- 12 -
beleid. Op deze manier (zoals wij het nu gedaan hebben) komen we natuurlijk
exact te weten wat de bevolking als knelpunten ervaart. Er schuilt echter
wel een addertje onder het gras: de heer v.d. Rijzen is er zojuist al op in
gegaan. We scheppen verwachtingen maar we moeten natuurlijk ook de realiteit
zien van: kunnen we het waarmaken, zowel financieel als organisatorisch. De
raadsleden hebt u het echter niet gemakkelijk gemaakt, vinden wij doordat er
geen uitsplitsing gemaakt is in onderwerpen, en daardoor punten gegeven moes
ten worden die op één onderdeel een tien scoorde, terwijl een ander onder
deel een twee scoorde, bijvoorbeeld het verwijderen van een boom. Daardoor
is de eindscore in een heel ander daglicht komen te staan, door deze methode
te hanteren, is er naar ons idee geen zuivere scorelijst ontstaat. De reac
tie van de bevolking heeft in ieder geval onze fractie nog al aan het denken
gezet. Ik zal niet op alle onderdelen ingaan, omdat ik op mijn scorelijst
nogal wat opmerkingen heb gemaakt en waarvan ik aanneem dat die in ieder ge
val de serieuze aandacht krijgen. Wij vinden dat Rijsbergen leefbaar maar
zeker ook betaalbaar moet blijven. Bij enkele opmerkingen vraag ik mij dan
ook af of men zich hiervan bewust is, want bijna alles kost geld; soms heel
veel geld. Als ik dan het lijstje erbij haal waar wat globale bedragen op
staan en ik zie dan dat een wijkcontainer voor huisvuil ongeveer fl. 5.000,-
per jaar kost, dan vraag ik mij toch af of wij als inwoners ten opzichte van
elkaar geen verantwoording meer schuldig zijn, waardoor leefbaarheid, zonder
dat wij in die geldbuidel tasten, ook gecreëerd wordt. In dit verband denk
ik aan leeggedronken pakjes drinken en blikjes die door schoolkinderen onder
weg van de gymzaal naar de school in de plantsoenen worden gedeponeerd, vol
gens een indiener. Zo ook het schoonhouden van brandgangen. Doordat dat een
verzamelplaats is van jongelui, waarvan men vraagt of de gemeente hier een
oplossing wil creëeren. Wij, de mensen van het C.D.B., zijn de mening toege
daan dat hier een opvoedingstaak is weggelegd en de bewustwording van waar
men mee bezig is en dat dit niet afgeschoven mag en kan worden naar de ge
meente, c.q. de gemeenschap. Er zijn nogal wat opmerkingen gemaakt die de
leefbaarheid in Rijsbergen verstoren, maar niet haalbaar zijn via het budget
van fl. 34.000,(Dus dan zit ik op dezelfde lijn als dhr. Verschueren) en
er ook niet op thuis horen volgens de fractie C.D.B., maar meer te maken heb
ben met achterstallig onderhoud, nog uit te voeren plannen als bijvoorbeeld
het dorpsplan, het verkeersplan, normaal onderhoud en controle. De reacties
geven duidelijk aan dat dit de leefbaarheid in Rijsbergen verstoord. Met na
me de kwaliteit van de trottoirs krijgt bepaald geen schoonheidsprijs. In be
paalde situaties onbegaanbaar en onbereikbaar. Enkele wegen in het buitenge
bied scoren niet veel hoger. Zo ook het onderhoud aan groenvoorzieningen en
sloten in het buitengebied. Indien dit tot taak van de gemeente behoort, dus
eigendom zijn van de gemeente. Daarom moeten deze zaken zo snel mogelijk
naar de desbetreffende vakcommissies gebracht worden, zodat er een bijgestel
de plannings- en prioriteitenlijst vastgesteld kan worden om deze knelpunten
op te lossen. De verkeersveiligheid is volgens de indieners een groot pro
bleem; vooral de snelheid. Hierbij vraag ik mij wel af of het rijgedrag ver
andert als we hier allerlei obstakels voor creëeren. Ik denk wel dat het er
aan toe zal bijdragen. Maar als ik dan kijk naar het alcohol in het verkeer,
dat heeft men ook niet alleen terug kunnen dringen door een reclame-campagne
maar meer door de sterke controle van de politie en daardoor is de weggebrui
ker geconfronteerd met de consequenties en de sancties. Vandaar ook dat wij
vinden dat er een sterke controle door de politie moet komen zowel binnen de
bebouwde kom als buiten de bebouwde kom. Dan kan er iets veranderen aan het
rijgedrag. Het verkeersplan met betrekking tot de wijk "Laguiten" en omge
ving, waarvan gevraagd is om dat even vooruit te schuiven, omdat dit niet
los te koppelen is van de andere ontwikkelingen in dat gebied. We vragen
toch voor de bewoners een oplossing. De verkeers-onveiligheid neemt door al
lerlei activiteiten met de dag toe. Ik begrijp best dat soms zaken niet los
te koppelen zijn, maar vertel dat dan ook aan de belanghebbenden. Tref even-