- 6 - Maar wat ik wel gezien heb, is een stuk van '82, waar zeer nadrukkelijk toegezegd is, dat met de bewonersvereniging, met brandweercommandant en dergelijke organisaties extra brandkranen zouden worden aangebracht in het Oekelsbos. Dit stuk kan ik u produceren. Het verwonderd mij, het is nu weer toegezegd na 12 jaar, maar ook hiervan vind ik jammer genoeg niets terug. Dat vind ik een omissie. Het volgende is dat er in het bestemmingsplan staat dat in principe de wegen maar 5,5 meter moeten zijn. Maar twee bezwaarmakers, die het tot nu toe getolereerd hebben dat over hun grond gebruik wordt gemaakt om toegang te krijgen tot het bos, dan zou dat voor hen ook betekenen dat die wegen breder zouden moeten worden en die hebben zeer nadrukkelijk gezegd, het is 3 meter en het blijft 3 meter en wij gaan t.b.v. het Oekelsbos geen extra grond ter beschikking stellen. Ik vind dat dat duidelijker en juist geregeld moet worden. Last but not least, het is niet het belangrijkste, dat wil ik u helemaal niet zeggen, ook een mevrouw Snelders heeft gezegd die 3 bebouwingsdichtheid, dus 3 van de opper vlakte mag bebouwd worden. Daar maakt ze ook inderdaad in haar bezwaar schriften een opmerking van hoe is het in de huidige bebouwing? Hier en daar is men misschien over die 3 heen. Nu dan moeten we dat eerst regu leren en dan moet er geen verward verhaal zijn zoals hier staat, dan gaan we ineens problemen maken over recreatieve woonpercelen en permanente bewoning, dat heeft er geen draad mee te maken. Er zijn percelen van een bepaalde grootte en die mogen 3 bebouwd worden. Dat is een duidelijke regeling in het bestemmingsplan. Maar dan moet er iets geregeld worden voor die percelen die boven die 3 zitten. We gaan nu alles legaliseren, dan moeten we hier ook een oplossing voor vinden. Ik vind dit ook niet respec tievelijk voorgaande punten onvoldoende uit de verf komen. Het kan mijn goedkeuring niet wegdragen. MevrvdBemd Het hele wel en wee van het Oekelsbos denk ik dat al zo'n 25 jaar draaiende is hier in dit Rijsbergse. Legaal zowel als illegaal zijn er de nodige aktiviteiten gepleegd. Legaal en illegaal denk ik dat ook een aantal dingen geregeld zijn die niet de goedkeuring van de Provincie of van de Kroon hebben kunnen tolereren in het verleden. Als we een bestemmingsplan vast willen stellen, moeten we daarin heel erg goed denk ik regelen hoe het zit met de wegen. Dat is in andere bestemmingsplannen ook zo. Ik denk dat dat voor een Oekelsbos geen uitzondering maakt, laten we dat even voorop stellen. Er zijn wat onduidelijkheden over het hele Oekelsbos. Als we beginnen dan zien we al dat de kadastrale gegevens van Breda zoals de zaak ingemeten is toch hier en daar nogal eens een keer afwijkt van datgene wat in de praktijk geregeld is. Je zit dan op enig moment met wegen die een bepaalde breedte hebben. Doorrijdbreedte voor brandweer of andere wagens, Ik zou er nog wat aan toe willen voegen. Met name de huisvuilwagen die problemen heeft met de doorgang van het Oekelsbos. Ik denk dat we inderdaad alles goed moeten regelen in het bestemmingsplan omdat we anders straks weer in een overlegsituatie terecht moeten komen waarbij de zaak niet terug gedraaid kan worden. Ik denk dat er een tweetal dingen aan de orde zijn, dat is a: de breedte van de wegen, het aantal nog te bouwen percelen, en het totaal van het percentage waarop bebouwd mag worden. Ik denk dat dat geregeld kan worden met die breedte zoals die aangegeven staat, of dat nou precies een juiste breedte is, ik zou het niet weten, ik ben geen transport ondernemer of geen chauffeur van een extra brede wagen zoals de huisvuil wagen, zoals de brandweerwagen enz.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1994 | | pagina 6