-16- het vak van gemeentesecretaris en het is ook hét onderdeel waar je als gemeentesecretaris sen onder elkaar vaak over spreekt en ja, je ervaringen over uitwisselt. Viereneenhalf jaar gemeentesecretaris. Voor ik hier kwam heb ik, uiteraard, zou ik bijna zeggen, heb ik me zo goed mogelijk laten informeren over wat me hier te wachten stond. Ik kan het heel kort typeren. In ieder geval geen gemakkelijke raad, werd er gezegd. Nou, de burgemee ster zei ook al, politiek-bestuurlijk een onrustige periode, dat was genoegzaam bekend. Een slagvaardig college, een wat bijzondere burgemeester, en wat ik me daarbij moest voorstellen dat is me pas in de loop van de jaren gebleken, maar het is een bijzondere burgemeester; een goed ambtenarencorps en een bijzonder gezellige bevolking. Ik moet nu na viereneenhalf jaar zeggen dat het eigenlijk allemaal klopt. Ik bedoel, er zijn ontwikkelingen geweest in die jaren, er zijn veranderingen geweest, er zijn mensen verdwenen, mensen gekomen, maar de grote lijnen kloppen nog steeds. In die viereneen half jaar heb ik natuurlijk met u te maken gehad en met de ambtenaren, maar om met de bestuurlijke contacten te beginnen, ik wil daar toch iets over kwijt, die contacten zijn wat mij betreft, ja, toch iets te beperkt gebleven. Zoals de heer Martens het noemde, de statische positie tijdens de raadsvergaderingen. In zijn algemeenheid ben ik van mening dat er toch te weinig gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die een gemeentese cretaris kan bieden op het terrein van de bestuursondersteuning. Dan denk ik aan het eenvoudige werk, wat wel voorkwam, het praten over moties, het meedenken over amendementen, maar om een voorbeeld te noemen waar ik denk dat een goede taak kan liggen voor een gemeentesecretaris en wellicht zegt u van, goh, daar hebben we in de toekomst toch nog iets aan, dat is bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een collegepro gramma. Zo'n collegeprogramma, dat is een startpunt voor een hele beleidscyclus. U legt daar de zaken in vast die in een bepaalde periode geëffectueerd moeten worden. Het is heel belangrijk dat dat een heel degelijk product is, omdat je daar steeds op blijft voortborduren. Ik denk dat er van ambtelijke zijde, en met name de gemeentesecretaris, een belangrijke rol gespeeld kan worden door niet de inhoud te bepalen, dat is een zaak van de politiek, daar kan en daar mag hij niet aankomen, maar wel te helpen bij het verwoorden, het bekijken van de juridische en technische haken en ogen die aan bepaalde zaken kunnen zitten. Een bedenking die ik heb bij de rol van secretaris, en dan kom ik toch weer terug op dat statische, is de rol in de gemeenteraadsvergaderingen. Ik wil niet verhelen dat de gemeenteraadsvergaderingen voor mij bepaald niet het leukste deel van mijn werk waren. Het is heel moeilijk om volstrekt passief te blijven, a) waar dat je karakter niet is, maar b) ook waar je denkt, ja, ik weet er ook wat van en ik denk dat ik hier nog wel iets aan toe kan voegen, zonder overigens, daar wil ik wel duidelijk in zijn, zonder je echt in de politieke discussie te willen mengen, want dat meen ik toch wel te kunnen onderscheiden. Het is overigens geen uniek geval, want in veel gemeenten is het zo dat de secretaris eenzelfde rol vervult zoals ik dat doe, wat op de achtergrond. Overigens, de mogelijkheden zijn er wel om secretarissen meer bij een discussie te betrekken en die wil ik ook zeker niet ongenoemd laten, de gemeentewet laat het toe en

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1996 | | pagina 93