-19-
De heer PALS vindt het oprichten van deze NV belangrijk. Hij vindt het jammer dat de
aanvullingen zo laat bij de raad gekomen zijn, omdat het hier toch om belangrijke zaken
gaat. Hij vraagt wie de directie benoemt, uit hoeveel leden de directie kan bestaan en wie
de commissarissen benoemt. Naar zijn oordeel is de burgemeester de enige die in de
aandeelhoudersvergadering kan spreken. Hij denkt dat dat een slechte zaak is. Een
verplicht vooroverleg vindt hij wel een goede zaak. Hij vraagt waarom dat niet in de
statuten geregeld kan worden. Hij stelt ook vragen over de reactie van de gemeente
Zundert en hij vraagt naar de reactie van de provincie. Hij vraagt naar aanleiding van het
vervreemden van de aandelen, hoe in de hand kan worden gehouden wie de aandelen in
handen kan krijgen. Hij vraagt ook naar artikel 16 lid 3 van de statuten. Ten aanzien van
artikel 4 zou hij graag weten hoe hij de eigen verantwoordelijkheid van de commissaris
sen moet inschatten en of dat op het vooroverleg van toepassing is.
De heer MARTENS vraagt in de eerste plaats naar een oordeel over de reactie van de
gemeente Zundert. Hij vraagt of het noodzakelijk is om het aandeelhoudersconvenant in
de statuten te vermelden. Tevens vraagt hij of het niet logisch is, het commissarissen-
vooroverleg te houden met het college en het aandeelhouders-vooroverleg met de
commissie. Hij ziet nergens een dekking voor de 100.000,—.
De heer RIETVELD vraagt aan te geven hoe de risico's van deelnemende gemeenten
afgedekt worden, ook in relatie tot de reactie van de gemeente Zundert. Ook hoort hij
graag hoe het college met deze materie om wil gaan. Hij denkt ook dat het vermelden van
het convenant in de statuten een goede zaak is.
De VOORZITTER spreekt van een zeer intensieve procedure die gevolgd is. De zaken
die in de commissie niet beantwoord konden worden, zijn na overleg met de notaris naar
de raad gestuurd. Hij zegt dat er sprake is van een privaatrechtelijke structuur met
enerzijds de NV en anderzijds de gemeente. Omdat er tussen die twee meer bestaat dan
alleen een zakelijke overeenkomst, zijn binnen de structuur van de vennootschap de eigen
bevoegdheden van de verschillende organen geregeld. Er ligt nu een overeenkomst, die
tussen partijen, de directie, de algemene aandeelhoudersvergadering en de raad van
commissarissen, gemaakt wordt naar de structuur binnen de gemeente. Die zaken horen
niet in de vennootschap thuis. Het is ook niet de normale gang van zaken om dat in de
statuten te regelen. Wel zegt hij dat, vanwege de bijzondere situatie dat er één aandeel
houder is, namelijk de gemeente Rijsbergen, de wettelijke vertegenwoordiger van de
aandeelhouder datgene zal vertegenwoordigen wat de aandeelhouder wil. Daartoe worden,
alvorens de algemene aandeelhoudersvergadering bijeenkomt, de onderwerpen besproken
in de commissie EZPO. Daar vindt ook de terugkoppeling plaats. Voor de dagelijkse gang
van zaken hebben de directie en de commissarissen ook hun terugkoppeling met de
gemeente, via het college. Formeel hoort dat naar de enige aandeelhouder te gebeuren,
maar hij zegt dat te hebben willen verbreden via deze constructie. Die terugkoppeling is
voorlopig voldoende. Met het werven van commissarissen zal derhalve terughoudend
worden opgetreden. Er wordt wel een directeur benoemd en in de beginfase zal die een
relatie hebben met het ambtelijk apparaat via het uitoefenen van twee functies. Als de
raad heeft besloten tot oprichting van de NV, zal de notaris proberen goedkeuring van
Justitie te krijgen. Daarnaast zal ook de provincie het besluit toetsen en formeel in moeten
stemmen. Hij stelt dat de gemeente Zundert in alle stadia van voorbereiding is geïnfor
meerd betreffende Hazeldonk. Ook is om een reactie gevraagd. Vervolgens zijn de