GEMEENTE RUCPHEN
(RUCPHEN. SCHIJF. SPRUNDEL, ST. WILLEBRORD. ZEGGE)
Nota aan de Raad inzake de wenselijkheid van een
reizende hulpsecretarie voor de kerkdorpen.
Tijdens de rondvraag van Uw vergadering van 24 april j.l. is
door een van de leden van Uw Raad de vraag gesteld, of en in
hoeverre een reizende hulpsecretarie voor de kerkdorpen in deze
gemeente gewenst en realiseerbaar is. Een terzake ingesteld on
derzoek heeft ons geleid tot de volgende overwegingen en conclu
sies.
Een "gemeentesecretarie op wielen" is een in Nederland zeldzaam
voorkomend verschijnsel. Slechts een énkele gemeente is hiertoe
overgegaan. Een voorbeeld, dat in de literatuur de aandacht heeft
getrokken en nog trekt is de gemeente Apeldoorn. In deze gemeen
te werd de noodzaak voor een zodanige secretarie aanwezig geacht,
omdat de oppervlakte van de gemeente rond 34»000 ha bedraagt
(Rucphen 6091 ha) en drie van de tot de gemeente behorende rand-
dorpen op een afstand van ongeveer 15 km van de gemeentesecreta
rie liggen.
Als voordelen van een reizende secretarie in het algemeen zouden
wij willen zien het bespêren van tijd voor het publiek doordat
de secretarie naar het publiek gaat en het besparen van reiskosten
voor het publiek.
De centra van de kerdorpen, waar een zodanige secretarie stand
plaats zou moeten nemen, liggen alle binnen een straal van onge
veer 4 km van het gemeentehuis. Met St.Willebrord en Sprundel be
staan goede busverbindingen, terwijl de afstand per fiets nauwe
lijks 15 minuten bedraagt. Ook vanuit Zegge en Schijf is het ge
meentehuis, ondanks het ontbreken van busverbindingen, goed bereik
baar; met de fiets betekent het nauwelijks een kwartier.
Uit het vorenstaande blijkt, dat de kortere afstand wegens de aan
wezigheid van een hulpsecretanie nauwelijks als een tijdsbesparing
zou kunnen worden aangemerkt. Daarbij komt nog, dat men voor vrij
wel alle zaken twee of meer malen de hulpsecretarie zou moeten be
zoeken: de eerste keer voor het vragen van inlichtingen en stukken
en de tweede keer voor het ontvangen van de gevraagde inlichtingen
en stukken. Immers, een reizende ambtenaar kan niet alles van alle
gemeentezaken afweten en kan ook niet alle stukken ter plaatse ge
reedmaken.
Voor een aantal zaken kan een hulpsecretarie geen dienst doen. Deze
secretarie zou slechts op gezette tijden, bv. een maal per week
in elk kerkdorp aanwezig kunnen zijn. Voor spoedeisende zaken of
voor geboorte- en overlijdensaangiften, waarvoor een wettelijke
aanmeldingstermijn geldt, of voor het voltrekken van huwelijken
blijft het gemeentehuis de aangewezen weg.
Besparing van reiskosten voor het publiek achten wij niet doorslag
gevend. Voor degenen die gebruik maken van een fiets of ander eigen
vervoermiddel zijn de kosten te verwaarlozen. Een retourtje per
bus betekent voor de inwoners van St.Willebrord en Sprundel slechts
een uitgave van f 0.35 tot f 0.50.
Naar onze mening zou van een dergelijke hulpsecretarie betrekkelijk
weinig gebruik worden gemaakt. Met het oog op de twijfelachtige