- 6 - Straks weer een budget per kind en dan kan het schoolbestuur uitmaken wat ze ermee gaan doen. Ik denk dat dat best te ver kan gaan. Daarom zijn wij er voorstander van als je dat geld dan besteed, dat je het dan besteed aan die activiteiten die hier noodzakelijkheid zijn. Er kunnen ook grote school reizen mee gemaakt worden om maar een extreem geval te noemen. Dat willen we gewoon niet. We willen gewoon de vinger aan de pols houden. Er is zoveel jaren gepleit door de districtscatechese vanuit Roosendaal, zelfs dit jaar ligt de brief nog binnen, houdt ruimte van middelen aanwezig voor dat doel. Vandaar dat we zeggen nou goed, dit is de evaluatie, daar staat nul gulden voor ingevoerd. In art. 5 wordt er duidelijk naar verwezen, dat er geen gelden beschikbaar gesteld worden voor levensbeschouwelijke vorming. Dat is het centrale punt waar het om gaat en wij willen gewoon exact die invulling voor die gelden daarvoor gaan besteden. Want we moeten krap met die middelen omspringen, dus dan zeg ik dus weer dat we de noodzaak aan moeten geven waar je ze aan uit gaat geven. Vandaar dat we toch volhouden het amemdement te handhaven en wat het vervolgtraject wordt voor de subsidie 1994 dat zien we dan later wel. Nu ligt dit voorstel voor. Mevr. Baelemans U zult begrijpen dat ik natuurlijk het gehele verhaal van dhr. v.d. Sande ondersteun. Ik heb toch even de notulen van de vorige raadsvergadering opgezocht. Ik zal dhr. Martens toch eens aanraden om dat letterlijk te lezen. Er staat hier wel degelijk dat we een driejarig beleid afbreken, wat toen ook o.a. door de fractie, die nu CDB heet, is vastgesteld. Ik ben nu aan het evalueren heb ik heel duidelijk gesteld. Ik heb alleen gezegd dat ik voorstander zal blijven voor districtscatechese en dan duidelijk zoals dhr. v.d. Sande net verwoorde. Dhr, v.d. Rijzen Ik wil even reageren op de woorden van dhr. v.d. Sande. Zijn vertrouwen in het schoolbestuur is kennelijk niet groot. Daar gaat het nu juist om. De verantwoordelijkheid leggen waar zij thuishoort. Het is niet des gemeentes om alle activiteiten vooruit te stippelen, vervolgens gedeeltelijk te be kostigen en de zaak verder te begeleiden. Dat is aan de school zelf, denk ik. Dat kun je zo ook rustig toelaten. Ik denk ook dat deze discussie daarom draait. De verantwoordelijkheid leggen waar zij hoort. Niet bij het gemeente bestuur wat dit betreft, maar bij het schoolbestuur. Dhr. Martens Ik zou er toch nog even een klein dingetje aan toe willen voegen. Ik denk dat de opmerking die dhr. v.d. Sande maakt, dat je de toetsing nodig hebt, dat dat terecht is. Ik denk alleen dat de tijd van de gemeentelijke be tutteling, zoals ik het hier heb genoemd, dat dat voorbij is. Het is puur verantwoordelijkheid en op een gegeven moment ook dingen af durven staan en andere mensen die daar waarschijnlijk veel slimmer mee om kunnen gaan dan wij, de kans geven om dat te doen. Dhr, v.d. Sande Ik ben er vast van overtuigd dat het schoolbestuur goed met het geld om kan gaan. Het gaat er niet om ten aanzien dat wij zouden gaan betuttelen. Het gaat erom dat die gelden eraan besteed gaan worden. Je hebt toch een be paalde taak als gemeente en zeggen dat we het daarvoor besteden. Dat noem ik geen betuttelen, dat vind ik een te ver gaande opmerking. Het is een toet sing van middelen die vanuit gemeenschapsgelden besteed worden. We willen duidelijk hebben dat die districtscatechese daar gehandhaafd blijft. Ik vind het een nare opmerking ten aanzien van betuttelen.

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1993 | | pagina 109