ion fcjfcH .fid fïsvt-fcxffö«' &ft®felo£ep'>ci use /loo X - »b na jet „o 'ejfati! r
wij willen een advies hebben van een juridische adviseur en als die tijdig
beschikbaar zijn, dan willen we dat natuurlijk ook op 23 april behandelen.
Dat tijdig beschikbaar zijn, daar heeft hij moeite mee. Als op goede vrijdag
's avonds om 5 uur, wanneer iedereen met verlof gaat, de raadsleden aan het
werk gesteld worden, dan vindt hij dat uitermate onelegant, temeer daar dit
niet de eerste keer is. Dat is met nieuwjaar zo geweest en anderhalf jaar
geleden met kerstmis, ook al eens een keer met Sinterklaas. Hij vindt dit
geen elegant optreden. Hij weet dat het wel de noodzaak van de spoed is maar
dan moeten wij dat toch iets anders plannen. Hij vindt dat het hoogste
bestuursorgaan dergelijke feestdagen ook rustig mogen doorbrengen.
Wat het kostenplaatje betreft, men zal het hem niet kwalijk nemen, dat hij
als financiële man, hiervoor interesse toont.
Wij hebben hier als raadsleden gevraagd om de cijfers die door het college
herhaalde malen aan ons zijn overgelegd, die willen wij beoordeeld hebben op
bedrijfs-economische gronden. Er mogen best hier en daar uit zakelijke
overwegingen enige verschuiving hebben plaatsgevonden, maar op het moment
dat wij beslissen, willen wij weten waar we over beslissen. Dat is de
afspraak. Als hij dan ziet wat ons is overgelegd, dan ziet hij dat Moret,
Ernst en Young een rapport heeft gemaakt en daar staat dat zij beoordeeld
hebben de concept-overeenkomst, de brieven. Verder vermelden zij dat zij
geen accountants-controle hebben uitgevoerd maar de in voormelde stukken
opgenomen bedragen. Dat was nu precies de opdracht. Wij hebben gezegd, wij
willen die bedragen gecontroleerd zien en bedrijfseconomisch beoordeeld. Dat
is nu net niet gebeurd. Onze conclusies in het volgen van deze brief en in
de bijlagen zijn gebaseerd op in de voormelde stukken genoemde bedragen. Dus
Moret heeft niks aan de bedragen gedaan. Die bedragen zijn klakkeloos
overgenomen. Straks komt hij hier nog op terug wat dan de waarde is van het
hebben van een dergelijk rapport. Hij wil een paar posten uit het
kostenoverzicht eens behandelen en dan zien wat de betreffende accountant
daar mee gedaan heeft.
De boekwaarde van de gronden van de Hooiberg: 6.222 m2Die zijn verkocht
aan Piusoord. Die gronden komen uit het plan Hooiberg I waar een kostprijs
voor vaststaat van f 135,00. Die had machtiging van de raad om die gronden
tegen die prijs te slijten.
Desondanks worden zij door de accountant opgenomen voor een bedrag van
f 75.000,Vervolgens gaat het naar het commentaar. De gemeente verkoopt
in het bestaande bestemmingsplan 6.222 m2 aan de Stiching. In de ons ter
beschikking gestelde stukken is niet aangegeven tegen welke verkoopprijs
deze gronden in de grondexploitatie-opzet van de Hooiberg zijn opgenomen en
welke inkomsten de gemeenten dus derft indien de oorspronkelijke bestemming
zou worden gehandhaafd. Daar ging het nu juist om. Hij had net een deurtje
verder moeten gaan en gevraagd moeten hebben om de kostprijsberekening. Dan
had hij gezien dat het geen f 75.000,00 was maar dat het f 840.000,00 was.
Daar zit toch even f 765.000,00 ten nadele van de gemeente in.
Verder zegt hij de boekwaarde van de ondergrond van het zwembad daar zet de
accountant, die de zaak bedrijfseconomsch zouden willen laten bekijken, dat
de boekwaarde van de ondergrond f 25.000,00 is. Hij wist niet dat een
boekwaarde een bedrijfseconomisch begrip was.
Er moet riolering bij zijn, er moet water afgevoerd worden en andere
voorzieningen, dat zou f 150.000,00 moeten zijn maar er staat maar voor f
25.000,00. Dan zitten we weer met f 100.000,00 nadeel. Wat zegt de
accountant hiervan? Eigenlijk helemaal niets. Hij vraagt niet of deze
accountant voor de gemeente een BTW probleem wil oplossen. Hij vraagt of hij
die zaken bedrijfseconomisch wil beoordelen. Dat hebben wij hem gevraagd.
De laatste post dat is de bijdrage fonds grote werken. De bijdrage fonds
grote werken geeft daar een alleszins acceptabele toelichting op. Het is
eigenlijk een soort bovenwijkse voorziening. Dus voorzieningen die niet
alleen voor dat uitbreidingsplan bestemd zijn maar ook voor andere
uitbreidingsplannen. Je moet in feite in concreto aangeven waar het naar toe
gaat. Anders zou je zelfs niet op mogen leggen. In alle redelijkeheid mogen
U5V I SïaUOOV 79li Jrto
i£> jlb 3(0 c ere n^buo - gj
mjioBSs bn6 5^ioov i.-
18 v ,5
JfcCJ nfls 1/05 f)£eo«»p psibad ,j:j
CW Jj
- 24 -