- 6 -
Straks weer een budget per kind en dan kan het schoolbestuur uitmaken wat ze
ermee gaan doen. Ik denk dat dat best te ver kan gaan. Daarom zijn wij er
voorstander van als je dat geld dan besteed, dat je het dan besteed aan die
activiteiten die hier noodzakelijkheid zijn. Er kunnen ook grote school
reizen mee gemaakt worden om maar een extreem geval te noemen. Dat willen we
gewoon niet. We willen gewoon de vinger aan de pols houden. Er is zoveel
jaren gepleit door de districtscatechese vanuit Roosendaal, zelfs dit jaar
ligt de brief nog binnen, houdt ruimte van middelen aanwezig voor dat doel.
Vandaar dat we zeggen nou goed, dit is de evaluatie, daar staat nul gulden
voor ingevoerd. In art. 5 wordt er duidelijk naar verwezen, dat er geen
gelden beschikbaar gesteld worden voor levensbeschouwelijke vorming. Dat is
het centrale punt waar het om gaat en wij willen gewoon exact die invulling
voor die gelden daarvoor gaan besteden. Want we moeten krap met die middelen
omspringen, dus dan zeg ik dus weer dat we de noodzaak aan moeten geven waar
je ze aan uit gaat geven. Vandaar dat we toch volhouden het amemdement te
handhaven en wat het vervolgtraject wordt voor de subsidie 1994 dat zien we
dan later wel. Nu ligt dit voorstel voor.
Mevr. Baelemans
U zult begrijpen dat ik natuurlijk het gehele verhaal van dhr. v.d. Sande
ondersteun. Ik heb toch even de notulen van de vorige raadsvergadering
opgezocht. Ik zal dhr. Martens toch eens aanraden om dat letterlijk te
lezen. Er staat hier wel degelijk dat we een driejarig beleid afbreken, wat
toen ook o.a. door de fractie, die nu CDB heet, is vastgesteld. Ik ben nu
aan het evalueren heb ik heel duidelijk gesteld. Ik heb alleen gezegd dat ik
voorstander zal blijven voor districtscatechese en dan duidelijk zoals dhr.
v.d. Sande net verwoorde.
Dhr, v.d. Rijzen
Ik wil even reageren op de woorden van dhr. v.d. Sande. Zijn vertrouwen in
het schoolbestuur is kennelijk niet groot. Daar gaat het nu juist om. De
verantwoordelijkheid leggen waar zij thuishoort. Het is niet des gemeentes
om alle activiteiten vooruit te stippelen, vervolgens gedeeltelijk te be
kostigen en de zaak verder te begeleiden. Dat is aan de school zelf, denk
ik. Dat kun je zo ook rustig toelaten. Ik denk ook dat deze discussie daarom
draait. De verantwoordelijkheid leggen waar zij hoort. Niet bij het gemeente
bestuur wat dit betreft, maar bij het schoolbestuur.
Dhr. Martens
Ik zou er toch nog even een klein dingetje aan toe willen voegen. Ik denk
dat de opmerking die dhr. v.d. Sande maakt, dat je de toetsing nodig hebt,
dat dat terecht is. Ik denk alleen dat de tijd van de gemeentelijke be
tutteling, zoals ik het hier heb genoemd, dat dat voorbij is. Het is puur
verantwoordelijkheid en op een gegeven moment ook dingen af durven staan en
andere mensen die daar waarschijnlijk veel slimmer mee om kunnen gaan dan
wij, de kans geven om dat te doen.
Dhr, v.d. Sande
Ik ben er vast van overtuigd dat het schoolbestuur goed met het geld om kan
gaan. Het gaat er niet om ten aanzien dat wij zouden gaan betuttelen. Het
gaat erom dat die gelden eraan besteed gaan worden. Je hebt toch een be
paalde taak als gemeente en zeggen dat we het daarvoor besteden. Dat noem ik
geen betuttelen, dat vind ik een te ver gaande opmerking. Het is een toet
sing van middelen die vanuit gemeenschapsgelden besteed worden. We willen
duidelijk hebben dat die districtscatechese daar gehandhaafd blijft. Ik vind
het een nare opmerking ten aanzien van betuttelen.