Voorstel tot verhoging van de voorschotverlening op exploitati vergoeding (bedrag per leerling) voor de R.K.Meisjesschool te St.Willebrord,op grond van art.101 der L.O.wet 1920 voor het haar 1962. Het bedrag per leerling voor deze school werd voor 1£62 vastge steld op f,48,ï per leerling.Gezien de extra hoge onderhouds- en verwarmingskosten van het oude schoolgebouw en op de bijzon dere geaardheid der leerlingen,waardoor de kosten van leermidde lert hoger zijn; dan normaalheef t de Minister van Onderwijs aanleiding gegeven het bedrag per leerling voor deze school nader vast te stellen op f.54»= per leerling.Zulks naar aan leiding van het advies van de Onderwijsraad,het rapport van de hoofdinspecteur van het lager onderwijs en het rapport van ons eigen gemeentebestuur. Met algemene stemmen wordt besloten het totale voorschot over 1962 nader vast te stellen op f.20.268,zodat nog een bedrag van f.2252,= moet worden bijbetaald. Voorstel tot vaststelling van de bedragen per leerling voor 1963 voor het g.l.o.,het v.g.l.o. en het b.l.o. Met algemene stemmen wordt besloten deze bedragen vast te stellen respectievelijk op f.50,=;f.75»» en f.H0,= per leer ling. Voorstel tot het afwijzen van een deel der ontvangen subsidie aanvragen, alsmede voorstel tot het toekennen van subsidie aan het andere deel der aanvragen. Bij de vaststelling der gemeentebegroting voor 1962 werd reeds aan verschillende instanties subsidie toegekend.Nadien werden nog enige verzoeken om subsidie ontvangenrdie naar onze mening deels moeten worden ingewilligd en deels behoren te worden afge wezen.Als leiddraad bij de beoordeling dezer verzoeken moet o worden aangehouden het belang,dat onze gemeente bij de aanvrage heeft.Onze plaatselijke verenigingen moeten in deze de eerste voorkeur hebben.Ook andere verenigingen in de streek die werk zaam zijn in het belang der Rucphense kinderen moeten voor subsidie in aanmerking komen.Eveneens instituten van landelij ke aard werkzaam in het belang der volksgezondheid.Doch andere bonden zoals b.v.de Bond tegen vloeken,tegen de bestrijding van het alcoholisme enz.moeten o.i.niet voor subsidie in aanmerking worden gebracht. Met algemene stemmen wordt besloten aan enige in het voorstel genoemde instanties alsnog een subsidie te verlenen en het verzoek van andere,eveneens in het voorstel genoemde instanties af te wijzen. Voorstel tot het aangaan van rekening-courant-overeenkomsten met de N.V.Bank voor Nederlandse Gemeenten te 1s-Gravenhage alsmede met de plaatselijke Boerenleenbanken te Rucphen en Sprundel,alle voor het jaar 1963. Met algemene stemmen wordt besloten deze rekening-courant- overeenkomsten te sluiten en wel met de N.B.Bank voor Ned tprnSS?iS«t?i+een bSdïag van 600.000, met de Boerenleenbank hlnl11II J n0n b6drag Van f'50.000,= en met de Boerenleen- te oprundel eveneens tot een bedrag van f.50.000,= Voorstel tot het aangaan van kasgeldleningen voor 1963 tot een bedrag van f.1.000.000,= Voor het jaar 1962 werd tot een maximum-bedrag\anSf?900 tS gaan hiervan loopt tot *n mo+. geldigheidsduur nieuw In verband en die in ïïfl? 31 ^ec ^er ^962,zodat voor 1965^ een ve?banl mefde ™?ha?Sin| vaS zLdiegen^fJ? Xg*" verhoging noodzakelijk geacht,daar tussen h^+ declaraties bij het rijk en de uitbetaling e^stelds^Sg^ee J 2 maanden liggen en om dez ons gewenst de kasgeldnorm VIII .Verhoging voor! schot R.K.Meisjes school St .Willebrorl IlII.Vastsèellingen Begrotingen 1963. IX.Bedrag per leer-BÏG ling voor 1963. X.Subsidie-aanvragtl' XI .Rekening-courant overeenkomsten 1963. XII.Kasgeldleningen voor 1963. te brengen op één miljoen. Met algemene stemmen wordt hiertoe besloten, Voorstel tot vaststelling van de begrotingen 1963 voor de algemene dienst en bedrijven,alsmede goedkeuring van de begroting der gemeen telijke Instelling voor Maatschappelijke Zorg. De gemeente-begroting,aldus de Voorzitteris het huishoudboekje der gemeente.De techniek ervan is tegenwoordig zeer ingewikkeld en de nota van toelichting vormt de wegwijzer om een inzicht over het geheel te krijgen. Hij stond hierbij nog even stil bij de vooroorlogse toestandwaarin enorme bedragen moesten worden uitgekeerd aan wepkelozensteun In 1948 had de gemeente een schuld van 800.000 gulden.Thans is dit bedrag gestegen tot 20 miljoen gulden.De subsidies van diverse in stanties zijn hierin niet verwerktzodat in feite nog beduidend meer is geinvesteerd.Er moest een zeer grote achterstand worden ingehaald en thans zijn de materiële zorgen voor een groot deel opgelost. Vroeger moesten de uitgaven der gemeenten gedekt worden door de eigen inkomsten,welke uit de belastingopbrengst bestonden.Deze opbrengst was zeer laag door de vele werklozen welke we hadden. Hoe armer de gemeente was hoe minder er in die tijd gedaan kon worden.Vandaar dat de achterstand sèeeds groter werd. Na de oorlog kreeg Rucphen van het Rijk veel ruimere financiële steun om de grote nood te besttijden en de achterstand in te halen. We zijn het Rijk en de provincie uitermate dankbaar voor de vorste lijke giften in deze jaren.Het was een zeer ruim "geschenkenpakket" want om de achterstand in te lopen hadden we zelf geen middelen. Vervolgens gaf de Voorzitter#een inzicht in de sedert i960 tot stand gekomen nieuwe financiële verhouding tussen het Rijk £en de gemeenten,waarbij de oppervlakte der gemeente en het aantal inwoner een grote rol spelen.Per inwoner ontvangt de gemeente f.80,Met een stijging van ongeveer 300 inwoners per jaar,be tekent dit een inkomstenstijging van f.24.000,«Daarnaast zijn er bij de nieuwe regeling toch wel enkele scheve verhoudingen ten aanzien van be paalde vergoedingen voor het sociaal-maatschappelijk werk.De ver goeding van 809» van de sociale uitkeringen is onrechtvaardig,omdat dan nog 2C$ voor eigen rekening moet blijven.Dit is voor Rucphen nog veel te veel,in vergelijking met gemeenten waar in het vlak van het sociaal-rmaatschappelijk werk weinig omgaat. Ook het ontbre ken van vergoedingen van uitkeringen voor sociale en maatschappelij ke noden is,aldus de Voorzitter,onjuist.Maar,na overleg met de Minister van Maatschappelijk Werk,is in deze een nadere beslissing op komst.Hierdoor zal Rucphen nog wel een deel van die uitgaven vergoed krijgen.Het percentage gaat in deze gemeente over 4 ton. Hoe hoger het bedrag op de begroting,hoe groter de restitutie.Het in de begroting "sluimerende" bedrag met een tekort van f.230.000,= zou hierdoor mogelijk ineens kunnen worden weggewerkt. De gemeenten mogen het eventueel te veel ontvangen bedrag aan uit kering nog 6 jaar houden,dus tot 1966. De Raad van gemeente-financiën,welke is ingesteld,zal eind 1966 onderzoeken of een uitkering nog beslist nodig is.Valt dit onder zoek gunstig uit,dan volgt nog een uitkering.Dan is het echter geen recht meer,maar een gunst.Komt de bovenbedoelde beslissing, de z.g."verfijning" van de Minister tot stand dan zal deze daling der inkomsten gecompenseerd worden. De grote nood van Rucphen en de bestrijding hiervan mag nu,dank zij het gevoerde beleidzegentijk worden genoemd voor de uitermate gezonde financiële positie van de gemeente. In de begroting 1963 zijn geen kapitaalsuitgaven vermeld.Hiervoor zullen telkens nieuwe wijzigingen moeten worden vastgesteld als besloten wordf. kapitaalsuitgaven te doen.

Raadsnotulen

Rucphen: december 1949-1998 | 1962 | | pagina 23