- 38 -
Het is een verruiming van. Ik denk dat het toch een goede zaak is om met
name wat extra duidelijkheid te verschaffen aan mensen die in ieder geval
die weg willen gaan. Ik denk dat ik het daarbij kan laten.
Dhr, v.d. Bemd
De wethouder speelt de bal dan richting de fractie werknemersbelangen
Inderdaad, bij de begrotingbehandeling 1993 is door de groepering
Werknemersbelangen destijds dat initiatiefvoorstel gedaan. Ik denk dat we
als bestuurders op een gegeven moment reeël moeten durven zijn als actuele
situaties en bij bestudering van de wettelijke regeling, dat we dan ons
standpunt dienen te wijzigen in het belang van het kostenaspect wat voor de
burgers door deze regeling ook weer in het leven wordt geroepen. Ik denk dat
dat het laatste is waar we met z'n allen hiervoor zitten. Als de regeling
volgens de wettelijke normen goed kan functioneren in andere plaatsen, dan
moet dat ook kunnen in Rijsbergen en dan zien wij niet in waarvoor deze
extra regeling waarvoor de burgers, als ze gebruik willen maken van de
nodige financiële afwikkeling weer moeten doen, om die thans nog te
ondersteunen. Vandaar dat de visie van Werknemersbelangen veranderd is. Ik
denk dat dat een geldige en gezonde motivering is om dat standpunt in deze
te wijzigen.
DhrBourdrez
Het blijft mij toch moeilijk en zwaar op de maag liggen als u nou naar 1992
kijkt waar zoveel onjuistheden zijn voorgekomen, dat wij dan op de eerste
plaats een vertragende factor erin brengen. Want we moeten schrijven en op
een antwoord wachten en dan horen we het wel een keer. Bovendien moeten we
geld betalen voor fouten die in feite door of namens de gemeente zijn
gemaakt. Ik vind dit een onjuiste gang van zaken. Het referentiekader heeft
tot nu toe prima gewerkt. De rechter maakt er ook gebruik van. Er is juris-
predentie over. Ik snap niet waarom we deze problematiek nou nog overhoop
moeten halen. Ik vind dat we nou eens op moeten houden met regelen.
Dhr, v.d. Rijzen
Er is hier destijds om gevraagd, niet door ons. Kennelijk was daar toch
behoefte aan. Ik kan dat persoonlijk niet goed inschatten. Als daar behoefte
aan is ergens vanuit de maatschappij, dan moet je dit soort zaken regelen.
Je kunt naar het kadaster gaan en dan kun je van elk pand de aankoopakte
inzien. Je kan desgewenst een kopie van krijgen. Je kan zelfs de hypotheek
akte inzien en zelfs daar een kopie van krijgen. Al die dingen zijn
openbaar, dat is het beginsel van de openbaarheid. Alleen bij het kadaster
is het erg duur. Dan praat je echt over tientjes per inzage. Dat is niet te
doen. Dat is voor deze methode, als iemand wil weten in welke categorie zijn
woning valt, dan is hij een halve dag kwijt de kosten. Dat is geen
vergelijkbaar onderzoek wat je kunt plegen. Als je het wilt doen, dan moet
je het ter plekke regelen en je moet het goed regelen. Ik denk dat het met
dit voorstel goed geregeld is. Je moet opzoeken welke panden je wilt weten.
Je noteert het adres en je schrijft een brief. Of je lang moet wachten dat
weet ik niet, dat is te bezien. Vervolgens betaal je en je weet wat je weten
wilt. Als je daar geen behoefte aan hebt, dan doe je het niet. Dat is toch
geen probleem. Als je zegt dat vind ik een rotsysteem, dan maak je er geen
gebruik van, dan doe je het niet, klaar.
Dhr. Rietveld
Ik wil er toch even op inhaken. A. Op de beantwoording van de wethouder en
B. op de antwoorden van dhr. v.d. Rijzen.