- 14 -
zoveel tijd in beslag heeft genomen en dat wordt een beetje een handicap. Er
is zo een lange voorgeschiedenis. En iedereen grijpt terug op argumenten. Ik
wil daar zeker geen afbreuk aan doen. Iedereen grijpt terug op eerdere
uitspraken, of argumenten, en eerdere stel1ingnameOp een gegeven ogenblik
denk ik dat je er haast niet meer uit kan komen, tenzij je gewoon zo van je
standpunt af kunt stappen door te zeggen van: laten we de zaak nu eens op de
keper beschouwen. Wat is er nu aan de hand. We hebben een concept-plan. Ja
we hebben grond in eigendom. De provincie heeft toegezegd om positief mee te
werken aan artikel 19. Dat geeft ons de mogelijkheid om te beginnen. En an
derzijds staan er een aantal bedrijven hier in het Rijsbergse te wachten tot
dat zij een alternatieve mogelijkheid om te verplaatsen. Ik denk dat we die
hele voorgeschiedenis het beste een beetje op de achtergrond kunnen drukken
en even "to-the-point"wat is er nu aan de hand, wat hebben we vandaag no
dig en waar moeten we mee verder gaan. Ik wou nog even memoreren aan de uit
spraak van dhr. Rietveld, die, ik kan mij dat heel goed herinneren, omdat ik
hem destijds heb opgeschreven, toen wij een andere locatie kozen dan Dorpsbe
langen in hun gedachte hadden. Toen zei hij, oke, de meerderheid heeft be
slist; vanaf nu zullen wij royaal meewerken aan de realisatie daarvan. Wat
het dan ook verder in mogen houden. Dat blijkt nu. Ik wilde toch mijn colle
ge-raadsleden oproepen, om eens goed na te gaan waar wij mee bezig zijn. Wil
len we door, willen wij een bedrijventerrein, oke, willen we de bedrijven in
het Rijsbergse helpen, dan zal er toch wat moeten gebeuren. Dan zullen we
toch niet al te lang meer moeten talmen. Dan zullen we toch knopen door moe
ten hakken.
De voorzitter
Nog andere leden van de raad? Dat is niet het geval, dan wil wethouder Utens
nog even reageren.
Wethouder Utens
Ik heb een tweetal bijeenkomsten gehouden met de vraagstelling van dhr. Rens
dat was voor eenieder duidelijk. Daar heeft dhr. Rens ook een brief over ge
stuurd. Op die brief is geen antwoord gegeven, vanwege het simpele feit dat
u op 12 mei gezegd hebt, nee wij werken daar niet aan mee, want wij houden
de artikel-19 procedure aan de raad. Dat was het essentiele om de onderhan
delingen met dhr. Rens stop te zetten en hem mede te delen dat wij geen mo
gelijkheden meer zagen. A.) tot verder onderhandelen, omdat daar gewoon heel
pragmatisch een tijdsprocedure bijzat. Dat kan dhr. v.d. Bemd wel zeggen dat
het antwoord heel mager is, maar het antwoord is heel duidelijk. De procedu
re is in samenwerking met de provincie en door de provincie hier gepresen
teerd in het kader van de voortgang van die sanering. Dat doet overigens
geen afbreuk aan het recht van de omwonendenom te reageren om bezwaren in
te dienen of wat dan ook. Dat staat helemaal niet ter discussie. De provin
cie heeft met name zelf mede, gezien haar belangen die zij daar heeft, want
de provincie moet aan de andere kant zorgen voor een tijdige sanering van
Brabant Chemie, en het schadeloosstellen van dhr. Rens. Dat zijn zaken die
in een later moment naar voren kwamen. Zij zou deze zaken af moeten werken.
Dus het eerste belang ligt wel degelijk bij de provincie. Die provincie
heeft wel degelijk aangegeven een uitzondering te willen maken als het ging
om een artikel-19 procedure. Dat is geen mager antwoord, maar dat is een af
doende antwoord. Men heeft zelf het initiatief genomen. Vaak wordt er rich
ting Den Bosch gewezen. Nu was het Den Bosch die het initiatief nam. Dat
geldt ook hetzelfde voor die milieu-vergunningen. Dhr. Rens heeft aangegeven
tussen de categorie 3 en 4. Waar het vooral om ging, was dat hij bereid was
om een procedure in gang te zetten. Het moge heel duidelijk zijn, dat er een
vergunning uitrolt, die voldoet aan de eisen die de Wet Milieubeheer op het
ogenblik stelt aan de vestiging van een dergelijk bedrijf met voorschriften
vandien. Hij zal moeten voldoen aan die categorie, zoals aangegeven in het