i -3- De heer MARTENS is enigszins teleurgesteld over de manier waarop dit stuk is voorbereid en van advies is voorzien. Hij stelt vast dat er in het kader van de rampenbe strijding een aantal extra taken bij komen. De daaraan verbonden kosten waren tot nu toe voor een deel in de organisatie verborgen. Hij vraagt of de 2,5 medewerkers in de toekomst ook voor andere taken inzetbaar zijn. De VOORZITTER stelt dat de commissie zelf bepaalt waarover ze wil spreken. De commissie wilde zelf dit stuk liever niet bespreken. Het stuk is volgens hem van onderop uit de organisatie voorbereid, door de beide brandweercommandanten en de beide korpsen. Vervolgens heeft de gemeentelijke organisatie het nog bekeken. Daarna is het bestuurlijk afgerond door het college en nu door de raad. Daarnaast is het ook als onderdeel van de bestuurlijke organisatie besproken. Een brandweerorganisatie voor een gemeente van 20.000 inwoners vergt een andere opzet dan tot nu toe het geval was. Daarbij gelden ook andere normen. Uitgangspunt voor de organisatie zijn de afspraken in het stadsgewest over het project Versterking Brandweer. Er wordt naar gestreefd om de brandweer ook een belangrijke taak te geven in het kader van de Rampenwet. Daartoe is de organisatie opgebouwd. Gekeken is naar de aanrijtijden, meer dan naar gemeentegren zen. Ook nu zijn er al grensoverschrijdende taken, afgestemd op aanrijtijden. Als gevolg van de gemeentelijke herindeling is een verdere aanpassing gewenst. De locatie wordt gekozen als gevolg van de maatregelen die voor brandbestrijding en rampenbestrijding nodig zijn. Een van de korpsen wordt gestationneerd in Rijsbergen. Daar vallen Hazel- donk en Effen onder. Ook in dit geval is bij grote optredens sprake van grensoverschrij dende samenwerking met gesloten beurzen. In de nieuwe situatie worden daar nog nadere afspraken over gemaakt. De mogelijkheid bestaat ook nu om bijzonder materiaalgebruik te verrekenen. De bezetting in personele aantallen heeft een relatie met het inwonertal en de taken die verricht moeten worden. Een deel van die taken en de kosten zitten nu ook al in de gemeentelijke organisatie opgenomen. Als voorbeeld noemt hij de brandveiligheid bij bouwaanvragen. De rijksoverheid levert volgens hem wel degelijk een bijdrage in de kosten. Dat gaat alleen via het gemeentefonds. Of dat een volledig kostendekkende bijdrage is voor de wettelijk opgedragen taken, is weer een andere vraag. Het technisch onderhoud is weliswaar tot nu toe goed geweest, maar dat moet ook zo blijven. De onregelmatigheidstoeslagen zijn gekoppeld aan de rechtspositie van een full-time functionaris. Daaronder vallen ook de overuren. De heer JACOBS (WNB) zegt dat er dus een verschuiving is van sommige taken van Openbare Werken naar de brandweer. De heer VAN DE SANDE merkt op dat niet in het stuk was opgenomen dat de brandweer in Rijsbergen zou blijven. Hij heeft niet begrepen wat de meerwaarde is, die staat tegenover de meerdere kosten verbonden aan het project Versterking Brandweer. De heer MARTENS is het niet eens met de stelling van de voorzitter dat de commissie het stuk niet wilde behandelen. De commissie heeft alleen gepleit voor afstemming met Zundert. De VOORZITTER stelt dat er een aantal wettelijke taken is, waar de gemeente verantwoordelijk voor is. De organisatie moet zodanig zijn dat die taken ook verricht kunnen worden op een verantwoorde manier. In de nieuwe gemeenteraad komen ook nog 1 4

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1996 | | pagina 114