- 7 - Dhr, v.d. Sande Een raadsvoorstel met eigenlijk wat kleine wijzigingen. Toen ik hier begin januari in dit huis kwam van dat zullen wij eens even afwerken. Er moeten wat cijfers naar links en rechts verplaatst worden, omdat er een wijziging komt t.a.v. inkomsten van de wet voorzieningsschap. Na bestudering en vragen in dit huis bleek toch dat er t.a.v. het invullen van het volledig tekort, want daar gaat het toch altijd om in de begroting uiteraard, de balans moet in evenwicht zijn, of de inkomsten en uitgaven moeten in even wicht zijn. Was het dan ook de bedoeling om het gat te vullen met wat posten die ons onbekend voorkwamen? In eerste instantie misten we de op merking t.a.v. waar de fout eigenlijk zat. Nu spreekt men in het raads voorstel over dubbel verantwoord. De inkomsten in hoofdstuk 6 en hoofdstuk 9, ik denk dat ze op beide verantwoord waren. Zoals je het hier leest zou het op beide posten tweemaal staan, alleen in hoofdstuk 6 stond eenmaal en in hoofdstuk 9 eenmaal; Vandaar kwam men met een tekort bij het invullen. T.a.v. reinigingen en milieucontainers dat er een besparing op getreden is, ik denk dat het een prettige zaak is geweest om dat toch even goed te corrigeren. Ik vroeg me toch af of die korting van die 47.000, of die al in de begroting is verwerkt. Ik heb begrepen van ambtelijke organisatie van wel. Ik heb het nooit in de begroting gezien, het nieuwe voorstel t.a.v. milieucontainers etc. We hebben wel een raadsbesluit vastgesteld voor de prijslast als zodanig, maar de begrotingswijzing van de totale kosten, dat was voor mij nog even de vraag. Dan kom ik ten aanzien van diverse investeringen, voor het sportcomplex en de Tiggeltsebergstraat zijn aangepast, alleen t.a.v. sportcomplex staat van het jaartal 1993. Het jaar tal 1993 daar hebben wij in december nog eens een discussie over gehad, gaan we nu al overschotten uit 1993 bestemmen voor invulling van tekorten. Daar hebben wij in principe, wij zeker en vast op afgesproken, eerst de jaarrekening en dan bestem je dat pas. T.a.v. het tekort van de kapitaals- lasten van het sportcomplex, moet van mij niet staan 1993, maar 1994. Want ik vind 1993 moet je nog bepalen na de jaarrekening wat je eventuele met overschotten kan doen, dat is ook met andere zaken zo. Wat ons verbaasd is de opmerking t.a.v. het in eerste instantie in te vullen te financieren via de fondsvorming uit riolering. De riolering daar is een bedrag wat regel matig gevuld wordt met de inkomsten van de belastingen van de burgers. Daar gaan voorzieningen uit en daar gaan onderhoudskosten uitDaarin is ons verbaasd dat er een opmerking is gemaakt door de ambtelijke organisatie, er is een overschot. En dat overschot dat is bevestigd in de commissie Rekening en Begroting, en dat is voor ons aanleiding geweest om eens terug te kijken in de afgelopen zittingsperiode wat de fractie Dorpsbelangen steeds aangekaart heeft. Die hebben steeds gezegd, een meerderheid binnen deze raad, is het fonds rioleringsvoorziening niet aan de hoge kant? Het moet nader bestudeerd worden. Nu komen er opmerkingen binnen de vergadering van de commissie Rekening en Begroting het is te hoog, het wordt ook door de voorzitter niet weerlegt. Dat is voor ons aanleiding om te zeggen raad en college van B&W, het rioleringsfonds moet op korte termijn, de storting moet op korte termijn herzien worden van wat nou specifiek de hoogte moet zijn. Ik denk dat het binnen het huis zeker goed naar gekeken is door di verse afdelingen, zowel als grondzaken als middelen. Er ligt toch, proeven wij enigzins mogelijk in discussie. In die discussie moet maar eens boven komen wat nu eigenlijk het ware bedrag zou moeten zijn. Vandaar dat wij dit met een motie willen onderbouwen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1994 | | pagina 31