- 38 - Het is een verruiming van. Ik denk dat het toch een goede zaak is om met name wat extra duidelijkheid te verschaffen aan mensen die in ieder geval die weg willen gaan. Ik denk dat ik het daarbij kan laten. Dhr, v.d. Bemd De wethouder speelt de bal dan richting de fractie werknemersbelangen Inderdaad, bij de begrotingbehandeling 1993 is door de groepering Werknemersbelangen destijds dat initiatiefvoorstel gedaan. Ik denk dat we als bestuurders op een gegeven moment reeël moeten durven zijn als actuele situaties en bij bestudering van de wettelijke regeling, dat we dan ons standpunt dienen te wijzigen in het belang van het kostenaspect wat voor de burgers door deze regeling ook weer in het leven wordt geroepen. Ik denk dat dat het laatste is waar we met z'n allen hiervoor zitten. Als de regeling volgens de wettelijke normen goed kan functioneren in andere plaatsen, dan moet dat ook kunnen in Rijsbergen en dan zien wij niet in waarvoor deze extra regeling waarvoor de burgers, als ze gebruik willen maken van de nodige financiële afwikkeling weer moeten doen, om die thans nog te ondersteunen. Vandaar dat de visie van Werknemersbelangen veranderd is. Ik denk dat dat een geldige en gezonde motivering is om dat standpunt in deze te wijzigen. DhrBourdrez Het blijft mij toch moeilijk en zwaar op de maag liggen als u nou naar 1992 kijkt waar zoveel onjuistheden zijn voorgekomen, dat wij dan op de eerste plaats een vertragende factor erin brengen. Want we moeten schrijven en op een antwoord wachten en dan horen we het wel een keer. Bovendien moeten we geld betalen voor fouten die in feite door of namens de gemeente zijn gemaakt. Ik vind dit een onjuiste gang van zaken. Het referentiekader heeft tot nu toe prima gewerkt. De rechter maakt er ook gebruik van. Er is juris- predentie over. Ik snap niet waarom we deze problematiek nou nog overhoop moeten halen. Ik vind dat we nou eens op moeten houden met regelen. Dhr, v.d. Rijzen Er is hier destijds om gevraagd, niet door ons. Kennelijk was daar toch behoefte aan. Ik kan dat persoonlijk niet goed inschatten. Als daar behoefte aan is ergens vanuit de maatschappij, dan moet je dit soort zaken regelen. Je kunt naar het kadaster gaan en dan kun je van elk pand de aankoopakte inzien. Je kan desgewenst een kopie van krijgen. Je kan zelfs de hypotheek akte inzien en zelfs daar een kopie van krijgen. Al die dingen zijn openbaar, dat is het beginsel van de openbaarheid. Alleen bij het kadaster is het erg duur. Dan praat je echt over tientjes per inzage. Dat is niet te doen. Dat is voor deze methode, als iemand wil weten in welke categorie zijn woning valt, dan is hij een halve dag kwijt de kosten. Dat is geen vergelijkbaar onderzoek wat je kunt plegen. Als je het wilt doen, dan moet je het ter plekke regelen en je moet het goed regelen. Ik denk dat het met dit voorstel goed geregeld is. Je moet opzoeken welke panden je wilt weten. Je noteert het adres en je schrijft een brief. Of je lang moet wachten dat weet ik niet, dat is te bezien. Vervolgens betaal je en je weet wat je weten wilt. Als je daar geen behoefte aan hebt, dan doe je het niet. Dat is toch geen probleem. Als je zegt dat vind ik een rotsysteem, dan maak je er geen gebruik van, dan doe je het niet, klaar. Dhr. Rietveld Ik wil er toch even op inhaken. A. Op de beantwoording van de wethouder en B. op de antwoorden van dhr. v.d. Rijzen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1993 | | pagina 38