- 2 -
moet hij jammergenoeg wel in herhaling vallen. Wat is nl. het geval? Wij
hebben een presentatie en een rapport gekregen en er kwam over duidelijk uit
dat het vrachtverkeer als dwingende eis uit het centrum verwijderd moeten
worden want anders de hele opzet van het centrum in het water dreigt te
vallen. Het doorgaande vrachtverkeer moet buiten de kern worden omgeleid. De
kern zal alleen voor bedienend vrachtverkeer toegankelijk zijn. Daaraan
verbonden hebben wij ook gezegd dat er eerst een onderzoek moet plaatsvinden
of wij die 9500 eenheden of we die kwijt kunnen en op welke wijze we die
kwijt kunnen. Het is best mogelijk dat die 9500 door de gemeente blijven
toeren. Als dat de uitkomst is dan zullen wij een heel ander plan moeten
maken. Het is heel goed mogelijk dat er twee overblijven en dan is de
situatie ook weer anders. Hij denkt dat het er middenin is. Die uitkomsten
zijn natuurlijk kritisch voor de verdere gang van zaken. Dat hebben we ook
in de vorige commissievergadering zo nadrukkelijk aan de orde gesteld. Hij
is van mening dat er eerst een verkeerstechnisch-onderzoek moet plaatsvinden
voor die 9500 vrachtwagens. Waar blijven die? Kunnen wij die uit het centrum
verwijderen? Kunnen we die ergens anders naar toe leiden. Het is best
mogelijk dat een groot gedeelte daarvan hier min of meer gebonden is en door
de kom blijven komen. Dan ontstaat er een geheel nieuwe situatie.
Persoonlijk ziet hij het helemaal niet in dat wij machtsmiddelen hebben om
dat vrachtverkeer over de A 16 te leiden. Hij houdt zijn hart vast over de
in- en uitklaringsproblematiek die daar over rijst, afgezien van de vraag of
men de bereidheid heeft. Als die bereidheid er niet is, dan krijgen wij
sluiproutes door de Gommersstraat en JulianastraatIn ieder geval dan
vallen wij van de regen in de drup. Want dan worden de secundaire wegen
overbelast. Dus wij moeten eerst nagaan wat de uitkomsten van het onderzoek
zijn. Wij hebben dan ook gezegd, wij hebben kennis genomen van dit plan. We
vinden dat een mooie opzet en dan mag men dan ook gebruiken voor een
aanvraag voor de knelpuntenpotDat vindt hij prima maar verder zijn we echt
niet gegaan. Als hij dan bovendien ziet dat we contact gaan nemen met
overige belanghebbenden, laten we dan toch uitermate voorzichtig zijn. We
weten helemaal niet dat het in deze vorm door kan gaan, want dat moet er
eerst aan essentiële voorwaarden worden voldaan. Daar is hij helemaal niet
zeker van of dat lukt. We moeten effectieve maatregelen nemen dat we weten
dat ze over de A 16 gaan en niet welke route ook via Rijsbergen.
De weg gaan we pas overnemen wanneer daar aanleiding toe is. De voorwaarden
waarop wij die overnemen, dat vindt hij ook nogal van belang. Per slot van
rekening hoeven we er niet aan te kort te komen en de Provincie hoeft er
niet aan over te houden. Maar bovendien de suggestie die hier van uit gaat,
dat we daarmee een stuk financiering krijgen, dat vindt hij helemaal
onjuist. Daar krijgen we niets van financiering. Die ligt onder de klem van
de vervanging van het onderhoud.
Er staat ook in dat we al gereserveerd hebben. Neen, we zijn van plan over
een reeks van jaren ieder jaar 8 ton aan die reserve toe te gaan voegen. We
hebben nu tweemaal de kapitaalslasten er in gestopt. Dus we hebben geen 4
miljoen gereserveerd. We hebben gereserveerd 80 a 90.000 gulden. Wij moeten
dat allemaal nog bijelkaar verdienen. Wij moeten dat bij elkaar garen
voordat wij die 4 miljoen hebben. Dat is dus bepaald geen reserve.
Wat heeft er Brabant Chemie mee te maken? Als men de cijfers wil oppeppen
dat snapt hij het wel maar fundamenteel heeft het in feite niets met het
centrumplan te doen. Hij vindt dat die financiële cijfers uit de stukken die
naar de Provincie gaan dat we die er uit moeten halen, want daar prikken zij
zo doorheen. U weet dat de gemeente Rijsbergen ook nog problemen krijgt met
Brabant Chemie waar een paar miljoen mee gemoeid is.
Dat is echter iets anders. Dat heeft niets te maken met dit centrumplan.
Dhr. Van de Rijzen zegt dat de voorwaarden van dit plan valt of staat met
de mogelijkheid het vrachtverkeer uit de kom te weren en daar een goede
alternatieve route voor te zoeken. Een juiste alternatieve route zodat er