-14- huidige college te laat zou zijn. Tijdens het gesprek met G.S. heeft hij opgestoken dat als we zaken op een bepaalde manier doen, we een grotere kans hebben op een snellere goed keuring. Dat is een inschatting onzerzijds en de wethouder is soepel genoeg zich daaraan aan te passen. De heer Utens moet dus de voordelen aan de goede kant toerekenen. Voor wat betreft het wegenfonds heeft hij er geen bezwaar tegen wanneer de nacalculatie aan de raad wordt voorgelegd. Daar is overigens niets bijzonders mee. Het enige wat hij daarover gezegd heeft is dat de nacalculatie over de laatste vijf jaren positiever uitkomt dan hijzelf verwacht had en dus bepaald niet alarmerend is. Het is nog wel de vraag hoe de nieuwe gebieden daarin verdisconteerd zijn, die zouden een negatieve post kunnen vormen. Hij wil nadrukkelijk zeggen dat uit zijn woorden niet mag worden opgemaakt dat de post niet zou moeten worden opgehoogd, dat zou een onjuiste interpretatie zijn. De heer JACOBS (CDA) stelt dat pas te kunnen beoordelen als de nacalculatie vóór het vaststellen van de begroting beschikbaar komt. Wethouder BOURDREZ heeft er geen problemen mee die toezegging te doen. Voor wat het plan voor de herindeling betreft is er zeer recent een brief naar G.S. gegaan, waarin met name is gevraagd waaraan straks bestemmingsplannen zullen worden getoetst. Als gemeente moet je tenslotte weten aan welke eisen je plannen moeten voldoen. Wethouder VAN DEN BEMD haakt in op de reactie van de heer Utens omtrent de sociale vernieuwing. Hij is van mening dat ook de heer Utens op de hoogte zou moeten zijn van de gang van zaken met betrekking tot door de bevolking ingediende projecten. Wanneer dergelijke projecten aan bod komen worden ze niet alleen ambtelijk voorgelegd, maar vaak is ook overleg nodig met bijvoorbeeld een verkeersdeskundige wanneer het verkeerssituaties betreft. Als voorbeeld noemt hij het door kinderen ingediende verzoek om iets te doen aan de oversteeksituatie op het Kruispad. Bovendien wordt bekeken of een dergelijk verzoek past in relatie tot de liggende lijst van vragen en verzoeken. Vandaar ook dat de uitvoerig soms even op zich laat wachten. Een vrij duur project dat momenteel in het kader van sociale vernieuwing wordt uitgevoerd is de herinrichting van het pleintje. Daar is 2 a 3 maal overleg geweest met de buurt en met de omwonenden. Gelukkig zaten alle betrokkenen op één lijn en kon met de uitvoering begonnen worden. De wethouder zegt toe tussentijds en na afronding van het project in de commissie verslag te zullen doen. Ten aanzien van het werkgelegenheidsproject en de Melkert-gelden merkt hij op, dat Rijsbergen in regioverband is aangesloten bij de Stichting Weer Werk. Met name op het financiële terrein zijn de vooruitzichten dat naar de gemeenten toe de lasten de komende tijd wel eens verzwaard zouden kunnen worden. Hij noemt daarbij met name de JWG-ers en de banenpoolers. Wanneer wij niet kunnen voldoen aan de gestelde normen om mensen onder te brengen, dan komen de lasten op een gegeven moment ten laste van de gemeente. Vandaar dat getracht is wat extra middelen voor die groep in de kadernota op te nemen. De VOORZITTER komt nog even terug op de punten personeel en werkgelegenheidsgel den. Als de heer Van de Sande de indruk heeft dat de overschotten van de laatste jaren mede veroorzaakt zijn door personele vacatures, dan sluit hij dat niet uit, maar dan nog spreken we over incidentele gelden die het college, indien mogelijk, graag voor andere zaken wil aanwenden. Hij brengt daarbij onder de aandacht dat in een van de begrotings-

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1995 | | pagina 72