-3- aan dat de afspraken met de provincie nagekomen dienen te worden en dat mensen die meedoen aan de 5e fase hun overschot terugbetaald krijgen. Het college neemt het amendement over. WETHOUDER BOURDREZ maakt de opmerking dat de vragen niet in die volgorde behandeld worden, als dat ze gesteld zijn. Hij legt allereerst de toedracht uit, hoe tot deze manier van werken is gekomen. Het verwijt aan de ambtenaren dat alles op het laatste moment nog gebeuren moest, is niet terecht. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zeer laat gereageerd op de uitspraak die in december 1994 gedaan is. Ook de provincie die van de zaken af had moeten weten, heeft hier niet over gerept. Wel wordt van de gemeente verwacht dat er nog een oplossing gevonden wordt. De provincie verwacht van de gemeente dat zij de bijdrage alsnog veilig zal stellen. De wethouder is van mening dat de ambtenaren geen blaam treft. Hij vraagt aan de secretaris of de regeling beperkt gebeleven is tot de 5e fase of dat het een retributieregeling is. De SECRETARIS antwoordt dat het een algemene retributieregeling is. Juist omdat er gekozen is voor een verordening, kan men niet zo makkelijk kiezen voor een bepaald onderdeel maar is het een algemeen geldende regeling. Het was anders geweest als er de mogelijkheid was geweest om de varianten die in het raadsvoorstel genoemd staan uit te werken. Dan had men het tot een bepaald gebied kunnen beperken. Maar nu is het een algemeen geldende verordening. WETHOUDER BOURDREZ geeft aan dat met het antwoord van de secretaris een gedeelte van de vraag beantwoord is, maar er zit een addertje onder het gras. Men heeft pas bepaalde rechten om aan te sluiten als de hoofdbuizen in de nabijheid zijn. Het aansluiten van mensen uit de eerste vier fasen kan dus niet zondermeer gebeuren, dat moet eerst uitgezocht worden. Het toepassen van restitutie gaat niet zomaar, men moet een rechtsvordering instellen. De wethouder vermoedt dat men hiertoe niet zo snel zal overgaan. Met betrekking tot gespreide betaling deelt hij mee dat er 2 termijnen worden ingesteld. Bij de eerste aanleg wordt er f 810,— betaalt en mocht het nodig zijn, dan moet men in de volgende fase nog eens f 810,- betalen. De kosten zullen echter scherp in de gaten gehouden worden. Hiertoe is het nodig dat er een gewijzigd raadsvoorstel vastgesteld wordt en dat de retributieregeling gewijzigd wordt. Verhogen kan nooit, verlagen kan altijd. De gemeente heeft van de provincie de toezegging dat wanneer het verantwoord is om te restitueren, de provincie haar medewerking verleent. De opmerking naar aanleiding van het niet goed kopiëren en verspreiden van stukken verwijst de wethouder naar de interne organisatie. Het handgeschreven stuk had niet tussen de te verspreiden stukken terecht moeten komen en betreft notities van de wethouder naar aanleiding van het telefoongesprek met de provincie. De vastgestelde bedragen zijn inclusief B.T.W., maar er worden geen problemen verwacht met de B.T.W., want deze is in een retributieregeling niet van kracht. De heer VAN DE SANDE vraagt in tweede termijn of er iets meer verteld kan worden over de uitvoering en de informatie naar de bewoners toe.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1995 | | pagina 104