ft - 26 - je bent dan gebonden aan een extra overlegsituatie. En in het andere geval, was de zaak al lang gerealiseerd en dan had de installatie al kunnen draaien op dit moment. Dat is gewoon de praktijk. Maar nogmaals: gewoon inspelend op de adequate technische mogelijkheden die er zijn. Dhr, v.d. Bemd Ik denk dat de contacten met de stichting Rij serf die zijn niet van gisteren en niet van vorige week en niet van een maand of van een jaar geleden. Die zijn er al langdurig en gelukkig goed. Ik zeg nogmaals dat het mij in ieder geval erg vreemd overgekomen is dat wij onder druk in november die zaak pas in de commissie behandeld hebben. De voorzitter Ik ga over tot stemming. Verlangt er iemand van u stemming over dit voor stel? Zo niet, dan is er aldus besloten. 2 5Voorstel tot het deelnemen in het openbaar lichaam BENEGO (Bijlage 177) Verlangt er iemand van u hierover het woord? Dhr. Rietveld Ja, ik moet u eerlijk zeggen dat ik zelden zo'n schimmig en onduidelijk voor stel heb gezien als dit voorstel. BENEGO wat we al blijkbaar 25 jaar voeren, blijkbaar op een goede manier, informeel een besluit nu, is er een besluit voor om daar maar een publiek lichaam van te maken. Een van de doelstellin gen is onder andere: het verkrijgen van subsidies. Als je dat dan op een ver keerde manier zou uitleggen, dan is blijkbaar één van de doelstellingen het verkrijgen van subsidies en dat is een doel op zich. Dat lijkt mij sowieso al niet juist. Daarnaast wat dan de doelstelling sowieso is: er staat een grensoverschrijdend overleg, grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemende gemeenten te bevorderen en de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen. Dat is prachtig; daar kun je alles on der vatten. Daar zitten misschien ook best wel een aantal zaken in waarbij men bijvoorbeeld bij de benego aan denkt, die op dit moment ingevuld worden door allerlei andere instanties, zoals Stadsgewest of wat dan ook. Misschien dat zij die taken wel beter zouden kunnen doen. Daarnaast wat je ziet ont staan is dat men toch een instituut wil op gaan richten met eigen personeel in dienst. Als we niet oppassen dan hebben we dadelijk ook gebouwen die on derhouden moeten worden. De mensen moeten inderdaad ook een plek hebben. Dan kijk ik ook eens even naar wat nu op een gegeven moment de zeggenschap van de raad is. Wanneer je die hele zaak eens doorleest, dan is die eigenlijk maar minimaal. Als je een aantal artikelen eens even nagaat, dan worden er besluiten genomen, eigenlijk bij gewone meerderheid, of door het algemeen of dagelijk bestuur. Een ontwerp van een actieprogramma komt ter advisering naar de raad (nu geen advisering maar dan uiteindelijk beslist het andere or gaan) Begroting mogen we zelfs ons gevoel uiten; dat is nu al helemaal fan tastisch. Na het vaststellen van de begroting kunnen we wederom onze gevoe lens uiten. Uittreden hebben wij op zich geen stem in, dat wordt geregeld door de algemene vergadering. De duur is dertig jaar en de consequenties en de financiële consequenties bijvoorbeeld, vinden we op geen enkele wijze te rug. Ook bijvoorbeeld als we na een jaar besluiten om er maar mee te stoppen. De consequentie is namelijk: die worden op een gegeven moment in het overleg orgaan (in de vergadering) bepaald. Ik vraag mij eigenlijk af, waarom wij nu eigenlijk over moeten gaan tot het afsluiten van een dergelijke overeen komst. Ik heb begrepen uit eerdere gesprekken dat het informele overleg dat er op dit moment is goed functioneert. Ik zie geen enkele aanleiding om over te gaan tot het inrichten van een openbaar lichaam. Wat dat betreft (ik

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 142