- 12 - niveau dat we uit leges van verleende hinderwetvergunningen de opbrengsten kunnen putten. Maar de realiteit gebiedt dan ook te zeggen dat na 1994 we hopelijk op een adequaat vergunningen-niveau zitten, daardoor een aantal opbrengsten weg zullen vallen en aan de andere kant wel met een aantal taken en bevoegdheden zitten. Wat die gevolgen zullen zijn in financieel opzicht, dat kan hij op dit moment niet inschatten, maar hij wil wel voorhouden dat er na 1994 best wel eens een behoorlijk probleem zou kunnen ontstaan. De rijksoverheid geeft nu wat douceurtjes en aan de andere kant hebben we opbrengsten, maar mogelijk na 1994 kunnen we best wel eens in een financieel gat komen te verkeren. Hij verzoekt dhr. van de Sande om de detailzaken waar hij naar vraagt op te nemen met het hoofd van Grondzaken. Daar zal hij ongetwijfeld een adequaat antwoord op krijgen. DhrVan de Sande zegt dat het accent bij Dorpsbelangen lag tijdens de commissievergaderingen op de het beleidsplan wat we voor 1992 hebben afgesproken. Daar liggen financiële zaken aan ten grondslag. Wij willen gewoon niet direct hebben dat er van de algemene dienst middelen aan bestemd gaan worden. Tenminste als we niet afspreken met elkaar. Als we afspreken dat het geld moet kosten want dat het een zeer goede zaak is, dan is het akkoord. Maar hier blijkt het niet uit. Hij heeft een gesprek gehad met het ambtelijk apparaat deze week. Hij heeft gevraagd of het zo is dat men de tarieven moet verhogen als je geen lasten wil hebben ten laste van de algemene dienst. DhrUtens zegt laat ons eerst eens met de evaluatie aan de slag gaan. Hij denkt dat het verstandiger is op grond van praktische ervaringcijfers de zaken daar waar nodig bij te stellen. Het college is geen voorstander van ad hoe maatregelen. Hij heeft in hoofdlijnen de mogelijke termijnverwachtingen geschetst. Het lijkt hem niet verstandig om op dit moment er ad hoc op in te springen omdat het met name ook een stuk raming is Laat ons hier eerst eens mee aan de slag gaan en dan eens bekijken wat uiteindelijk daarvan de consequenties zouden zijn. Hij denkt dat dat ook helder is voor de mensen die daarmee geconfronteerd gaan worden. Het zijn toch nog steeds onze inwoners die uiteindelijk de leges moeten betalen. Dus hij zou namens het college voor willen stellen om hier mee aan de slag te gaan en laat ons kijken of we die zaken al dan niet bij moeten stellen. Dat zal bij de eerst volgende behandeling van de leges wel aan bod komen De raad gaat akkoord met het voorstel van burgemeester en wethouders. 8- VOORSTEL TOT BEKRACHTIGING RESOLUTIE GEMEENTERADEN HOOGSTRATEN EN RIJSBERGEN. (BIJLAGE 42) Dhr. Rietveld zegt dat we in Hoogstraten geweest zijn. Aan het eind van de vergadering is er inderdaad een resolutie aangenomen. Tot zijn verbazing gaat er nu een formele besluitvorming plaatsvinden, er staat zelfs een rechtsgeldige besluitvorming. Als men dan naar de tekst kijkt, dan staat er de besturen van de gemeente Hoogstraten en Rijsbergen streven naar de ontwikkeling van het transport-distributie zone Meer-Hazeldonkaan beide zijde van de grens, waar mogelijk te optimaliseren voor zover het tot hun competentie behoort en voorzover er van betrokkenheid sprake is"

Raadsnotulen

Rijsbergen: 1940-1996 | 1992 | | pagina 64