- 4 - dermate gedegen van opzet is dat het gehonoreerd wordt maar dan wel in een belangrijke bijdrage uit die knelpuntenpot want anders kunnen we het wel schudden. Nogmaals als zij op enig moment in de stukken ziet dat f 300, tot f 600,per inwoner het maximale is wat aan risico-reserves opgebouwd wordt in diverse gemeenten, dat wij weliswaar een dergelijke reserve hebben maar wij zouden daar nog eens een keer een dermate hoog bedrag aan toe moeten voegen, zij denkt niet dat we dat van de inwoners nog eens kunnen verlangen. Op dit moment kunnen wij het er mee doen dat dit voorstel naar de provincie gaat maar nogmaals wij maken een duidelijk voorbehoud m.b.t. de onderdelen, de details waarover wij zojuist gesproken hebben. Dat zal in een later stadium bij de uitvoering aan de orde komen. Dhr. Van de Sande zegt we hebben vanavond deze extra-vergadering ingelast voor de subsidie-aanvraag om die tijdig in te dienen. Daar gaat de kardinale vraag om. We hebben al eens meer gezegd dat de middelen die beschikbaar komen van provincie of andere instantie om daar mee te proberen daar gebruik van te maken. Hij denkt dat dit een uitgangspunt is. Het komt wel erg idealistisch over en vrij grooschalig. Het is een uitgangspunt zoals het als plan ingediend gaat worden bij de provinciale staten. Er liggen nog al wat randvoorwaarden aan ten grondslag. Als die voorwaarden niet ingevuld worden, hetzij het doorgaand vrachtverkeer, de financiële invulling van het totale plan, dan komt de nota van uitgangspunten weer aan de orde. Ten aanzien van het vrachtverkeer als zodanig. Hoe gaat het met het vrachtverkeer als zodanig richting het dorp wat er wel moet wezen. Er zal toch nog wel bestemmingsverkeer blijven. Er zal toch leven in de brouwerij moeten blijven. Inhoudelijk wil hij verder niet op het rapport ingaan. We hebben er de afgelopen commissievergadering ook al over gesproken. Het rapport is wat summier ten aanzien van de Sint Bavostraat, de verbindingen met Conijnsberghe etc. Over al die dingen kan men heel lang spreken maar de uitwerking van dit rapport staat alleen maar vast door a. komt dat geld naar Rijsbergen of komt het niet naar Rijsbergen en b. kunnen we dat vrachtverkeer weren. Dan pas kunnen wij verder gaan met dit rapport en de uitvoering daarvan. Daarom is het eigenlijk moeilijk om vanavond vaststellen de nota van uitgangspunten. In het raadsvoorstel wordt aangegeven dat men het als een verdere leidraad wil hanteren. Dat is een andere invalshoek als de nota van uitgangspunten. Die trent die vanavond al gesteld is en ook door andere weergegeven, de uitwerking van het rapport als zodanig daarover willen wij pas weer buigen wanneer de eerste twee stappen gezet zijn. (a. de geldbuidel en b. het vrachtveer uit de kom weren). Dan pas kan men eigenlijk pas gaan spreken over de uitvoering. Dhr. Jochems zegt dat hierover vorige keer ook al lang over gediscussieerd is. Door de Grontmij is ook een duidelijke uitleg gegeven wat nu eigenlijk de hoofdpunten zijn en waar we ons op dit moment aan te conformeren hebben. Hij denkt dat dat op de eerste plaats het belangrijkste is. En dan zegt dhr. van Sande en dhr. Bourdrez dat het ontzettend belangrijk is om eerst te weten hoeveel geld dat wij krijgen en op de tweede plaats dat we weten waar het vrachtverkeer blijft. Dat moet vaststaan. Hij denkt dat we er de vorige keer van gezegd hebben dat u daar in hoofdlijnen gelijk in heeft. Van de andere kant is het zo dat er eerst aan gewerkt moet worden. Wij zijn er al volop mee bezig met de Provincie. De Provincie heeft ontzettend veel geld gestoken in het opknappen van de provinciale weg. Daar ligt een Hazeldonk en Meer. De afgevaardigde van de afdeling grondzaken van de provincie hebben gezegd met die weg moet iets te doen zijn. Alle vrachtwagens uit Rijsbergen dat is een utopie. 80 of 90% van de vrachtwagens die hier niet thuis horen zouden dan toch het dorp moeten verlaten. Dat kan men niet alleen als gemeente Rijsbergen. Daarvoor heeft

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 27