m - 4 - Ik vind dat we op de ontwikkelingen moeten inspelen. U heeft zelf een onderzoek laten instellen of wordt ingesteld, naar de mogelijkheden van Hazeldonk dat niet meer beperkt zal blijven tot een logistiek centrum maar dat een veel breder scala misschien kan gaan bevatten. Daar horen die grootschalige bedrijven thuis. Niet bij ons op dit kleinschalige bedrijventerrein. Dan de procedure. Toen een paar jaar geleden, kregen we daar één of andere verordening voor ogen en toen werd er gesteld, ja, nou gaan we art. 19 krijgen. Daar heeft de provincie grote bezwaren tegen, daar hebben wij grote bezwaren tegen. Administratief is het een onvoorstelbare rompslomp en het kost veel geld. Nou, we dachten dan zien we art. 19 nooit meer, nou, we zien geen bestemmingsplan meer en uitsluitend nog maar art. 19. Maar dat is nog last but not least, het is nog veel erger. We hebben geprobeerd in de verkoopvoorwaarden, want we hebben en voor woningen en voor bedrijfsterreinen algemene verkoopvoorwaarden vastgesteld. Toen heb ik zeer nadrukkelijk aan de wethouder gevraagd, neem nou in die verkoopvoorwaarden aanvullende voorwaarden op onder welke bedingen men naar een terrein kan komen. Wanneer er een bedrijf gedefinieerd kan worden, wat is de definitie van het bedrijf? Wat is de definitie van een bedrijfswoning? Onder welke voorwaarden mag men daar blijven wonen? Onder welke voorwaarden kunnen we die gaan verkopen e.d.? Dan moeten we nl. oppassen dat er niet voor een zacht prijsje een aantal mensen in het buitengebied komen te wonen en dan, in de aanvragen ziet u het ook al, 600 m2 wordt er aangevraagd. Wij hebben gezegd 400 m2 vinden wij redelijk voor een bedrijfswoning. Dan blijft er 200 voor het bedrijfsgebeuren over. Dat is niet meer reeël te noemen. Daar prik je zo zondermeer doorheen. Als we dat dan eens analyseren dan zeg ik, ja, nu zouden wij dus de voorwaarden waaronder men daar kan komen te wonen of ver gunning worden afgegeven, die moeten bekend zijn. Maar daar heeft de wet houder zelf van gezegd, 'die wil ik in het bestemmingsplan opnemen.' En het bestemmingsplan is er niet. Hoe kunnen we nou in vredesnaam toch objecten gaan verkopen? Wij hebben echt gevraagd in de algemene voorwaarden, neem het dan daar in op. Dan kunt u wat dat betreft uw gang gaan. Nee, het moest in het bestemmingsplan en het bestemmingsplan moet nog worden vastgesteld. Ik kan deze logica niet volgen maar blijkbaar zijn er meerdere soorten logica's die mijn pet te boven gaan. Als u dit zo aanhoort, voorzitter, dan kunt u waarschijnlijk toch ook wel veronderstellen in welke richting onze advi sering gaat? Ik geloof dat dit veel te voorbarig is. Laten we die paar weken nu maar even wachten, want ik wil last but not least zeer nadrukkelijk zeggen dat wij voorstander zijn van een kleinschalig bedrijventerrein op die locatie. Maar afgestemd op die behoefte die er nu is met een redelijke uit breiding voor de toekomst. Niet zoals nu en zeker niet als ik dan de tekening dan hierin zie, die daarvan gemaakt is. Dan slaat me de schrik om het hart. Hoe kunnen we nu zo een aanlegvergunning maken met hoeken eruit en ijappen eruit. Het is nog niet eens een ingesloten gedeelte. Ik weet echt niet wat we daarmee moeten. MevrvdBemd Ik heb u al eens meer gezegd dat het bijeenroepen voor een extra raads vergadering geen regel moet zijn. Daar moet de noodzaak altijd toe aanwezig zijn. Wat dit punt voor vanavond betreft om noodzakelijk bij elkaar te komen om een raadsbesluit te nemen over dit onderwerp. Daar is wel degelijk de noodzaak toe aangetoond. Ik las vandaag in de media een tweetal dingen over Rijsbergen. In de eerste plaats dat er een openbare raadsvergadering plaats vindt. Wat dat betreft kan ik degene die dat gemist hebben toch enigzins geruststellen. Aan de andere kant las ik nog iets.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1994 | | pagina 79