- 10 -
raadslid snel en adequaat worden behandeld. Hij verzoekt het reglement van
orde niet nu vast te stellen, maar terug te verwijzen naar de commissie voor
het invoegen van een artikel waarin de rondvraag is opgenomen.
Mevrouw HAAST-DECKERS constateert tot haar spijt dat het reglement, ondanks
de veelvuldige commissiebehandeling, toch nog mazen vertoont. Om goed te
kunnen werken is het beslist noodzakelijk dat we over een goed reglement van
orde beschikken.
De heer RIETVELD heeft met enige verbazing naar de woorden van de heer Pais
geluisterd. In de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden heeft diens fractie
genoot het voorliggende reglement gewoon volmondig onderschreven, inclusief
het gewraakte artikel.
De heer UTENS merkt bij interruptie op dat de heer Pais duidelijk melding
heeft gemaakt van de afwijkende mening van zijn fractiegenoot.
De heer RIETVELD had ook uit eerdere commissiebehandelingen begrepen dat de
betreffende fractie accoord was. Hij blijft de discussie vanavond toch
opmerkelijk vinden. Met betrekking tot ambtsgebed en levensbeschouwelijke
grondslag betreurt hij dat het CDA enige zaken door elkaar haalt. Hij vindt
dat niet helemaal terecht, maar kan het zich vanuit hun achtergrond wel
voorstellen. De fractie Dorpsbelangen heeft in de commissie duidelijk
aangegeven dat levensbeschouwelijkheid in de raadsvergadering en zeker in
het reglement van orde geen plaats hoeft te hebben en daar hebben zij de
goede motieven bij aangegeven. Hij acht het belangrijk na invoering van het
reglement de uitwerking in de praktijk te blijven beoordelen en nauwlettend
toe te zien of alles werkt zoals het bedoeld is. Met betrekking tot de
notulen merkt hij op dat die in principe de volgende raadsvergadering moeten
worden vastgesteld. Doe je dat maanden later, dan weet niemand meer wat er
toen precies besproken is en is het ook moeilijk dan nog correcties aan te
brengen. Zijn fractie is niet voornemens op dat punt het reglement te
verwerpen, maar hoort graag van de voorzitter hoe men denkt daarmee om te
gaan. De normale vergadercyclus is zes weken en in principe moeten we in
staat zijn om binnen die zes weken de notulen door het college accoord te
laten bevinden en vervolgens aan de raadsleden ter beschikking te stellen.
De VOORZITTER merkt op dat het reglement de vorige keer is teruggenomen
omdat er enige twijfel was of de juiste stukken hadden voorgelegen in het
dossier. In zo'n geval is het verstandig de uiterste zorgvuldigheid te
betrachten en het stuk terug te nemen. Het reglement is inderdaad in
verschillende commissies aan de orde geweest. Wat zijn nu de verschillen ten
opzichte van het huidige reglement? Het nieuwe voorstel is gebaseerd op de
invoering van de nieuwe Gemeentewet, die voorschrijft dat we binnen twee
jaar voorzien moeten zijn van een nieuw reglement. Voorts is de voorzitter
van mening dat, met betrekking tot het ambtsgebed, we hier geen discussie
moeten voeren over grondslag en levensbeschouwelijke zaken. Bij de
vaststelling van het vorige reglement in 1986 is door Provinciaal Bestuur de
opmerking gemaakt dat het opnemen van het ambtsgebed in het reglement van
orde strijdig is met internationale verdragen. We kregen toen de aanwijzing
dat bij de eerstvolgende wijziging van het reglement in orde te maken. Een
en ander heeft dus niet te maken met wat deze of gene aan overtuiging heeft.
We dienen in deze de grondwet te respecteren. Ten behoeve van een zekere
uniformiteit op dit gebied heeft het college het modelreglement van de
V.N.G. hierbij gehanteerd. De opmerkingen met betrekking tot de notulen
worden door de voorzitter onderschreven. Het feit dat deze doorgaans te laat
zijn is niet te wijten aan boze opzet, maar wordt veroorzaakt door de grote
I
DAW
HIH3CM0 ,VQ J30THG'V