GEMEENTE RUCPHEN (RUCPHEN. SCHIJF. SPRUNDEL, ST. WILLEBRORD. ZEGGE) Nota aan de Raad inzake de wenselijkheid van een reizende hulpsecretarie voor de kerkdorpen. Tijdens de rondvraag van Uw vergadering van 24 april j.l. is door een van de leden van Uw Raad de vraag gesteld, of en in hoeverre een reizende hulpsecretarie voor de kerkdorpen in deze gemeente gewenst en realiseerbaar is. Een terzake ingesteld on derzoek heeft ons geleid tot de volgende overwegingen en conclu sies. Een "gemeentesecretarie op wielen" is een in Nederland zeldzaam voorkomend verschijnsel. Slechts een énkele gemeente is hiertoe overgegaan. Een voorbeeld, dat in de literatuur de aandacht heeft getrokken en nog trekt is de gemeente Apeldoorn. In deze gemeen te werd de noodzaak voor een zodanige secretarie aanwezig geacht, omdat de oppervlakte van de gemeente rond 34»000 ha bedraagt (Rucphen 6091 ha) en drie van de tot de gemeente behorende rand- dorpen op een afstand van ongeveer 15 km van de gemeentesecreta rie liggen. Als voordelen van een reizende secretarie in het algemeen zouden wij willen zien het bespêren van tijd voor het publiek doordat de secretarie naar het publiek gaat en het besparen van reiskosten voor het publiek. De centra van de kerdorpen, waar een zodanige secretarie stand plaats zou moeten nemen, liggen alle binnen een straal van onge veer 4 km van het gemeentehuis. Met St.Willebrord en Sprundel be staan goede busverbindingen, terwijl de afstand per fiets nauwe lijks 15 minuten bedraagt. Ook vanuit Zegge en Schijf is het ge meentehuis, ondanks het ontbreken van busverbindingen, goed bereik baar; met de fiets betekent het nauwelijks een kwartier. Uit het vorenstaande blijkt, dat de kortere afstand wegens de aan wezigheid van een hulpsecretanie nauwelijks als een tijdsbesparing zou kunnen worden aangemerkt. Daarbij komt nog, dat men voor vrij wel alle zaken twee of meer malen de hulpsecretarie zou moeten be zoeken: de eerste keer voor het vragen van inlichtingen en stukken en de tweede keer voor het ontvangen van de gevraagde inlichtingen en stukken. Immers, een reizende ambtenaar kan niet alles van alle gemeentezaken afweten en kan ook niet alle stukken ter plaatse ge reedmaken. Voor een aantal zaken kan een hulpsecretarie geen dienst doen. Deze secretarie zou slechts op gezette tijden, bv. een maal per week in elk kerkdorp aanwezig kunnen zijn. Voor spoedeisende zaken of voor geboorte- en overlijdensaangiften, waarvoor een wettelijke aanmeldingstermijn geldt, of voor het voltrekken van huwelijken blijft het gemeentehuis de aangewezen weg. Besparing van reiskosten voor het publiek achten wij niet doorslag gevend. Voor degenen die gebruik maken van een fiets of ander eigen vervoermiddel zijn de kosten te verwaarlozen. Een retourtje per bus betekent voor de inwoners van St.Willebrord en Sprundel slechts een uitgave van f 0.35 tot f 0.50. Naar onze mening zou van een dergelijke hulpsecretarie betrekkelijk weinig gebruik worden gemaakt. Met het oog op de twijfelachtige

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1963 | | pagina 11