- 33 -
normaliter niet heeft. En dat is ook concreet in de situatie Rijsbergen aan
de orde.
En dat is ook niet voor niets, want hij heeft destijds ook gemeld aan de
fractie-voorzitters dat er nogal wat gemeenten in het West-brabantse zijn
geweest die het vuur uit hun sloffen hebben gelopen om een voorziening als
deze bij hun binnen te krijgen. En met name heeft hij in die periode heel
wat opmerkingen gehad toen de beslissing gevallen was, eigenlijk had het
niet Rijsbergen moeten zijn, het had beter bij ons gehoord. Hij wil hiermee
aangegeven wat de waarde is die in bestuurlijk Nederland wordt toegekend.
Daarom verheugt het hem ook dat vanavond duidelijk doorklinkt dat we niet
tegen de komst van Piusoord zijn. Dan betreffen als die zaken die er mee te
maken hebben.
Over het zwembad zegt hij dat dat geen vrijblijvende situatie is op dit
moment. Het contract wat hier vanavond voorligt is een zekere mate van
gebondenheid gelet op datgene wat we vanaf 1988 hebben gedaan. Het wil
echter niet zeggen en dat heeft de wethouder ook al gezegd, dat vanavond
hier als het ware er een blanco cheque wordt afgegeven. Men spreekt nu af de
randvoorwaarden waarbinnen men dat gaat ontwikkelen. U heeft in het dossier
ook de briefwisseling kunnen terugvinden die over dat onderwerp gaat. En er
komt een later moment waarover het definitief stichten van die voorziening
afzonderlijk nog zullen besluiten. Zeker gelet ook op de financiële
consequenties, ook kijkende naar de voorwaarden waaronder het mede-gebruik
mogelijk is.
Even nog een stapje terug. Er is ook nog iets gevraagd over de financiële
risico's. Dhr. Bourdrez heeft gezegd "stel dat het Rijk zijn vingers er van
terugtrekt"
De instellingen zoals Piusoord krijgen geen subsidie van het Rijk. Ze
krijgen nl. op basis van tarifering via de ziektekostenverzekeraars een
bedrag per verpleegdag. Dat is gewoon verzekeringstechnisch ondergebracht.
Het heeft dus niets te maken met nogal wat andere instituten, tehuizen, die
jaarlijks afhankelijk zijn van subsidies in de exploitatiesfeer van o.a. WVC
Er zijn ook justitie-instellingen die jaarlijks moeten afwachten wat het
budget voor de komende jaren is. Dat ligt hier in deze sfeer duidelijk
anders. Dus hij wil hiermee aanduiden dat risico's zoals verondersteld door
dhr. Bourdrez in die zin hier niet te verwachten zijn.
U kunt hier ook uit begrijpen dat als de voorziening er éénmaal is en dat
wordt straks ook nader gedefinieerd in de afzonderlijke situatie als we
praten rondom het zwembad, dan wordt ook nader geregeld dat de eventuele
exploitatie en dus ook toekomstige vervanging, dat daar de gemeente
Rijsbergen gewoon geen bemoeienis mee heeft. Zo duidelijk ligt dat. Het is
een éénmalige bijdrage. Die voorziening ligt er. En je kunt nu beslissen, na
nu is dat over en uit.
De raad mag wel degelijk kritisch naar dit voorstel kijken maar het college
mag verwachten dat de raad dat doet in de context van datgene wat er in de
afgelopen 4 jaar heeft plaatsgevonden. De informatieverstrekking die op enig
moment heeft plaatsgevonden waarbij heel cruciaal is datgene dat op 21
november in de commissie Bestuurlijke Aangelegenheden heeft voorgelegen een
matrix-opzet hoe in grove lijnen de financiële zaken er voor lagen en als u
de toets maakt van wat nu voorligt met de financiële onderbouwing, en
datgene wat destijds 21 november in B.A. aan de orde is geweest, als U die
vergelijking maakt, dan zi jn we heel correct met elkaar bezig.
Want toen is heel nadrukkelijk gevraagd aan de fractievoorzitters, als u dit
zo leest, gehoord de toelichting, kunt u ermee instemmen dat wij op deze
basis de zaak verder uitwerken, zodat u straks ook kunt toetsen dit nu
overziende dat het allemaal aannemelijk voorkomt, dat dat straks ook
inhoudelijk de toets van de kritiek kan doorstaan. Hij neemt de vrijheid dat
ij als voorzitter van het college toch probeert procedures te bewaken.
Procedureel durft hij de toets en de vergelijking aan en elke discussie
wanneer het er om zou gaan of hier op enig moment op een onrechtmatige wijze