- 21 - indeling definitief is geworden? In mei 1991 heeft de fraktie Dorpsbelangen d.m.v. een initiatief raadsvoorstel reeds voorgesteld na te denken over even tuele alternatieven. Laten wij eventuele onderhandelingen over aan dit colle ge en deze coalitie (een coalitie zonder een meerderheid) of nemen we het heft zelf in handen. Dorpsbelangen staat op het standpunt dat op zeer korte termijn het college informatie geeft over de tot nu genomen stappen. Tevens zijn wij voorstander van een overleg op korte termijn met de raad van Zun- dert, zonder dat hierbij het uitgangspunt van een zelfstandig Rijsbergen ver laten moet worden. Mocht het college dit niet van plan zijn dan zullen wij als fraktie Dorpsbelangen deze kontakten zelf aangaan. Ook Etten-Leur heeft zijn oog al laten vallen op Rijsbergen; aktie op korte termijn is een vereis te. Eerste aanzet is al gegeven inmiddels. Zelfstandigheid niet ten koste van alles. De belangen van de burgers en het personeel dienen hierbij zwaar te wegen. Voor het voeren van eventuele onderhandelingen is een goede ver standhouding tussen raad en college een vereiste. Deze verstandhouding is er op dit moment niet; beide wethouders dienen zich maar eens te beraden of zij nog op kunnen treden als vertegenwoordigers van de raad Rijsbergen. Herziening gemeentewet Wij verzoeken u hiervoor prioriteiten te stellen. Dit is van belang voor de bevolking, doch ook voor de werkafspraken met de raad. Wat dit laatste be treft zullen de reglementen van orde voor de commissie- en raadsvergadering gewijzigd moeten worden. Onze gedachten gaan uit naar: - invoering van de rondvraag - het recht van interpellatie voor een raadslid - wijziging van de delegatiebesluiten van het college van B&W. (deze zijn nu op onderdelen te ruim) Wij stellen voor deze zaken als eerste aanzet te behandelen in de commissie vergadering van Bestuurlijke Aangelegenheden van december as. Middelen De begroting is sluitend. Het investeringsnivo is begroot op ruim 2 miljoen met als kapitaallasten nog uit voeren werken ruim 2 ton. De funktie 992 biedt hiertoe voldoende ruimte na verlaging van de kapitaallasten ad fl. 135.000,- wegens eenmalige afschrijving ad bijna 1 miljoen op de geaktiveer- de wegen, aldus het College. Dit vinden wij geen verstandig voorstel. Te meer daar de algemene reserve ad 5 miljoen gehandhaafd dienen te worden. Daarnaast stellen wij voor de opbrengst van het rioolrecht niet eenmalig met fl. 62.500,- te verhogen. Het verhogen en het terugboeken van de investering voor vervangen van riolering van de Lagestraat niet ten laste van het fonds rioleringen te boeken. Dit betekent een verlaging van de financieringsmarge met 2 ton. Derhalve is de begroting niet sluitend. Hoe lossen wij dit op? Zo als eerder gesteld komen bezuinigingen in Uw begroting al sedert jaren niet voor. Wel voert U een zgn. "inkomstenbeleid" via forse verhogingen van o.a. onroerengoedbelasting en leges- en rioolrechten zodat de begroting steeds sluitend is. Doch dit moet volgens ons een samenspel zijn van Inkomsten- en Uitgavenbeleid. Dit laatste betekent: bezuinigingen doorvoeren. T.a.v. 1991 stijgen de uitgaven met ruim fl. 1.000.000,(na terugboeking van de kapi taallasten ad fl. 135.000,-) is het bijna 11% afgelopen 2 jaar (incl. de rente interne rente verhoging 0,5%). Gelet op de gemiddelde inflatie van ze ker 4% per jaar zijn de uitgaven o.i. 2% te hoog. Derhalve is het een taak nu maatregelen te nemen tot een acceptabele bezuinigingsronde ad 1% voor 1993 aan u voor te leggen. De dekking van de begroting zien wij als volgt te financieren: - 1% bezuinigingsronde betekent op een uitgave van 10 miljoen fl. 100.000,- - via reserves uit het grondbedrijf - 100.000,- i I

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 83