Voorstel tot verhoging van de voorschotverlening op exploitati
vergoeding (bedrag per leerling) voor de R.K.Meisjesschool te
St.Willebrord,op grond van art.101 der L.O.wet 1920 voor het
haar 1962.
Het bedrag per leerling voor deze school werd voor 1£62 vastge
steld op f,48,ï per leerling.Gezien de extra hoge onderhouds-
en verwarmingskosten van het oude schoolgebouw en op de bijzon
dere geaardheid der leerlingen,waardoor de kosten van leermidde
lert hoger zijn; dan normaalheef t de Minister van Onderwijs
aanleiding gegeven het bedrag per leerling voor deze school
nader vast te stellen op f.54»= per leerling.Zulks naar aan
leiding van het advies van de Onderwijsraad,het rapport van de
hoofdinspecteur van het lager onderwijs en het rapport van ons
eigen gemeentebestuur.
Met algemene stemmen wordt besloten het totale voorschot over
1962 nader vast te stellen op f.20.268,zodat nog een bedrag
van f.2252,= moet worden bijbetaald.
Voorstel tot vaststelling van de bedragen per leerling voor
1963 voor het g.l.o.,het v.g.l.o. en het b.l.o.
Met algemene stemmen wordt besloten deze bedragen vast te
stellen respectievelijk op f.50,=;f.75»» en f.H0,= per leer
ling.
Voorstel tot het afwijzen van een deel der ontvangen subsidie
aanvragen, alsmede voorstel tot het toekennen van subsidie aan
het andere deel der aanvragen.
Bij de vaststelling der gemeentebegroting voor 1962 werd reeds
aan verschillende instanties subsidie toegekend.Nadien werden
nog enige verzoeken om subsidie ontvangenrdie naar onze mening
deels moeten worden ingewilligd en deels behoren te worden afge
wezen.Als leiddraad bij de beoordeling dezer verzoeken moet o
worden aangehouden het belang,dat onze gemeente bij de aanvrage
heeft.Onze plaatselijke verenigingen moeten in deze de eerste
voorkeur hebben.Ook andere verenigingen in de streek die werk
zaam zijn in het belang der Rucphense kinderen moeten voor
subsidie in aanmerking komen.Eveneens instituten van landelij
ke aard werkzaam in het belang der volksgezondheid.Doch andere
bonden zoals b.v.de Bond tegen vloeken,tegen de bestrijding van
het alcoholisme enz.moeten o.i.niet voor subsidie in aanmerking
worden gebracht.
Met algemene stemmen wordt besloten aan enige in het voorstel
genoemde instanties alsnog een subsidie te verlenen en het
verzoek van andere,eveneens in het voorstel genoemde instanties
af te wijzen.
Voorstel tot het aangaan van rekening-courant-overeenkomsten
met de N.V.Bank voor Nederlandse Gemeenten te 1s-Gravenhage
alsmede met de plaatselijke Boerenleenbanken te Rucphen en
Sprundel,alle voor het jaar 1963.
Met algemene stemmen wordt besloten deze rekening-courant-
overeenkomsten te sluiten en wel met de N.B.Bank voor Ned
tprnSS?iS«t?i+een bSdïag van 600.000, met de Boerenleenbank
hlnl11II J n0n b6drag Van f'50.000,= en met de Boerenleen-
te oprundel eveneens tot een bedrag van f.50.000,=
Voorstel tot het aangaan van kasgeldleningen voor 1963 tot
een bedrag van f.1.000.000,=
Voor het jaar 1962 werd
tot een maximum-bedrag\anSf?900 tS gaan
hiervan loopt tot *n mo+. geldigheidsduur
nieuw
In verband
en die in
ïïfl? 31 ^ec ^er ^962,zodat voor 1965^ een
ve?banl mefde ™?ha?Sin| vaS zLdiegen^fJ? Xg*"
verhoging noodzakelijk geacht,daar tussen h^+
declaraties bij het rijk en de uitbetaling e^stelds^Sg^ee J
2 maanden liggen en om dez
ons gewenst de kasgeldnorm
VIII .Verhoging voor!
schot R.K.Meisjes
school St .Willebrorl
IlII.Vastsèellingen
Begrotingen 1963.
IX.Bedrag per leer-BÏG
ling voor 1963.
X.Subsidie-aanvragtl'
XI .Rekening-courant
overeenkomsten 1963.
XII.Kasgeldleningen
voor 1963.
te brengen op één miljoen.
Met algemene stemmen wordt hiertoe besloten,
Voorstel tot vaststelling van de begrotingen 1963 voor de algemene
dienst en bedrijven,alsmede goedkeuring van de begroting der gemeen
telijke Instelling voor Maatschappelijke Zorg.
De gemeente-begroting,aldus de Voorzitteris het huishoudboekje der
gemeente.De techniek ervan is tegenwoordig zeer ingewikkeld en de
nota van toelichting vormt de wegwijzer om een inzicht over het
geheel te krijgen.
Hij stond hierbij nog even stil bij de vooroorlogse toestandwaarin
enorme bedragen moesten worden uitgekeerd aan wepkelozensteun
In 1948 had de gemeente een schuld van 800.000 gulden.Thans is dit
bedrag gestegen tot 20 miljoen gulden.De subsidies van diverse in
stanties zijn hierin niet verwerktzodat in feite nog beduidend
meer is geinvesteerd.Er moest een zeer grote achterstand worden
ingehaald en thans zijn de materiële zorgen voor een groot deel
opgelost.
Vroeger moesten de uitgaven der gemeenten gedekt worden door de
eigen inkomsten,welke uit de belastingopbrengst bestonden.Deze
opbrengst was zeer laag door de vele werklozen welke we hadden.
Hoe armer de gemeente was hoe minder er in die tijd gedaan kon
worden.Vandaar dat de achterstand sèeeds groter werd.
Na de oorlog kreeg Rucphen van het Rijk veel ruimere financiële
steun om de grote nood te besttijden en de achterstand in te halen.
We zijn het Rijk en de provincie uitermate dankbaar voor de vorste
lijke giften in deze jaren.Het was een zeer ruim "geschenkenpakket"
want om de achterstand in te lopen hadden we zelf geen middelen.
Vervolgens gaf de Voorzitter#een inzicht in de sedert i960 tot
stand gekomen nieuwe financiële verhouding tussen het Rijk £en de
gemeenten,waarbij de oppervlakte der gemeente en het aantal inwoner
een grote rol spelen.Per inwoner ontvangt de gemeente f.80,Met
een stijging van ongeveer 300 inwoners per jaar,be tekent dit een
inkomstenstijging van f.24.000,«Daarnaast zijn er bij de nieuwe
regeling toch wel enkele scheve verhoudingen ten aanzien van be
paalde vergoedingen voor het sociaal-maatschappelijk werk.De ver
goeding van 809» van de sociale uitkeringen is onrechtvaardig,omdat
dan nog 2C$ voor eigen rekening moet blijven.Dit is voor Rucphen
nog veel te veel,in vergelijking met gemeenten waar in het vlak
van het sociaal-rmaatschappelijk werk weinig omgaat. Ook het ontbre
ken van vergoedingen van uitkeringen voor sociale en maatschappelij
ke noden is,aldus de Voorzitter,onjuist.Maar,na overleg met de
Minister van Maatschappelijk Werk,is in deze een nadere beslissing
op komst.Hierdoor zal Rucphen nog wel een deel van die uitgaven
vergoed krijgen.Het percentage gaat in deze gemeente over 4 ton.
Hoe hoger het bedrag op de begroting,hoe groter de restitutie.Het
in de begroting "sluimerende" bedrag met een tekort van f.230.000,=
zou hierdoor mogelijk ineens kunnen worden weggewerkt.
De gemeenten mogen het eventueel te veel ontvangen bedrag aan uit
kering nog 6 jaar houden,dus tot 1966.
De Raad van gemeente-financiën,welke is ingesteld,zal eind 1966
onderzoeken of een uitkering nog beslist nodig is.Valt dit onder
zoek gunstig uit,dan volgt nog een uitkering.Dan is het echter
geen recht meer,maar een gunst.Komt de bovenbedoelde beslissing,
de z.g."verfijning" van de Minister tot stand dan zal deze daling
der inkomsten gecompenseerd worden.
De grote nood van Rucphen en de bestrijding hiervan mag nu,dank zij
het gevoerde beleidzegentijk worden genoemd voor de uitermate
gezonde financiële positie van de gemeente.
In de begroting 1963 zijn geen kapitaalsuitgaven vermeld.Hiervoor
zullen telkens nieuwe wijzigingen moeten worden vastgesteld als
besloten wordf. kapitaalsuitgaven te doen.