- 36 - Dat is prachtig maar hoe bepaalt u in godsnaam wat oneigenlijk gebruik is? Ik zou wel eens willen weten welke criteria u daarbij aanhoud. Daarnaast is het zo, dat art. 6 dat u aangeeft dat burgemeester en wethouders bevoegd zijn om de toekomende bevoegdheden over te dragen door 1 of meer door hem aan te wijzen gemeente-ambtenaren. Ik neem aan dat die ook gaan beoordelen wat oneigenlijk gebruik is. Ik heb er in die zin toch nogal wat moeite mee. Ik vind het onnodig dat deze zaak verruimd wordt. Ik maak me ernstig zorgen in toenemende mate, dat wat ik u in het begin al aangaf, dat al die gegevens steeds meer vanuit allerlei, als u zo op zich bekijkt, hele moviërende redenen informatie ter beschikking gesteld wordt, informatie gekoppeld wordt. Ik vind dat we daar heel voorzichting mee moeten zijn en ik vind dit voorstel net iets te ver gaan. DhrvdBemd Ik kan me aansluiten wat dit onderdeel betreft wat dhr. Rietveld inbrengt. De wettelijke regeling geeft onze inwoners en niet alleen onze inwoners voldoende mogelijkheden om in te spelen op de eventuele problemen die ze hebben via die heffingsgrondslag van de OZB. Dan is het denk ik niet noodzakelijk dat wij als plaats in navolging van andere plaatsen, want model Etten-Leur is destijds door onze fractie ingebracht, om dat als voorbeeld te hebben. Er zijn volgens de wettelijke regelingen voldoende mogelijkheden en zonder al te veel poespas kan men dan gewoon de mogelijkheden benutten, waar men volgens de wet recht op heeft. Dat is ons inziens meer dan voldoende. Daar hoeven wij geen plaatselijke, speciale heffing of verordening voor in het leven te roepen. DhrBourdrez U weet, in 1992 is die OGB en die aanslagen niet zo erg gelukkig voor de gemeente Rijsbergen gelopen en naar aanleiding daarvan zijn grote aantallen bezwaren binnengekomen. Op één of andere manier zijn ze erachter gekomen, dat er een referentiekader beschikbaar is. Hier waren er 42 vergelijkbare opbjecten en terecht is dat beschikbaar, want ook de wetgever maakt daar gebruik van. Met moet een basis hebben op grond waarvan men diverse panden onderling kan vergelijken. Dat is ook een stukje rechtszekerheid, daar is een hele rechtsgang uit ontstaan, ook de rechter maakt daar gebruik van en de jurispredentie geeft aan dat de burgers daar ook inzage van mogen nemen wanneer zij problemen met hun aanslag hebben. Maar ik denk dat dat een beetje vervelend is gelopen en toen is dat voorstel gekomen, dat we dat nou eens goed moeten gaan regelen. Nou, dat goed regelen dat is heel best geregeld wat mij betreft, want het wordt zo bezwaarlijk gemaakt voor de burgers als het maar zijn kan. Als ik dan zie wat de inhoud van die artikelen betreft. De heffingsgrondslagen als bedoeld in art. 1 voor en door burgemeester en wethouders slechts verstrekt op het daartoe schriftelijk gedane verzoek. Briefje schrijven van een belastingplichtige in de gemeente Rijsbergen. De belastingplichtige dient daarbij gespecificeerd aan te geven van welke onroerende zaken hij kennis wil nemen van de heffingsgrondslagen en dan gaan we nog geld vragen. Ik vind dit een vrij onmogelijke situatie. Het suggereert een stuk rechtszekerheid. Dit brengt in de praktijk mee dat de mensen briefjes moeten schrijven en ze moeten maar hopen dat ze spoedig antwoord krijgen, want meestal is de bezwaartermijn maar iets van 3 of 4 weken. Het kan ook 6 weken zijn maar iets in die contreien. Blijft het hier lang liggen, want er blijven hier wel eens stukken eventjes liggen, dan hebben zij de bevoegdheid in bezwaar te gaan, dat gaat aan hun neus voorbij.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1993 | | pagina 36