- 18 -
we gegevens (Brabant Chemie) ingeruild voor een standpunt voor de verhoging
van de OZB. Overigens is er van de verhoging niets gereserveerd voor de ko
mende bodemsaneringTijdens de bewuste begrotingsbehandeling was het col
lege nog van mening dat een beroep gedaan kon worden op de zgn. "hardheids
clausule". Dit zou betekenen dat Rijsbergen eventueel voor een kleiner deel
dan 10% van de totale kosten aangeslagen zou worden. De fraktie Dorpsbelan
gen heeft toen reeds aangegeven dat dit waarschijnlijk een illusie was en
dat men daarom diende te reserveren voor deze bodemsanering. Toen werd van
uit het college reeds aangegeven dat gestart zou worden in 1991. Wij reali
seren ons dat ook het college het niet in de hand heeft wanneer de bodemsa
nering gestart gaat worden. Wel had men het advies van Dorpsbelangen kunnen
opvolgen en rekening kunnen houden met de op ons afkomende kosten. Een even
tuele bovenmatige verhoging van de onroerend goed belasting nu of in de toe
komst voor de kosten van de bodemsanering wijzen wij dan ook af. Dit is
reeds gebeurd in 1991. De post "voorziening bodemsanering" en/of de post "al
gemene reserve" dienen voldoende middelen te hebben om de toekomstige claim
van ca. 2,5 miljoen op te kunnen vangen, temeer omdat een uitkering via de
"hardheidsclausule" nog twijfelachtig is. Wij adviseren het college en de o-
verige raadsleden dit voorstel over te nemen. Overigens rest ons de vraag of
de aanvraag voor de hardheidsclausule al ingediend is
De Leijakker
Zoals ieder bekend is hadden en hebben wij grote problemen met de wijze waar
op de overeenkomst tot stand is gekomen. Nog steeds zijn wij van mening dat
de informatievoorziening naar de raad onvolledig was. Het uiteindelijke be
drijfseconomische onderzoek heeft informatie opgeleverd welke toegerekend
was naar een bepaalde uitkomst. Ook in de commissievergaderingen en de raads
vergaderingen heeft de opstelling van met name de portefeuillehouder finan
ciën er toe bijgedragen dat wij met nog zeer veel vragen zitten. Zoals ons
nu duidelijk is geworden is de overeenkomst nog niet getekend. Nog erger,
door het afwijzen van de planschade clausule door Piusoord dient naar onze
mening de overeenkomst opnieuw bekrachtigd te worden door de raad. Het aan
leggen van een zwembad en de daarbij behorende infrastrukturele werken
(deels) voor rekening van de gemeente Rijsbergen achten wij niet noodzake
lijk. Wij zijn overigens, naar aanleiding van de verwikkelingen rondom de
overeenkomst met De Leijakker en de verwikkelingen rondom het voorstel tot
wisselen van accountantskantoor van mening dat de portefeuille financiën
definitief weggehaald moet worden bij de voorzitter van de raad.
Bestemmingsplan buitengebied
Een adequaat instrument voor het buitengebied ontbreekt. Zo snel mogelijk
dient gestart te worden met de herziening van het bstemmingsplan Buitenge
bied. De bescherming van het agrarisch gebied speelt hierbij voor ons een
zeer belangrijke rol. De hoogte van de investering ad fl. 85.000,- per jaar
lijkt ons erg hoog begroot. Een juiste begroting dient op zo kort mogelijke
termijn beschikbaar te komen. Overigens stellen wij voor deze kosten ten
laste te laten komen van het grondbedrijf.
Belastingdruk
Het voortdurend zwaarder belasten van de inwoners van Rijsbergen dient waar
mogelijk achterwege te blijven. De lasten opgelegd door de landelijke over
heid stijgen snel; de lasten opgelegd door de lokale overheid (Rijsbergen)
stijgen nog sneller. De rek is onderhand uit met name voor de mensen met la
gere inkomens. Voorts is bekend dat wij als agrarische plattelandsgemeente
een belastingdruk hebben welke fors hoger is in vergelijking met omliggende
gemeenten (Rijsbergen fl. 355,- per inwoner en onze buurgenoot Zundert ca.
fl. 140,- per inwoner)
4
I