- 30 -
niet volgens artikel 23, slechts onder zeer beperkende voorwaarden en die
gaan ook dik geld kosten. Dus ik zou zeggen dat we in artikel 23 iets moeten
opnemen, van wanneer de kosten stijgen boven de 2 1/2 of 5 duizend gulden
per jaar, dan hebben wij het recht om uit te treden. Mocht een dergelijke
bepaling niet opgenomen kunnen worden, dan kunnen wij de consequenties zeker
in de situatie waar wij als gemeente niet overzien en zou ik toch tegen stem
men.
Dhr, v.d. Bemd
Ja, ik heb in eerste instantie dacht ik verwoord dat wij gezien de situatie
waarin wij als Rijsbergen verkeren, de situatie gewoon in het huidige willen
houden. En te zijner tijd indien mogelijk op die zaak terugkomen. Ik denk
dat dat erg duidelijk is. Daar blijf ik achter staan.
De voorzitter
Nog andere leden van de raad? Ja, ik kan natuurlijk gaan herhalen wat ik in
eerste instantie heb gezegd, maar ik denk toch dat ik tegen wat tafels aan
zit te praten. Ik heb aangegeven dat de noodzaak om te komen tot een open
baar lichaam dat die duidelijk ingegeven is tegen de achtergrond van de ko
mende ontwikkelingen. Als je dat niet wilt zien dan is dat uw goed recht,
maar ik denk niet dat dat een verstandige benadering is. Met betrekking tot
die overdracht van de taken: daar wil ik toch nog eens een keer op wijzen
dat wat in artikel 5 staat dat dat heel correct is. Daar wordt duidelijk aan
gegeven dat in lid 1 van artikel 5 dat BENEGO de deelnemende kan verzoeken
de uitoefening van bepaalde taken over te dragen. Op het moment dat je als
individuele gemeente daar nee tegen zegt, gaat die taak gewoon niet over, zo
simpel is dat. En vervolgens kan ook de gemeente zelf het openbaar lichaam
vragen om bepaalde zaken te doen. De overdracht van taken kan gewoon staats
rechtelijk niet afgedwongen worden. Je draagt een taak over, het overdragen
van een taak dat is een autonoom bevoegdheid van elk gemeentebestuur, dus
daarin wordt u zeker niet overruled. Dan met betrekking tot de opmerking van
dhr. Bourdrez, die zegt dat dat in artikel 23 opgenomen moet worden. Ja, ik
kan mij zijn benadering best indenken, alleen ik denk dat ik op dit moment
gewoon moet zeggen dat het er niet inzit dat dat erin komt, ook al zou de
raad daar vanavond ja tegen zeggen, bovendien is dat hoogst ongebruikelijk,
omdat bij geen enkele gemeenschappelijke regeling zo'n bepaling kan worden
opgenomen. Men heeft zowel vanuit de Belgische als vanuit de Nederlandse kant
gekeken, wat te doen gebruikelijk is bij het opstellen van statuten voor een
gemeenschappelijke regeling. Ja, dan nog ten aanzien van de opmerking van
dhr. Rietveld: ja, hij zegt dat die werkgroepen, hoe werkt dat? Ik denk toch
dat hij een denkfout maakt. Als hij zegt van kijk eens wat er op dit moment
al is. Het gaat erom om een openbaar lichaam wat grensoverschrijdend is,
landsgrens overschrijdend. Het Stadsgewest heeft alleen maar zijn bevoegd
heid en kan nimmer optreden in het kader van de Europese criteria voor grens
overschrijdende projecten. Overigens die werkgroepen instellen, waar hij op
wijst, dat is op zich niet nieuw. Er vinden op dit moment ook al bepaalde za
ken in werkgroep-verband plaats, dat heeft dan betrekking op rampenbestrij
ding en dat soort dingen meer. Dat zal ook in de toekomst doorgaan. Ik denk
dat nu en dat zal op zich een zeer welkome zaak zijn, ook tot de mogelijkhe
den zouden behoren dat er grensoverschrijdende werkgroepen zouden komen met
betrekking tot milieu-handhaving, want ik denk dat daar nog een heel terrein
braak ligt, dat dat werkelijk ook zou voorzien in een behoefte. Nogmaals: de
koppeling van het voorbehoud aan financiën, de financiële consequenties; ik
denk dat dat beperkt blijft, omdat je daar zelf bijzit als je praat over uit
breiding van de bevoegdheden, eventueel overdragen en dat met betrekking tot
de situatie zoals het tot nu toe heeft gefunctioneerd, dat daar fundamenteel
geen wijziging in zal komen, maar ik heb het idee dat ik daar nog lang over
kan praten, maar dat het de standpunten in weze niet zal veranderen.