- 21 -
indeling definitief is geworden? In mei 1991 heeft de fraktie Dorpsbelangen
d.m.v. een initiatief raadsvoorstel reeds voorgesteld na te denken over even
tuele alternatieven. Laten wij eventuele onderhandelingen over aan dit colle
ge en deze coalitie (een coalitie zonder een meerderheid) of nemen we het
heft zelf in handen. Dorpsbelangen staat op het standpunt dat op zeer korte
termijn het college informatie geeft over de tot nu genomen stappen. Tevens
zijn wij voorstander van een overleg op korte termijn met de raad van Zun-
dert, zonder dat hierbij het uitgangspunt van een zelfstandig Rijsbergen ver
laten moet worden. Mocht het college dit niet van plan zijn dan zullen wij
als fraktie Dorpsbelangen deze kontakten zelf aangaan. Ook Etten-Leur heeft
zijn oog al laten vallen op Rijsbergen; aktie op korte termijn is een vereis
te. Eerste aanzet is al gegeven inmiddels. Zelfstandigheid niet ten koste
van alles. De belangen van de burgers en het personeel dienen hierbij zwaar
te wegen. Voor het voeren van eventuele onderhandelingen is een goede ver
standhouding tussen raad en college een vereiste. Deze verstandhouding is er
op dit moment niet; beide wethouders dienen zich maar eens te beraden of zij
nog op kunnen treden als vertegenwoordigers van de raad Rijsbergen.
Herziening gemeentewet
Wij verzoeken u hiervoor prioriteiten te stellen. Dit is van belang voor de
bevolking, doch ook voor de werkafspraken met de raad. Wat dit laatste be
treft zullen de reglementen van orde voor de commissie- en raadsvergadering
gewijzigd moeten worden. Onze gedachten gaan uit naar:
- invoering van de rondvraag
- het recht van interpellatie voor een raadslid
- wijziging van de delegatiebesluiten van het college van B&W. (deze zijn nu
op onderdelen te ruim)
Wij stellen voor deze zaken als eerste aanzet te behandelen in de commissie
vergadering van Bestuurlijke Aangelegenheden van december as.
Middelen
De begroting is sluitend. Het investeringsnivo is begroot op ruim 2 miljoen
met als kapitaallasten nog uit voeren werken ruim 2 ton. De funktie 992
biedt hiertoe voldoende ruimte na verlaging van de kapitaallasten ad fl.
135.000,- wegens eenmalige afschrijving ad bijna 1 miljoen op de geaktiveer-
de wegen, aldus het College. Dit vinden wij geen verstandig voorstel. Te
meer daar de algemene reserve ad 5 miljoen gehandhaafd dienen te worden.
Daarnaast stellen wij voor de opbrengst van het rioolrecht niet eenmalig met
fl. 62.500,- te verhogen. Het verhogen en het terugboeken van de investering
voor vervangen van riolering van de Lagestraat niet ten laste van het fonds
rioleringen te boeken. Dit betekent een verlaging van de financieringsmarge
met 2 ton. Derhalve is de begroting niet sluitend. Hoe lossen wij dit op? Zo
als eerder gesteld komen bezuinigingen in Uw begroting al sedert jaren niet
voor. Wel voert U een zgn. "inkomstenbeleid" via forse verhogingen van o.a.
onroerengoedbelasting en leges- en rioolrechten zodat de begroting steeds
sluitend is. Doch dit moet volgens ons een samenspel zijn van Inkomsten- en
Uitgavenbeleid. Dit laatste betekent: bezuinigingen doorvoeren. T.a.v. 1991
stijgen de uitgaven met ruim fl. 1.000.000,(na terugboeking van de kapi
taallasten ad fl. 135.000,-) is het bijna 11% afgelopen 2 jaar (incl. de
rente interne rente verhoging 0,5%). Gelet op de gemiddelde inflatie van ze
ker 4% per jaar zijn de uitgaven o.i. 2% te hoog. Derhalve is het een taak
nu maatregelen te nemen tot een acceptabele bezuinigingsronde ad 1% voor
1993 aan u voor te leggen. De dekking van de begroting zien wij als volgt te
financieren:
- 1% bezuinigingsronde betekent op
een uitgave van 10 miljoen fl. 100.000,-
- via reserves uit het grondbedrijf - 100.000,-
i
I