-4- weten te schatten. Er zal volgens hem nog veel werk verricht moeten worden voor het verder inrichten van de organisatie. Dat is ook nodig om de doelstellingen van de gemeentelijke herindeling waar te kunnen maken. Daar waar dat een spanningsveld oplevert, zal de ambtelijke organisatie haar uiterste best doen en zich inspannen om haar aandeel te leveren. Hij wenst degenen die in de nieuwe raad zitting zullen nemen en hun achterbannen veel succes toe. Hij rekent erop dat ook in de toekomst sprake zal zijn van een constructieve en prettige samenwerking. De VOORZITTER stelt dat het nu bijna is afgelopen. Bijna afgelopen voor de gemeente Rijsbergen als zelfstandige gemeente, maar ook bijna afgelopen voor hem als burgemee ster. Er zijn in een carrière twee momenten waarop een functionaris vrijuit kan zeggen wat hij altijd al wilde zeggen. Bij het aantreden gebeurt dat met de nodige idealen. Bij het afscheid wordt de balans opgemaakt of er sprake kan zijn van tevredenheid. Dat is een persoonlijke afweging. Of anderen tevreden zijn, is aan hun oordeel en hun afwegingen. Een burgemeester doet dat aan de hand van zijn ambtseed en dat is niet altijd alleen een plezierige taak. In het archief heeft hij aangetroffen dat in 1811 Petrus Josephus Floren de eerste burgemeester was. Die was overigens al sinds 1800 Schout van Rijsbergen. De tiende burgemeester legt over enkele dagen zijn ambt neer. Sinds 1814 hebben 13 personen de functie van secretaris vervuld. Het openbaar bestuur heeft in de afgelopen periode grote veranderingen ondergaan, zowel op rijks- als op gemeentelijk niveau. Hoewel de visie van Thorbecke nog steeds terug te vinden is, is daar voortdurend gepoogd verandering in aan te brengen. Nog steeds is het systeem van de drie be stuurslagen de meest optimale vorm gebleken. Hij durft zelfs te stellen dat dat juist nu blijkt. Hij zegt dat gedurende de laatste jaren de aanwezigen allemaal inhoud hebben gegeven aan de visie op besturen op een eigentijdse wijze. In 1986 is reeds begonnen met wat wel genoemd wordt 'het beleidsvoorbereidend bestuur'. De gemeenteraad als hoogste bestuursorgaan bestuurt op hoofdlijnen. De gedetailleerde uitvoering wordt overgelaten aan het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie. In de praktijk blijkt steeds weer dat afstand nemen van details geen gemakkelijke opgave is. Daar ligt voor een gemeenteraad volgens hem een gevaar. De complexiteit van de problematiek en de grotere openheid vergroten het probleem van de aansturing. Als die bij een select gezelschap komen liggen, gaan de noodzakelijke controle en toezicht ontbreken. Democratie is meer dan alleen overleg en inspraak. Democratische besluitvor ming betekent ook dat keuzes gemaakt worden die tot realisatie leiden. Nadat besluitvor ming volgens democratische regels heeft plaatsgevonden, mag ook verwacht worden dat besluiten worden gerealiseerd. Dit met inachtname van de beroepsmogelijkheden die er zijn. Kiezers worden steeds mondiger en blijken in toenemende mate een eigen oordeel te hebben. Vertrouwen moet verdiend worden. Besturen doet niemand alleen. Dat gaat in de eerste plaats met het college. Er is heel veel tot stand gebracht en in gang gezet. Hij vertrekt dan ook met in het hart veel hoogtepunten en dierbare herinneringen. Maar, wat is een gemeentebestuur zonder gemeentesecretaris? Hij neemt nu afscheid van Maurice de Schwartz. Hij memoreert met nadruk het vele werk dat deze heeft verricht. Hij doet dat met het grootst mogelijke respect. De beloning is ook tot uitdrukking gekomen in het be richt dat de meeste medewerkers vandaag hebben ontvangen. Hij spreekt ook zeer waarderende woorden aan het adres van de ambtelijke organisatie. Dat doet hij vervolgens ook aan het adres van politie en brandweer. Hij gaat niet dieper in op de drugsproblema tiek. Wel blijft volgens hem een spanningsveld aanwezig tussen gedogen en handhaven. Dat heeft te maken met de betrouwbaarheid van de overheid en heeft het gevaar dat ra 4

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1996 | | pagina 139