- 2 - moet hij jammergenoeg wel in herhaling vallen. Wat is nl. het geval? Wij hebben een presentatie en een rapport gekregen en er kwam over duidelijk uit dat het vrachtverkeer als dwingende eis uit het centrum verwijderd moeten worden want anders de hele opzet van het centrum in het water dreigt te vallen. Het doorgaande vrachtverkeer moet buiten de kern worden omgeleid. De kern zal alleen voor bedienend vrachtverkeer toegankelijk zijn. Daaraan verbonden hebben wij ook gezegd dat er eerst een onderzoek moet plaatsvinden of wij die 9500 eenheden of we die kwijt kunnen en op welke wijze we die kwijt kunnen. Het is best mogelijk dat die 9500 door de gemeente blijven toeren. Als dat de uitkomst is dan zullen wij een heel ander plan moeten maken. Het is heel goed mogelijk dat er twee overblijven en dan is de situatie ook weer anders. Hij denkt dat het er middenin is. Die uitkomsten zijn natuurlijk kritisch voor de verdere gang van zaken. Dat hebben we ook in de vorige commissievergadering zo nadrukkelijk aan de orde gesteld. Hij is van mening dat er eerst een verkeerstechnisch-onderzoek moet plaatsvinden voor die 9500 vrachtwagens. Waar blijven die? Kunnen wij die uit het centrum verwijderen? Kunnen we die ergens anders naar toe leiden. Het is best mogelijk dat een groot gedeelte daarvan hier min of meer gebonden is en door de kom blijven komen. Dan ontstaat er een geheel nieuwe situatie. Persoonlijk ziet hij het helemaal niet in dat wij machtsmiddelen hebben om dat vrachtverkeer over de A 16 te leiden. Hij houdt zijn hart vast over de in- en uitklaringsproblematiek die daar over rijst, afgezien van de vraag of men de bereidheid heeft. Als die bereidheid er niet is, dan krijgen wij sluiproutes door de Gommersstraat en JulianastraatIn ieder geval dan vallen wij van de regen in de drup. Want dan worden de secundaire wegen overbelast. Dus wij moeten eerst nagaan wat de uitkomsten van het onderzoek zijn. Wij hebben dan ook gezegd, wij hebben kennis genomen van dit plan. We vinden dat een mooie opzet en dan mag men dan ook gebruiken voor een aanvraag voor de knelpuntenpotDat vindt hij prima maar verder zijn we echt niet gegaan. Als hij dan bovendien ziet dat we contact gaan nemen met overige belanghebbenden, laten we dan toch uitermate voorzichtig zijn. We weten helemaal niet dat het in deze vorm door kan gaan, want dat moet er eerst aan essentiële voorwaarden worden voldaan. Daar is hij helemaal niet zeker van of dat lukt. We moeten effectieve maatregelen nemen dat we weten dat ze over de A 16 gaan en niet welke route ook via Rijsbergen. De weg gaan we pas overnemen wanneer daar aanleiding toe is. De voorwaarden waarop wij die overnemen, dat vindt hij ook nogal van belang. Per slot van rekening hoeven we er niet aan te kort te komen en de Provincie hoeft er niet aan over te houden. Maar bovendien de suggestie die hier van uit gaat, dat we daarmee een stuk financiering krijgen, dat vindt hij helemaal onjuist. Daar krijgen we niets van financiering. Die ligt onder de klem van de vervanging van het onderhoud. Er staat ook in dat we al gereserveerd hebben. Neen, we zijn van plan over een reeks van jaren ieder jaar 8 ton aan die reserve toe te gaan voegen. We hebben nu tweemaal de kapitaalslasten er in gestopt. Dus we hebben geen 4 miljoen gereserveerd. We hebben gereserveerd 80 a 90.000 gulden. Wij moeten dat allemaal nog bijelkaar verdienen. Wij moeten dat bij elkaar garen voordat wij die 4 miljoen hebben. Dat is dus bepaald geen reserve. Wat heeft er Brabant Chemie mee te maken? Als men de cijfers wil oppeppen dat snapt hij het wel maar fundamenteel heeft het in feite niets met het centrumplan te doen. Hij vindt dat die financiële cijfers uit de stukken die naar de Provincie gaan dat we die er uit moeten halen, want daar prikken zij zo doorheen. U weet dat de gemeente Rijsbergen ook nog problemen krijgt met Brabant Chemie waar een paar miljoen mee gemoeid is. Dat is echter iets anders. Dat heeft niets te maken met dit centrumplan. Dhr. Van de Rijzen zegt dat de voorwaarden van dit plan valt of staat met de mogelijkheid het vrachtverkeer uit de kom te weren en daar een goede alternatieve route voor te zoeken. Een juiste alternatieve route zodat er

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 25