964,zijnde eveneens een administratieve wijzi
ging i.v.m. afsluiting van het boekjaar 1965-64 van het woning
bedrijf en hiermede gepaard gaande de 1e.wijziging van de be
groting van het woningbedrijf 1965-64;
70 wijziging 1964houdende een verhoging tot ƒ.500,® van het
subsidiebedrag aan het NKV (voorheen KAB).
De afdelingen van het NKV in deze gemeente hebben namelijk om
verhoging van het subsidiebedrag verzocht voor hun activiteiter
Gelet op de kostenstijgingen in de afgelopen jaren is naar het
oordeel van de raad een verhoging van het subsidiebedrag van:
/.500,= naar ƒ.500,® alleszins verantwoord.
Voorstel tot garantieverlening van een rekening-courant-over
eenkomst groot ƒ.20.000,®, door de Arbeidsstichting Rucphen aan
te gaan met de Nv.Bank voor Nederlandse Gemeenten.
De Stichting heeft behoefte aan genoemd krediet voor de betalir
van salarissen en lonen van het eigen personeel,alsmede voor de
betaling van lonensociale lastenvervoerskosten enz. der te-
werkgestelden,voor zover deze kosten niet voor subsidie in aan
merking komen maar door de Stichting moeten worden gedragen t.w
15$. Tevens zijn geldmiddelen noodzakelijk voor de betaling var
kosten van grondstoffenzoals papier,rotan,hout enz.
De heer Brouwers merkte,zo hij zei in het belang van het bedrijf
leven in het algemeen, op, dat alhoewel in deze gemeente nog
niet,toch veel Arbeidsstichtingen werken tegen zg.dumping-prij
zen. De voorzitter antwoorddedat hij,naar aanleiding van vra
gen in vorige vergaderingen, dit reeds bij de Arbeidsstichting
kenbaar had gemaakt. Hij vroeg de heer Brouwers met concrete
gegevens te komen,die dan ter bevoegder instanties zullen wor
den gebracht.
Hierna ging de raad met algemene stemmen accoord ïx met de ga
rantie verlening.
Voorstel tot intrekking van het raadsbesluit inzake garantie
verlening van een rekening-courant-overeenkomst van de Stich
ting R.k»Openbare Leeszaal en Bibliotheek Rucphen met de Boe
renleenbank te Rucphen.
Bij schrijven van 11 november 1964 heeft gemeemde Stichting la
ten weten wegens ongunstige voorwaarden door de Boerenleenbank
gesteld,vooralsnog geen rekening-courant-overeenkomst aan te
gaan. Het op 14 juli 1964 genomen garantiebesluit kan derhal
ve worden ingetrokken.
De raad besluit daartoe.
Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet van 86940,=
voor het bouwrijpmaken van gronden te Zegge.
In de raadsvergadering van 15 oktober 1964 werd besloten rijks-
voorschotten en een extra bijdrage aan te vragen voor de bouw
van 22 woningen te Zegge. De daarvoor benodigde grond moet nog
bouwrijp gemaakt worden. Blijkens begroting van de Dienst Ge
meentewerken zullen de daaraan verbonden kosten ƒ.86.940,® be
dragen.
De raad stelt dit bedrag met algemene stemmen beschikbaar.
Voorstel tot aankoop van de tuinderij met opstallen van Mevr.
A.M.Roovers-Jochems,Kerlinge 1 te Sprundel.
Voor de realisering van het uitbreidingsplan "kom Sprundel"
moet de gemeente kunnen beschikken over de percelen sectie F.
nrs.1895 en 1896,in totaal groot 8290 m2 met de daarop bevinden
de opstallen. Mevr.Roovers-Jochems is bereid deze percelen aan
de gemeente te verkopen en wel voor een totaalprijs van ƒ.56.58
XIV Administratieve
wijziginggen en sub
dieverhoging NKV
XV Garantie rekening
courant Arbeids
stichting.
de
XVI Intrekking garan
tóebesluit Bibliothe
XVII Bouwrijpma- j$)
ken gronden te
XVIII Aankoop tuinde
Rooveis-Jochems, Kerl
ge 1 Sprundel
-5-
Burgemeester en Wethouders achten de overeengekomen koopsom en
de gestelde voorwaarden alleszins aanvaardbaar.
Ook de raad had tegen deze aankoop geen bezwaar.
De heer Brouwers informeerde of deze gronden bestemd zijn voor
een sportcomplex of ook voor andere doeleinden. De voorzitter
antwoordde, zo de zaken nu liggen eigenlijk wel voor beide, maar
het sportveld komt er vrijwel zeker.
Voorstel tot het aangaan van een gewijzigde gemeenschappelijke
regeling ter behartiging van de belangen ten aanzien van de ge
zondheidszorg op de scholen schoolgezondheidsdienst)
In de huidige regeling met de gemeenten Etten en LeurHoeven,Prin
senbeek,Rij sbergen en Zundert vindt alleen het geneeskundig school
toezicht en de gemeenschappelijke regeling. In verband met de in- I
diensttreding per 1 oktober 1959 van een schoolpsycholoog is het
noodzakelijk geworden de gemeenschappelijke regeling hierbij aan
te passen ten einde aan deze functionaris een "wettelijke" onder
grond te geven en hiermede te genaken tot de oprichting van een
schoolgezondheidsdienst"
De huidige gemeenschappelijke regeling,daterend van eind 1946, is
gegrond op de artt. 129 t/m 146 van de gemeentewet.Deze artikelen
zijn inmiddels vervallen eh de hiermee verband houdende materie is
sinds 1950 geregeld in de "wet gemeenschappelijke regelingen" waar
in o.m. is neergelegd de bevoegdheid intergemeentelijk gemeenschap
pelijke regelingen te treffen.
Ofschoon op grond van art.56 van de Wet gemeensch.regelingen de
huidige gemeenschappelijke regeling blijft gelden totdat zij door
een andere wordt vervangenbrengt de voorgenomen wijziging met
zich,dat een nieuwe gemeenschappelijke regeling getroffen moet
worden, uiteraard onder intrekking van de thans geldende.
De voorzitter deelde mee,dat hij in de talrijke voorbesprekingen
steeds had gehamerd op een wijziging van de samenstelling van de
commissie van beheer. De verschillende gemeenten worden thans ver
tegenwoordigd door alleen hun burgemeesters. Volgens de voorzitter
moet een en ander veel meer gedragen worden door de WGK-besturen,
de Ouders en de Schoolbesturen. Met nadruk is gepleit voor vertegen
woordigers van de schoolbesturen. Voorgesteld is minstens één verte-l
genwoordiger van de gezamenlijke schoolbesturen per gemeente. Hier
op is niet ingegaan. In totaal werden maar twee vertegenwoordigers
van de schoolbesturen in de commissie opgenomen.
Alhoewel het College van Burgemeester en Wethouders niet op alle
punten instemmen met de ontwerp-regeling, is een en ander echter
niet van zodanige aard,dat de regeling daardoor onaanvaardbaar zou
zijn voor de gemeente.
Hierbij dient te worden overwogen,dat een gemeenschappelijke regelin
een synthese is van de opvattingen en wensen van de verschillende
be sturen,waarbij het aanvaarden van comprimissen,mits de regeling
als geheel niet onaanvaardbaar wordt, onvermidelijk is.
Op grond van het vorenstaande wordt voorgesteld de ontwerp-regeling
ongewijzigd vast te stellen.
De raad ging met dit voorstel accoord.
Voorstel tot vaststelling van een Verordening op de heffing en in
vordering van leges en van rechten wegens verrichtingen van de ambte
naren van de burgerlijke stand.
De huidige verordening op de heffing van leges ter secretarie en
van rechten wegens verrichtingen van de ambtenaren van de burger
lijke stand en de Verordening op de heffing van rechten voor inlich
tingen,welke worden verstrekt uit de bevolkings- en verblijfsregis
ters dateren van resp. 15 februari 1958 en 27 december 1948.
Aangezien de kostprijs van de dienstverrichtingenwelke de gemeente