- 13 - op die wegen en via die wegen naar bepaalde richtingen trekt. Als u de moei te eens wilt nemen om zelf dat eens een dag te ervaren. Dan trek je s a- vonds voor jezelf waarschijnlijk ook een andere conclusie. De reconstructie van de Ettenseweg toont eens te meer aan hoe slecht wij er op dit terrein voorstaan. De kapaciteit van bijna alle wegen is gezien de functie van de weg ontoereikend. De beschikbare fiets- en wandelpaden nodigen meestal niet uit om er meer dan noodzakelijk gebruik van te maken. Veel van onze kinderen volgen voortgezet onderwijs in Etten-Leur. Nogmaals een verzoek richting college: probeer deze situatie samen met Etten-Leur eens goed op te lossen. Die fietspaden; dat is een van de vele raadsbesluiten geweest waar al een hoop fianciële ellende ook binnen de gemeente Rijsbergen meer aan het licht is gekomen. Binnen deze raad is steeds verkondigd dat wij voorzichtig moes ten zijn met wegenverbetering i.v.m. een ophanden zijnde ruilverkaveling in Rijsbergen. Het wordt steeds stiller rondom deze plannen heb ik begrepen uit contacten met personen uit de agrarische sector. Wat meer aktiviteit van de gemeente uit conform werkafspraken met deze raad, zal dan de volgende stap o.i. moeten zijn. Ook het steeds toenemende sluipverkeer op onze te smalle wegen baart ons grote zorgen. Daar moet met spoed iets aan gebeuren. De vei ligheid van veel weggebruikers komt onder steeds meer druk te staan. Een bij stelling van beleid op zeer korte termijn moet o.i. volgen. Economische zaken De realisering van een kleinschalig bedrijventerrein laat nog steeds op zich wachten. Ondanks uitspraken van collegeleden dat binnen afzienbare tijd zou kunnen worden begonnen. De afspraak rond werkwijze en omgang omtrent dit punt zijn reeds bij velen overgekomen als heel vreemd en erg ondoorzichtig. Uit B&W lijsten hebben wij geconcludeerd dat er weer wordt gesproken met de heropgerichte actiegroep van de Warande van voor de verkiezingen van 1990. Als enige fraktie hebben wij t.a.v. dit punt steeds het standpunt ingenomen en hebben wij dat steeds verdedigd met een unaniem genomen voorbereidings- besluit op zak, dat met juiste toepassing van de regelgeving omtrent hinder en milieu de bebouwing reeds had aangevangen kunnen worden op dat terrein met de nodige regelgeving in achtneming. Ook hieruit dus weer de conclusie dat de zaak erg onduidelijk is voorzitter. Over Hazeldonk en de toename van het sluipverkeer toch ook iets aktueels denk ik. Ondanks uitspraken binnen de raad van Rijsbergen dat een van de allerbelangrijkste voorwaarden in acht zou worden genomen bij de opening van het eerste gedeelte op het bedrijven terrein op Hazeldonk, men zou nameljk ten koste van alles het vrachtverkeer weren op de aan- en afvoerwegen naar Hazeldonk en naar de kom. Resultaat: na voltooiing van bijna twee fases is erg negatief wat de uitvoering van deze regelgeving betreft, de raad heeft regels opgesteld maar de naleving, de uit voering laat op dit terrein duidelijk te wensen over. Werkgelegenheidsontwikkeling Op papier best leuk aangetoond. Maar de andere kant van deze positieve ont wikkeling blijft gewoon achter met hetgeen wij voor ogen hadden en nog steeds hebben met die werkgelegenheidsontwikkeling. Deze blijft gewoon ach ter met hetgeen wij voor ogen hadden. Kijk naar de groei van ons inwonersaan tal, kijk naar de negatieve ontwikkeling in de hoofdstraat van onze gemeente. Onderwijs In deze functie geeft u aan wat de belangrijkste functie is van de gemeente. De huisvesting wordt dan met name ter sprake gebracht. De discussie en problemen binnen het onderwijs richten zich echter op andere deelgebieden van hun functioneren. Gezien het te verwachten beleid van het Ministerie van Onderwijs betreffende de taakinvulling voor de komende tijd binnen dat basis onderwijs zullen wij mogelijk toch een beleidsbijstelling op dit terrein ook in deze raad inhoud en gestalte dienen te geven. Met de positieve belangstel-

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 75