-19- De heer PALS vindt het oprichten van deze NV belangrijk. Hij vindt het jammer dat de aanvullingen zo laat bij de raad gekomen zijn, omdat het hier toch om belangrijke zaken gaat. Hij vraagt wie de directie benoemt, uit hoeveel leden de directie kan bestaan en wie de commissarissen benoemt. Naar zijn oordeel is de burgemeester de enige die in de aandeelhoudersvergadering kan spreken. Hij denkt dat dat een slechte zaak is. Een verplicht vooroverleg vindt hij wel een goede zaak. Hij vraagt waarom dat niet in de statuten geregeld kan worden. Hij stelt ook vragen over de reactie van de gemeente Zundert en hij vraagt naar de reactie van de provincie. Hij vraagt naar aanleiding van het vervreemden van de aandelen, hoe in de hand kan worden gehouden wie de aandelen in handen kan krijgen. Hij vraagt ook naar artikel 16 lid 3 van de statuten. Ten aanzien van artikel 4 zou hij graag weten hoe hij de eigen verantwoordelijkheid van de commissaris sen moet inschatten en of dat op het vooroverleg van toepassing is. De heer MARTENS vraagt in de eerste plaats naar een oordeel over de reactie van de gemeente Zundert. Hij vraagt of het noodzakelijk is om het aandeelhoudersconvenant in de statuten te vermelden. Tevens vraagt hij of het niet logisch is, het commissarissen- vooroverleg te houden met het college en het aandeelhouders-vooroverleg met de commissie. Hij ziet nergens een dekking voor de 100.000,—. De heer RIETVELD vraagt aan te geven hoe de risico's van deelnemende gemeenten afgedekt worden, ook in relatie tot de reactie van de gemeente Zundert. Ook hoort hij graag hoe het college met deze materie om wil gaan. Hij denkt ook dat het vermelden van het convenant in de statuten een goede zaak is. De VOORZITTER spreekt van een zeer intensieve procedure die gevolgd is. De zaken die in de commissie niet beantwoord konden worden, zijn na overleg met de notaris naar de raad gestuurd. Hij zegt dat er sprake is van een privaatrechtelijke structuur met enerzijds de NV en anderzijds de gemeente. Omdat er tussen die twee meer bestaat dan alleen een zakelijke overeenkomst, zijn binnen de structuur van de vennootschap de eigen bevoegdheden van de verschillende organen geregeld. Er ligt nu een overeenkomst, die tussen partijen, de directie, de algemene aandeelhoudersvergadering en de raad van commissarissen, gemaakt wordt naar de structuur binnen de gemeente. Die zaken horen niet in de vennootschap thuis. Het is ook niet de normale gang van zaken om dat in de statuten te regelen. Wel zegt hij dat, vanwege de bijzondere situatie dat er één aandeel houder is, namelijk de gemeente Rijsbergen, de wettelijke vertegenwoordiger van de aandeelhouder datgene zal vertegenwoordigen wat de aandeelhouder wil. Daartoe worden, alvorens de algemene aandeelhoudersvergadering bijeenkomt, de onderwerpen besproken in de commissie EZPO. Daar vindt ook de terugkoppeling plaats. Voor de dagelijkse gang van zaken hebben de directie en de commissarissen ook hun terugkoppeling met de gemeente, via het college. Formeel hoort dat naar de enige aandeelhouder te gebeuren, maar hij zegt dat te hebben willen verbreden via deze constructie. Die terugkoppeling is voorlopig voldoende. Met het werven van commissarissen zal derhalve terughoudend worden opgetreden. Er wordt wel een directeur benoemd en in de beginfase zal die een relatie hebben met het ambtelijk apparaat via het uitoefenen van twee functies. Als de raad heeft besloten tot oprichting van de NV, zal de notaris proberen goedkeuring van Justitie te krijgen. Daarnaast zal ook de provincie het besluit toetsen en formeel in moeten stemmen. Hij stelt dat de gemeente Zundert in alle stadia van voorbereiding is geïnfor meerd betreffende Hazeldonk. Ook is om een reactie gevraagd. Vervolgens zijn de

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1996 | | pagina 43