- 26 - leuk bedrag, zeker gelet op de financiële positie van de gemeente Rijsbergen. Dus wij staan daar niet afwijkend tegenover. We staan daar neutraal tegenover maar we willen het goed onderbouwd zien. Dat is het principiële van het zwembad. Maar los daarvan staat daar nog van wat krijgen we daar nu voor. Wij stoppen er 8 ton in. Maar wat krijgen we hier nu voor. Hij zou toch wel willen weten waar de investering naar toe gaat. Er zou nog een regeling worden getroffen over de tarieven. Maar als dat een vervelende regeling is, gaat er niemand zwemmen. Hij vindt het een ondeelbaar geheel van de overeenkomst waar we nu mee bezig zijn. Het is toch van wezenlijk belang dat de openstellingstijden geregeld zijn in de overeenkomst. Men moet niet zeggen dat al die essentiële zaken nog wel een keer geregeld worden. Dus die vragen zou hij toch graag beantwoord zien. Dan heeft dat natuurlijk ook zijn juridische aspecten. Maar als hij nu een overeenkomst ziet, ook ten aanzien van Piusoord, de tijdsduur, is dat voor de eeuwigheid, zolang totdat het zwembad in elkaar valt? Hij vindt dat dat geregeld moet worden. Er zijn een paar zaken geregeld wanneer ze in liquidatie gaan en wanneer de stichting ophoudt te bestaan, maar we zitten toch met een instelling die door het rijk gesubsidieerd wordt, en bij het rijk kan je alles verwachten, ook als zij over 5 jaar zeggen: we sluiten de tent. En wat doen we dan? Je moet een contract tekenen, niet alleen voor de goede tijden maar ook voor de slechte tijden. Ook dat zou hij graag aangevuld zien in de formele regeling. Tenslotte nog één opmerking. Hij vindt het een dergelijk belangrijk contract, dat hij toch voorstelt dat de raad op wijzigingen van deze overeenkomst gaat beslissen en niet alleen het college. Dhr. Van de Rijzen zegt naar aanleiding van de bespreking van de concept-overeenkomst in de commissie Grondzaken, heeft Rijsbergs Belang tesamen met het C.D.A. een aantal wijzigingen voorgedragen. Tevens hebben we een aantal zaken voorgesteld, een goed kostenplaatje, bestudering door de accountant, juridisch adviseur moest er naar kijken en heel nadrukkelijk dat wij dit zo mogelijk 23 april in de raad wilde hebben. Omdat wij de besluitvorming hierover absoluut niet wilde ophouden. Er zijn hele grote belangen in dit geheel. De grote financiële bedragen. Het is een wat uitzonderlijke positie voor de gemeente. Zij treedt op als het ware als tussenpersoon tussen enerzijds Piusoord en anderzijds de aannemer. Een wat uitzonderlijke positie dus. En wij vonden het goed dat daar eens naar gekeken werd door een extern bureau. Of liever 2 externe bureaux. En wie dat zijn dat maakt hem niet veel uit. Als ze maar ter zake deskundig zijn. Het heeft natuurlijk de nodige tijd in beslag genomen maar kennelijk was het niet voor niks. Er zijn 2 rapporten uitgekomen. Hij neemt aan dat het hier door de ambtelijke staf uitvoerig bestudeerd is. Hij denkt niet dat het ter competentie van hem is om elk juridisch of accountants rapport na te kijken. Hij denkt niet dat het de taak is van een doorsnee ambtenaar om deze zaak tot in de treuren uit te spitten. Hij neemt aan dat het een goed rapport is. Maar mogelijk is het al verwerkt in de overeenkomst. Wat dat betreft past hem een woord van waardering voor de ambtelijke medewerkers, die alle zeilen bij hebben moeten zetten om deze zaak rond te krijgen. En dat het dan wat laat binnen komt bij ons dat is spijtig maar dat was voor hem niet zo'n probleem. Mevr. Van den Bemd zegt we hebben de laatste tijd nog al wat op ons af zien komen m.b.t. alles wat Piusoord, gerelateerd aan de Leijakker, te maken heeft. Het is niet iets wat in maart zomaar uit de lucht is komen vallen. Er is een voortraject aan vooraf gegaan waarbij ên college, ên de raad in totaliteit, zeer duidelijk en nauwgezet vanaf het begin betrokken geweest zijn. Dat wil zij even kwijt. Want het zou naar de bevolking over kunnen

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 78