- 5 - Ik denk niet dat we er goed aan doen om vanavond het voorstel wat eerst lag op 7,5, dan terug is gebracht naar 5,5 om dat vanavond als raad te aan vaarden. Ik denk dat er nog teveel zaken niet duidelijk genoeg belicht zijn naar elkaar toe om vanavond tot die uitspraak te komen. Dhr. Bourdrez Wij zitten hier om als commissie van advies of commissie van beroep, om een eerlijk oordeel te geven over de ingediende bezwaarschriften. Of die op zijn Hollands gezegd al of niet steekhoudend zijn en of we erin mee kunnen gaan of niet, daar zitten we vanavond toch primair voor, daar moeten we een beslissing over nemen. Maar als ik dan zo eens een paar zaken bekijk, dan krijg ik met de formulering en de weergave zo als we nou in het raadsvoor stel zien, daar voel ik me nou toch niet helemaal gelukkig mee. Want als ik het oorspronkelijk stuk zie, dan staat daar 'gesteld dient hierbij te worden dat de minimale wegbreedte van 3,5 meter noodzakelijk is, maar dan alleen wanneer de vrije hoogte over de totale breedte van de weg ook 3,5 meter is. Dit zou betekenen dat elk jaar de bomen gesnoeid moeten worden, waarvan men geen zekerheid heeft, dat dit ook zal gebeuren. Dit is dus geen oplossing. De oplossing is dus niet omdat er gesnoeid moet worden. Maar een paar regels verder staat, 'wij stellen u als alternatief voor, 2 maal 25 centimeter bermbreedte, 3 meter wegbreedte, 2 meter links, 2 meter rechts, maar vrije doorgangshoogte van 3,5 meter.' Dan moet die snoeing niet op 3,5 meter afstand maar die snoeing op 7,5 meter afstand. Die hele motivering van omdat er gesnoeid moet worden en dat dat dus geen oplossing is, daar kan ik echt geen kant mee uit. Want ook in de breedteweg moet op 7,5 meter gesnoeid worden. Maar dat is natuurlijk ook niet het probleem, het probleem is of er mogelijkheden zijn van passeren. Dan zeg ik ja, inderdaad, we zouden het bos zoveel mogelijk in stand houden, zijn er dan geen andere oplossingen? Als ik dan kijk in de bergen waar duizenden kilometers zijn aangelegd, waar dan maar voor 1 kant voor 1 wagen berijdbaar is, maar om de zoveel meter zijn er invoegstroken en dat loopt prima. Waarom kunnen wij in die geest ook geen oplossing vinden, want nu de tussenoplossing, want ik vind het doodgewoon een tussenoplossing, het is geen gemotiveerde oplos sing, want als er inderdaad 3,5 meter en die stukken hebben we in de commissie voorgelegd gekregen, dat er een minimale breedte van 3,5 meter moet zijn, voor een brandweer-wagen, of een of andere alarmwagen, dan zeg ik van als er dan gepasseerd moet worden, passeert u op 5 meter, want 2 maal 25 centimeter berm valt eraf, passeert u ook niet. Dus ook dit is geen oplossing. Daarom zou ik u toch willen voorstellen, zoals we bij de eerste avond van de commissie al gesproken hebben, laten we nou in die bochten uiterlijk om de 100 meter, laten we zorgen voor invoegstroken, maak ruime bochten, het wemelt er van de bochten daar. Als we met de bewoners vereniging daar een goed overleg treden, meen ik dat het op 3,5 - 4 meter gehouden kan worden inclusief die 2 maal 25 centimeter berm, dan kunnen al die zware voertuigen erlangs. We kappen niet te veel hout. Ik geloof dat we het de mensen zo veel mogelijk en terecht naar de zin maken. Dat is wat dit voorstel betreft. Ik vind het heel slecht gemotiveerd, heel slecht onder bouwd, het is geen oplossing voor twee wagens die er elkaar vlot willen passeren, zeker wanneer er een brandweerwagen bij is. Wat die brandweer wagen aangaat, daar hebben we in de commissie en dat is ook nadrukkelijk naar voren gebracht, dat er extra brandkranen zouden worden aangebracht, dat dat misschien een ideale oplossing zou zijn voor calamiteiten, die passage komt helemaal niet meer terug, die zie ik niet meer terugkomen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1994 | | pagina 5