- 28 -
duidelijk andere leest geschroeid zullen zijn, dat daarmee ook een nieuwe
fase wordt ingeluid met betrekking tot grensoverschrijdende samenwerking.
Dat dat met name ook is geregeld met betrekking tot grensoverschrijdende
samenwerking tussen gemeenten. Belangrijk daarbij is dat voor het Europese
beleid vanuit Brussel er in toenemende mate een verschuiving gaat plaats
vinden naar zogenaamde regionale organen. Het is in die context dat binnen
BENEGO de discussie is gevoerd om het bestaande BENEGO-verband om te zetten
in een openbaar lichaam omdat ze op die manier ook kan voldoen aan de regels
zoals die gesteld worden vanuit de EEG in Brussel. De verwarring ontstaat
als men het statuut doorleest en daar allerlei zaken in aantreft waarvan men
de indruk heeft dat die tot op dit moment niet zouden spelen. Ze spelen wel,
maar op informele wijze. Met dit verschil dat op het moment dat het een
openbar lichaam is, dat de regels die daar gesteld zijn natuurlijk een heel
ander karakter hebben dan in de huidige situatie. Daar hoeven we denk ik
geen misverstanden over te laten bestaan. Dan wordt met name gewezen op de
financiële consequenties. Die financiële consequenties zijn er, op het
moment dat er sprake is van een grotere taaktoedeling aan BENEGO, dan op dit
moment het geval is. Op dit moment bestaat de personeelskosten voor BENEGO
uitsluitend uit een vergoeding ten behoeve van de gemeente die het
secretariaat verzorgd en dat is op dit moment de gemeente Etten-Leur. Het
ligt niet in de bedoeling om nu eigen huisvesting te kiezen en een eigen
apparaat op te bouwen. Als dat het geval zou zijn, dan heeft dat
consequenties of mogelijk consequenties voor de bijdrage van de gemeenten en
dat betekent dat daarvoor de deelnemers in dat openbaar lichaam daar een
goedkeuring aan moeten verlenen. Dhr. v.d. Rijzen verwijst dan inderdaad ook
naar die artikelen 14 en 15 in het ontwerp-besluitwaarbij ik denk ik al
heb aangegeven dat de noodzaak om het nu om te zetten in openbaar lichaam
met het oog op het eventueel verkrijgen van Europese subsidies die altijd
gekoppeld zullen zijn aan het verrichten van bepaalde taken die aan dat or
gaan worden opgedragen, waarbij ook in artikel 4 (meen ik) of artikel 5
staat dat de deelnemende gemeenten kunnen ieder voor zich een besluit nemen
om bepaalde taken aan BENEGO over te dragen aan het openbare geld. Op dat
moment praat je dan natuurlijk ook over eventueel financiële consequenties.
Het heeft bij de aanvang nu zeker geen gevolgen met betrekking tot de huidi
ge situatie. Ik denk zelfs dat er eerder een plus in zou kunnen zitten. Het
zou wat te uitvoerig zijn om daar nu wat dieper op in te gaan, maar ik zou
in dat verband ook willen wijzen naar de nieuwsbrieven die vanuit Brussel
komen met betrekking tot allerlei zaken die in het kader van de situatie na
1 januari 1993 tot de mogelijkheden gaan behoren, waarbij met name de projec
ten die een grensoverschrijdend karakter hebben tussen gemeenten, een hogere
prioriteit zullen krijgen bij de toedeling van subsidiegelden vanuit Brussel
dan tot nu toe het geval is geweest. In dit geval noem ik ook als voorbeeld
wat wij een aantal jaren geleden hebben gedaan in het kader van de brandpre
ventie op Hazeldonk. Dat is zo'n typisch voorbeeld van wat ook in de nieuwe
situatie met steun van BENEGO tot stand zal worden gebracht, zij het dan
niet meer toegespitst op twee specifieke gemeenten, hoewel dat tot de moge
lijkheden blijft behoren. Maar dat dat veel meer gecoördineerd zal gaan wor
den vanuit BENEGO. Dat betekent ook dat de bemoeiienis vanuit het provinci
aal bestuur om te bewerkstelligen dat in het geval er sprake is van aanvra
gen van subsidies, dat dat niet meer aan de orde zal zijn, maar dat het sa
menwerkingsverband het openbaar lichaam zelf die rechtstreekse contacten kan
onderhouden omdat dat gewoon een voorwaarde is die vanuit Brussel is ge
steld. Ik denk dat ik daarmee voldoende geantwoord heb op de opmerkingen die
zijn gemaakt. Ik kan mij heel goed voorstellen (en dat is ook de discussie
die in het college heeft gespeeld) dat er vragen zijn van: ja moet dat nu zo
nodig. Ik denk toch dat het verstandig is om dat nu wel te doen, ook tegen
de achtergrond van een aantal ontwikkelingen, waar we als Rijsbergen inzit
ten om die aansluiting in ieder geval zeker niet te missen.
4