Vandaar dat Werknemersbelangen er in ieder geval voor pleit de hoogst noodzakelijke voorzichtigheid in ieder geval in acht te nemen, omdat wij als raad ons straks wel verantwoordelijk verklaren voor dit gebied. Terwijl bij verstrekking van hinderwet- en bouwvergunningen, dat er ook een verklaring van schone grond en allerlei toestanden afgegeven dient te worden. Dus in eerste instantie wil ik er toch voor pleiten om in ieder geval heel voorzichtig te zijn en als dat nodig mocht zijn om in ieder geval die aanlegvergunning gewoon op zich te laten wachten, want of we nu volgende maand beginnen of over 2 maanden, dat kan dan ook maar 2 maanden meer duren. Dhr. Rietveld Ik zal het kort houden. We hebben hier al meerder malen over gediscussieerd. Ik wil toch eerst even een opmerking maken over de termijn van 14 dagen. Ik heb dat hier ook aan de secretaris voorgelegd. Naar onze mening is die ter mijn van 14 dagen in die zin niet bindend, dat, zover ik heb kunnen nagaan, het verlenen van vrijstelling een bevoegdheid is van de raad maar er verder geen sanctie op staat op het moment dat je hem niet verleend. Dat heeft puur te maken met het feit wanneer een bezwaartermijn ingaat. Dus dat u hier aan geeft dat de raad binnen 14 dagen een verklaring dient af te geven is vol gens mij niet helemaal conform hetgeen dat staat in de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Ik wil er toch nog even een duidelijk antwoord van u op. Misschien zit ik ernaast. Ik heb nog geen antwoord teruggekregen van de secretaris maar ik verneem dat toch graag van u. Daarnaast ook bij dit punt. we hebben steeds aangegeven dat wij erop staan dat er een door de raad goedgekeurd bestemmingsplan aan ten grondslag moet liggen. Dat is er op dit moment niet. Ik heb overigens begrepen dat dat blijkbaar 24 maart ongeveer op de rol staat. Zeker gezien die datum die al heel dichtbij zit, is het ieder geval onze mening dat we op dit moment die aanlegvergunning niet moeten verlenen, gewoon de bestemmingsplanprocedure zo snel mogelijk moeten afronden en ver volgens de andere zaken zoals de aanlegvergunning, die hebben we dan overigens helemaal niet meer nodig want dan kun je dat conform het be stemmingsplan doen en c.q. het andere wat ook nog binnenkort op de rol staat, dat is ook conform het bestemmingsplan. Onze mening over dit agenda punt is dat ze deze verklaring, even kijken wat is het, het verlenen van vrijstelling, niet moeten toepassen maar gewoon moeten wachten tot de bestemmingsplanprocedure Dhr, v.d. Rijzen Het is een lang en moeilijke strijd geweest om te komen tot een bedrijven terrein en het is er nog niet. Bij al dat gedoe zou je op den duur aan je zelf gaan twijfelen. Het is dan toch verheugend te vernemen wat de provincie van dit initiatief vindt. Dan citeer ik een paar zinnen: 'Wij achten het plan uit planologisch oogpunt aanvaardbaar. Hierbij wordt overwogen dat er op korte termijn verplaatsingsbehoefte van ca. 5 ha uit te geven grond is. Wat betreft de 19a procedure, de Wet op de Ruimtelijk Ordening, opent de mogelijkheid om vooruitlopende op vaststelling van bestemmingsplan projecten te realiseren indien duidelijk is deze in een nieuw ontwikkelde visie pas sen. Een aantal bezwaren zijn gericht op de onomkeerbaarheid van het ge heel.' De provincie stelt hierover: 'Ten aanzien van de onomkeerbaarheid van het plan hebben wij overwogen dat de aanlegvergunning slechts voor dat ge deelte van het terrein wordt aangevraagd, waarvoor een duidelijke behoefte raming is aangetoond.'

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1994 | | pagina 77