- 19 - is gerezen, of je nu wel voor het hele ambtelijke apparaat, die functie-waar dering door zou moeten voeren. Je zou kunnen denken dat je al vantevoren een splitsing maakt. Maar ik denk dat dat wat moeilijk te verteren is voor de rest. Ik denk ook dat dat op praktische bezwaren stuit. In het stuk wat hier bij vermeld staat en wat behandeld is in de commissie, staat dat de wijzi ging van de salaris-kosten nog niet in beeld komen. Het gaat hier om een pro cedure waarlangs de functiewaardering en de rangorde van de functies worden vastgesteld. We praten dan heel nadrukkelijk over agendapunt 15: "De omzet ting van rangorde en functie- en salarisschalen", dit komt in beeld als de conversie-tabel wordt vastgesteld. Deze tabel wordt vastgesteld door de raad. Ik vraag mij alleen wel af of dat zo vrijblijven is als wij dit hele traject aflopen en er komen een aantal uitkomsten uit. Wat moet je dan met die conversietabel. Daar kun je dan volgens mij niet meer omheen. Ik vraag mij eigenlijk af of die zaken inderdaad los van elkaar te koppelen zijn; of het één niet logisch voortvloeit uit het ander. U bent een deskundige op dit terrein, dus dat hoor ik graag van u. De voorzitter Dat hoor ik niet elke dag. Nog andere leden van de raad? Mevr, v.d. Bemd Bij mij waren dezelfde vragen aan de orde als bij dhr. v.d. Rijzen. Ik heb daar ook in de commissie zeer nadrukkelijk op gewezen en dan betreft het de conversietabel, gerelateerd aan de functiewaardering als zodanig, maar u heeft daarop geantwoord dat de salarissen/de aanpassingen in een later sta dium pas in beeld komen. Ik ben inderdaad benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Ik heb in de commissie ook een voorbehoud gemaakt, door te stellen dat op dat moment zullen wij, als dat via een raadsbesluit genomen moet worden, be palen hoe we daar dan op reageren. Ik zou graag van u toch wat meer duide lijkheid willen, die link over en weer naar elkaar toe, of het uitsplitsen naar elkaar, het vrijblijvende (zoals dhr. v.d. Rijzen daarnet zei). Het lijkt mij ook een beetje vrijblijvend. We praten nu over dit, maar er komt een vervolg aan. Ik zou bijna willen vragen of we dan verplicht zijn om daar zonder meer, zonder dat we een stuk gezien hebben, te moeten zeggen dat de trein loopt en daar geven we dan ook ons fiat aan. De voorzitter Nog andere leden van de raad? Dat is niet het geval. Wel, het voorstel dat nu voorligt is eigenlijk volgelijk op de reorganisatie die we twee jaar ge leden hebben gehad. Bij die operatie is een functieboek vastgesteld, waarbij een voorlopige indicatie is aangegeven van de daarbij behorende schalen, gekoppeld dus aan die functies. Er is toen gezegd, dat na een jaar effectief functioneren, de functies opnieuw zouden worden bekeken aan de hand van de functie-beoordeling. Wat we dus nu gaan doen, is al iets langer dan een jaar, de aanvang daarmee maken. Daarom hebben we ook met de vertegenwoordi gers van de bonden in het Georganiseerd Overleg over deze zaak gesproken. Het is op zich een heel normale zaak dat vanuit die zijde in de fase van het Proces, waarin we nu verkeren, een voorbehoud wordt gemaakt met betrekking tot een toekomstig te voeren discussie over de conversie-tabel. Ik kan mij heel goed indenken dat u zegt van ja, maar als we dat nu zo wegschrijven en we gaan dat traject in van de functiewaardering; zijn we dan straks gebonden aan een nieuwe conversie-tabel. Dat is duidelijk niet het geval, omdat er over de conversie-tabel onderhandeld zal moeten worden tussen de diverse partijen. Dat gebeurt dan in het Georganiseerd Overleg. Ik denk ook niet dat we enige koudwatervrees hoeven hebben over mogelijke financiële consequen ties, omdat het eigenlijk op dit moment dus van belang is, te weten hoe de rangorde van de functies ten opzichte van elkaar zijn. Als er niets wijzigt, dan betekent het wel dat de conversie-tabel, zoals die op dit ogenblik van I ft A

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 54