- 15 - Daar hebben we een andere rechtsgang voor in dit land, dat doet niets af aan het besluit dat op dat moment door de toenmalige raadsleden is vastgesteld. Ik denk wat dat betreft, dat het traject van de overeenkomst duidelijk is. Ik kom dan nog even terug op het amendement wat dhr. v.d. Rijzen indient namens de coalitie. Ik denk dat dat een terecht constatering is met name ook om een signaal af te geven, mijnheer v.d. Rijzen, en zo vat het college uw amendement op. Waarom? Ook in 1988 is met name die zaak expliciet gespeeld, de centrale of de decentrale opvang in Rijsbergen. Dat hebben we toen ook als onderhandelingspositie gebruikt. Onderhandelingen die overigens in een breed kader gevoerd zijn, waar toen ook de toenmalige fractievoorzitters in betrokken zijn en ook een duidelijke rol in vervuld hebben. Met name is dat aspect ook aan de orde geweest. Het is een goede zaak om die zaken nogmaals te benadrukken. Zeker gezien de ontwikkelingen. We hebben dat nu ook ervaren m.b.t. het onderwijs. Ik denk dat met name ook de gedachte die u in uw amendement verwoord, dat die ook zeker overgebracht zal worden aan het Ministerie. Voorzitter, ik denk dat ik hiermee voldoende antwoord op heb gegeven. De voorzitter Even voor de duidelijkheid. Het amendement wordt door het college overgenomen. Tweede instantie. Dhr, v.d. Sande Mag ik een schorsing vragen van 10 minuten. De voorzitter Wordt dit voorstel ondersteund? Ja? Dan schors ik de vergadering voor 10 minuten. Tot 21.05 uur. Ik heropen de vergadering. Wie van u wenst het woord? Dhrv.d. Bemd In eerste instantie kan ik de beantwoording van de wethouder in grote lijnen toch onderschrijven. Ik wil nog even terugkomen op hetgeen ik gesteld heb, wat betreft de beïnvloeding van de staatssecretaris de komende tijd. Daar zou ik me graag sterk voor willen maken en proberen toch met alle mogelijke middelen om ons daarvoor in te dekken. Ik denk dat er toch een bepaald mis verstand bestaat. Misschien kan ik door daar iets over te vertellen toch een bepaald standpunt bij bepaalde mensen doen veranderen. Toen wij in 1988 die zaak zijn aangegaan, hadden wij op een gegeven moment een overeenkomst, een concept op papier staan, waarvan in een bepaalde verhouding sprake was. Het aantal aanwezigen, daar zouden een x-aantal mensen die werkzaam zouden zijn bij de vreemdelingendienst en bij de justitie tegenover staan. In het begin is die verhouding niet 100% in orde geweest, maar daar moet ik dan toch de voorzitter van de raad in prijzen. Naar verloop van tijd is met name de verhouding aanwezige asielzoekers en dan personeel vreemdelingendienst, die met heel die taak belast is, om die zaak te onderzoeken en af te handelen. Dat is gewoon conform de richtlijnen. Als wij straks eventueel uitgroeien naar de 275 effectief, als we dan die verhouding personeel wat er tegenover staat om de zaken af te handelen, als dat gewoon correct is, de regelgeving en ook de afspraken die wij in 1988 hebben gedaan, dan kan er in onze visie niets fout lopen. Incidenten uitgesloten maar ook incidenten komen voor bij dorpsfeesten, tradities etc. Kijk maar naar Dinteloord het afgelopen week end, daar is het ook geweldig uiteen gespat terwijl daar 15 jaar ook niets gebeurd is. Maar daar blijven we aan blootstaan. Tot zover, voorzitter, maar ik heb alleen heel veel bezorgdheid over die druk die de staatssecretaris via de politiek, de tweede of de eerste kamer, naar elke gemeente in Nederland doet gelden op dit moment.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1993 | | pagina 118