- 27 - het geheel. Het is namelijk zo in een straat die toch breed genoeg is voor een verkeersafwikkeling naar twee kanten, is zonde om er dan een eenrich tingsstraatvan te maken, waardoor je toch weer een situatie creëert, dat er harder gereden gaat worden, waardoor mensen daar weer tegen uit zullen komen waardoor je dus weer andere aanpassingen moet gaan verrichten. Verder is het instellen van eenrichtingsverkeerstraat zou niet op ad-hoc beleid gebaseerd moeten zijn, maar zou in het totale verkeersafwikkeling bekeken moeten wor den voor wat betreft de Laguiten. Naar mijn mening is dan ook de beste op lossing om de punten B t/m F eerst uit te voeren, en dan na plus minus drie maanden of een half jaar te bekijken hoe de situatie dan is en om dan even tueel een andere maatregel te nemen om er eenrichtingsverkeer van te maken. Dan kun je dus bekijken of er inderdaad voldoende parkeerplaatsen zijn. De voorzitter Nog andere leden van de raad? Mevr. Baelemans Ik zou graag eerst willen weten hoeveel tijd men nodig heeft in verband met die verkeersdeskundigewat dhr. v.d. Bemd voorstelt, want ik denk dat wij ons toch moeten realiseren, dhr. Verschueren zei wel dat het overdreven wordt, maar ik denk dat het dan toch de moeite is om daar eens te gaan kij ken. Ik ben het met hem eens dat het vooral gaat om het eerste gedeelte. Het is iets wat toch al een half jaar of langer speelt en er zijn inderdaad pie ken. Hij zegt: de straat is breed genoeg en het is makkelijk om daar met twee auto's tegelijk door te rijden. Nu ik denk dat je dan toch een goede bestuurder moet zijn. Dus ik adviseer dhr. Verschueren dan toch eens om in de pieken te gaan kijken. Iets wat onze fractie gelukkig maakt is dat er dui delijk overleg is met de bewoners. Ik denk dat het heel moeilijk is zeker in dit soort situaties, waarin je bewoners laat meepraten, om het iedereen naar de zin te maken. Je komt met een voorstel a. en de buurman zegt: nee daar ben ik het niet mee eens, ik wil voorstel b. Dus je zult op een gegeven mo ment inderdaad moeten kijken wat het beste is. Ik vraag mij alleen af: er zijn twaalf woningen bij gecreëerd en als ik het goed gelezen heb komen er maar twee parkeerplaatsen bij. Ik dacht dat het nu net ging om de parkeer plaatsen. Als ik dan heel het verhaal lees, dan denk ik dat het veel meer gaat om de veiligheid, dan specifiek om die parkeerplaatsen. Ik heb vantevo- ren nooit gehoord dat er problemen waren in de Frankenbergstraat. Dus ik zou daar in ieder geval ook graag duidelijkheid over willen hebben. Dan wil ik inderdaad, net zoals dhr. v.d. Bemd zojuist zei: die eerste wijziging vanuit het woningbedrijf, die fl. 25.000,--: waarom komt die uit het woningbedrijf. Dhr, v.d. Rijzen Op de eerste plaats een woord van waardering voor die mevrouw uit de Franken bergstraat, die die enquete gehouden heeft en die zoveel heeft bijgedragen tot de oplossing van dit vraagstuk. Als dan alle bewoners bij elkaar tot de conclusie komen dat dit de oplossing is, dan kan Rijsbergs Belang zich daar bij volledig neerleggen. De voorzitter Nog andere leden van de raad? Dhr. Rietveld Dat is natuurlijk een heel goed initiatief van de bewoners in die straat. Die mevrouw waar dhr. v.d. Rijzen het al over had, heeft inderdaad haar nek uitgestoken, misschien dat niet bij alle bewoners dat in dank aanvaard is, maar een ruime meerderheid heeft zich toch kunnen vinden in de oplossing die nu voorligt. Dat isnatuurlijk een heel belangrijk facet en ik vind het een facet waaraan je niet zomaar zonder meer voorbij mag gaan. Ik ben het

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1993 | | pagina 81