- 33 - normaliter niet heeft. En dat is ook concreet in de situatie Rijsbergen aan de orde. En dat is ook niet voor niets, want hij heeft destijds ook gemeld aan de fractie-voorzitters dat er nogal wat gemeenten in het West-brabantse zijn geweest die het vuur uit hun sloffen hebben gelopen om een voorziening als deze bij hun binnen te krijgen. En met name heeft hij in die periode heel wat opmerkingen gehad toen de beslissing gevallen was, eigenlijk had het niet Rijsbergen moeten zijn, het had beter bij ons gehoord. Hij wil hiermee aangegeven wat de waarde is die in bestuurlijk Nederland wordt toegekend. Daarom verheugt het hem ook dat vanavond duidelijk doorklinkt dat we niet tegen de komst van Piusoord zijn. Dan betreffen als die zaken die er mee te maken hebben. Over het zwembad zegt hij dat dat geen vrijblijvende situatie is op dit moment. Het contract wat hier vanavond voorligt is een zekere mate van gebondenheid gelet op datgene wat we vanaf 1988 hebben gedaan. Het wil echter niet zeggen en dat heeft de wethouder ook al gezegd, dat vanavond hier als het ware er een blanco cheque wordt afgegeven. Men spreekt nu af de randvoorwaarden waarbinnen men dat gaat ontwikkelen. U heeft in het dossier ook de briefwisseling kunnen terugvinden die over dat onderwerp gaat. En er komt een later moment waarover het definitief stichten van die voorziening afzonderlijk nog zullen besluiten. Zeker gelet ook op de financiële consequenties, ook kijkende naar de voorwaarden waaronder het mede-gebruik mogelijk is. Even nog een stapje terug. Er is ook nog iets gevraagd over de financiële risico's. Dhr. Bourdrez heeft gezegd "stel dat het Rijk zijn vingers er van terugtrekt" De instellingen zoals Piusoord krijgen geen subsidie van het Rijk. Ze krijgen nl. op basis van tarifering via de ziektekostenverzekeraars een bedrag per verpleegdag. Dat is gewoon verzekeringstechnisch ondergebracht. Het heeft dus niets te maken met nogal wat andere instituten, tehuizen, die jaarlijks afhankelijk zijn van subsidies in de exploitatiesfeer van o.a. WVC Er zijn ook justitie-instellingen die jaarlijks moeten afwachten wat het budget voor de komende jaren is. Dat ligt hier in deze sfeer duidelijk anders. Dus hij wil hiermee aanduiden dat risico's zoals verondersteld door dhr. Bourdrez in die zin hier niet te verwachten zijn. U kunt hier ook uit begrijpen dat als de voorziening er éénmaal is en dat wordt straks ook nader gedefinieerd in de afzonderlijke situatie als we praten rondom het zwembad, dan wordt ook nader geregeld dat de eventuele exploitatie en dus ook toekomstige vervanging, dat daar de gemeente Rijsbergen gewoon geen bemoeienis mee heeft. Zo duidelijk ligt dat. Het is een éénmalige bijdrage. Die voorziening ligt er. En je kunt nu beslissen, na nu is dat over en uit. De raad mag wel degelijk kritisch naar dit voorstel kijken maar het college mag verwachten dat de raad dat doet in de context van datgene wat er in de afgelopen 4 jaar heeft plaatsgevonden. De informatieverstrekking die op enig moment heeft plaatsgevonden waarbij heel cruciaal is datgene dat op 21 november in de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden heeft voorgelegen een matrix-opzet hoe in grove lijnen de financiële zaken er voor lagen en als u de toets maakt van wat nu voorligt met de financiële onderbouwing, en datgene wat destijds 21 november in B.A. aan de orde is geweest, als U die vergelijking maakt, dan zi jn we heel correct met elkaar bezig. Want toen is heel nadrukkelijk gevraagd aan de fractievoorzitters, als u dit zo leest, gehoord de toelichting, kunt u ermee instemmen dat wij op deze basis de zaak verder uitwerken, zodat u straks ook kunt toetsen dit nu overziende dat het allemaal aannemelijk voorkomt, dat dat straks ook inhoudelijk de toets van de kritiek kan doorstaan. Hij neemt de vrijheid dat ij als voorzitter van het college toch probeert procedures te bewaken. Procedureel durft hij de toets en de vergelijking aan en elke discussie wanneer het er om zou gaan of hier op enig moment op een onrechtmatige wijze

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 85