- 11 -
een vroegtijdig stadium er voldoende rekening mee houden. De andere zaken
die ook hier naar voren gekomen zijn, met name het onderhoud en de aanleg
van wegen: we kennen planningslijsten binnen de commissie Grondzaken en de
technische dienst heeft daar al een rangorde aan gegeven (prioriteitenlijst)
Het zou best mogelijk zijn, dat zoals ook anderen gesteld hebben, dat een en
ander opnieuw getoetst moet worden. Ik vind dat dat niet vanavond hier thuis
hoort, maar zo snel mogelijk (voor april) behandeld moet worden in de commis
sie. Aanleg van drukrioleringeen vrij groot kapitaalswerk. Onze fractie
vindt dat dit ook eerst in de Algemene Beschouwingen van 1993 behandeld moet
worden. Pak dat grootschalige project éénmalig aan en probeer de knopen door
te hakken, en zorg dat de argumenten goed onderbouwd zijn. Ik vind dat een
urgentie van de hoogste plank. Er worden ook vragen gesteld over de aanleg
van de C.A.I. in het buitengebied. Die zaak is in september al behandeld in
de raad en wij zouden dat project ook verder voort willen zetten. Als je
over het buitengebied spreekt, dan komt ook naar voren; de uitbreiding van
het gasnet in de diverse gebieden. Ik weet niet precies welke gebieden er
wel en welke er niet aangesloten zijn. Ik denk dat onderzocht moet worden of
ook die gebieden mogelijk van die nutsvoorzieningen gebruik kunnen maken.
Mij rest eigenlijk nog één belangrijke vraag: de sluiproute naar Hazeldonk.
Dat is een vrij grootschalig bedrijventerrein. De kranten staan er vol van.
Wij praten daar met zijn allen graag over, maar de verkeersoverlast vanaf de
Risten tot aan Hazeldonk, die neemt met de dag toe. De vrachtwagens denderen
op en neer. Ik denk dat dat ons A. voor de verkeersveiligheid bestproblemen
op kan gaan leveren, maar B. ook in het kostenplaatje. Die wegen liggen er
tot aan Hazeldonk vrij goed bij, maar met dat zware vrachtverkeer is het on
mogelijk om dat te blijven onderhouden. Ik denk dat de overheid daar ook een
taak in heeft en ook de lagere overheid. Mijn voorstel: A. neem zo snel moge
lijk contact op en B. bewegwijzeringsroute plaatsen in Rijsbergen en in Et-
tenLeur en te verwijzen: "Vrachtverkeer Hazeldonk via de A16 en het vracht
verkeer weren behoudens het bestemmingsverkeer. Ik denk dat we daar niet
veel guldens voor uit moeten trekken, maar wel veel overleg. Ik denk dat dat
de hoogste prioriteit heeft. Dan ten aanzien van, u noemt in de nota "Socia
le Vernieuwing" de controle. Dit is ook een duidelijke zaak. De politie zal
hierbij betrokken moeten worden, maar wij vinden niet een milieu-politie van
fl. 75.000,--. Het pol itie-apparaat binnen Zundert en Rijsbergen. Als er pri
oriteiten gesteld moeten worden dan liggen hier duidelijk wat knelpunten van
uit de bevolking, die naar voren gebracht zijn en dat er aandacht besteeds
moet worden aan overleg met de politie en de taken mogelijk te wijzigen naar
aanleiding van deze nota. Het aanstellen van een milieu-agent van ten koste
van fl. 75.000,-- past niet in ons kostenplaatje. Er worden ook zelfs voor
stellen gedaan om de Onroerend Goed-belasting te verlagen in Rijsbergen. Dit
is een opmerking van de bevolking. Daar streven wij dus eigenlijk nog steeds
naar. Wij willen een zuinig beleid en daar past geen milieu-agent binnen. De
procedure zoals u stelt, wij zouden willen voorstellen om de zaken die niet
binnen deze commissie vallen (wij zitten nu eigenlijk in een raadsvergade
ring, e.g. een verkapte raadsvergadering) de commissie Welzijn. De zaken die
hier niet thuishoren moeten voor maart behandeld worden in de diverse vakcom
missies. Ik wens ieder veel succes.
De voorzitter
Nog andere leden van de raad?
Mevr. Baelemans
Als laatste is het natuurlijk logisch dat ik in herhaling val, maar ik hoop
toch dat u daar begrip voor kunt opbrengen. De manier waarop de Rijsbergse
bevolking heeft kunnen reageren, juicht het C.D.B. toe. Wij vinden daarom
ook niet dat dit een éénmalig gebeuren moet zijn, maar bijvoorbeeld één keer
in de twee jaar zou moeten plaatsvinden en meegenomen moeten worden in het