- 12 - Ik zit hier niet te verkondigen dat er geen nieuw plan moet komen en geen nieuw gebouw, dat heb ik steeds aangegeven, dat er wel een nieuw gebouw moet komen. Overigens is u ook bekend dat wij graag een andere lokatie hadden gezien, maar dat neemt niet weg dat het gebouw er zowieso moet komen. Want wat is nu eigenlijk het gevolg van deze art. 19 procedure, dat een verklaring van geen bezwaar wordt aangevraagd en op het moment dat die verklaring van geen bezwaar van GS komt, dan verleent u vermoedelijk bouwvergunning en vervolgens gaat men aan de slag. Dan wordt er wel gesteld, er waren nog een aantal vragen, die zijn in de commissie gesteld en er is een duidelijk antwoord gekomen. Nou, dan heb ik ze blijkbaar niet goe gelezen of niet goed begrepen maar de antwoorden waren helemaal niet duidelijk en ik kan u er één voorbeeld van noemen. De eigendomsverhouding, daar waar je gewoon zegt of de scouting eigenaar wordt of de gemeente eigenaar wordt, wordt er heel ingewikkeld verwezen naar een aantal aktes die er dan liggen, dan moet je zelf maar opmaken wie dan de eigenaar is. Ik heb stellig de indruk dat in de beantwoording er blijkbaar iets verhuld moet worden, anders zeg je gewoon wie precies de eigenaar is. Die eigendomssituatiewat heeft die nu met die procedure te maken, het is een gevolg van die procedure. Maar op het moment dat u die vrijstelling verleent, betekent dat men bouwt en dat in weze de eigendomsverhouding op dat moment al bekend moeten zijn en die zijn nog niet bekend. De financiële onderbouwing is nog niet bekend. Er had, zover ik begrepen heb, ook nog een ander raadsvoorstel moeten komen. Ik heb met de portefeuillehouder Grondzaken een aantal keren over gesproken. Ik heb diverse malen aangedrongen van hoe gaat het nu met de scouting. Moeten we niet een keer opschieten, want die mensen zitten nog steeds in een brandonveilig gebouw en er gebeurt maar niets. Er zou een nieuw raadsvoorstel komen, dat is er nog steeds niet, dus al met al. Ik gaf u in het begin aan bestuurlijk onvermogen, zijn er een heleboel redenen waarvoor ik die mening dan ook kan staven. Ik vind het ook een hele trieste zaak dat er dan hier nog gesproken wordt over de vrijstelling. Als de raad de vrijstelling aan zich houdt dat dit in de toekomst niet als vanzelfsprekend geacht moet worden. Blijkbaar krijgen we dus een nieuw wetsartikel in de gemeente Rijsbergen geïntroduceerd. Volgens mij is het conform de wet Ruimtelijke Ordening gewoon, dat het eventueel aan de raad kan zijn, daar waar nog geen be stemmingsplan is vastgesteld. Dus die zin die beschouw ik dan maar als niet geschreven. Tevens wordt er aangegeven dat het nu 3 tot 5 maanden wordt ver traagd. Dat vind ik eigenlijk, ja, ik zou bijna zeggen deze zin had ook als niet geschreven beschouwd moeten worden, want het is natuurlijk niet waar. Dit wordt helemaal niet 3 tot 5 maanden vertraagd. We hebben het ook aange geven. Ik heb het ook bij de portefeuillehouder Grondzaken aangegeven, dat we best bereid zijn om spoed achter die zaken te zetten. Vandaar ook dat ons voorstel -en de portefeuillehouder Welzijn en Milieu begon al te glimlachen naar mij dat het aan mij lag dat het naar de commissie Welzijn en Milieu was, maar het is met name bedoeld om de spoedeisendheid of tenminste de vaart erin te blijven houden en dat we vanavond een beslissing konden nemen. Dus die 3 tot 5 maanden, ik weet niet wat ik er precies mee aan moet maar ik denk dat het meer geschreven is voor de buitenwereld om maar aan te tonen dat steeds maar door deze kant heel kritisch gekeken wordt naar art.19 procedures. Maar in dit geval lijkt me dat alleszins onterecht. Heel duidelijk is nogmaals en ik wil het nog één keer benadrukken, er moet een gebouw komen en wel zo snel mogelijk. Maar wel conform de juiste procedure. Er is alle tijd geweest om bestemmingsplannen te ontwikkelen en dan we deze discussie niet nodig gehad.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1993 | | pagina 12