- 12 -
niveau dat we uit leges van verleende hinderwetvergunningen de opbrengsten
kunnen putten. Maar de realiteit gebiedt dan ook te zeggen dat na 1994 we
hopelijk op een adequaat vergunningen-niveau zitten, daardoor een aantal
opbrengsten weg zullen vallen en aan de andere kant wel met een aantal taken
en bevoegdheden zitten. Wat die gevolgen zullen zijn in financieel opzicht,
dat kan hij op dit moment niet inschatten, maar hij wil wel voorhouden dat
er na 1994 best wel eens een behoorlijk probleem zou kunnen ontstaan. De
rijksoverheid geeft nu wat douceurtjes en aan de andere kant hebben we
opbrengsten, maar mogelijk na 1994 kunnen we best wel eens in een financieel
gat komen te verkeren.
Hij verzoekt dhr. van de Sande om de detailzaken waar hij naar vraagt op te
nemen met het hoofd van Grondzaken. Daar zal hij ongetwijfeld een adequaat
antwoord op krijgen.
DhrVan de Sande zegt dat het accent bij Dorpsbelangen lag tijdens de
commissievergaderingen op de het beleidsplan wat we voor 1992 hebben
afgesproken. Daar liggen financiële zaken aan ten grondslag. Wij willen
gewoon niet direct hebben dat er van de algemene dienst middelen aan bestemd
gaan worden. Tenminste als we niet afspreken met elkaar. Als we afspreken
dat het geld moet kosten want dat het een zeer goede zaak is, dan is het
akkoord. Maar hier blijkt het niet uit. Hij heeft een gesprek gehad met het
ambtelijk apparaat deze week. Hij heeft gevraagd of het zo is dat men de
tarieven moet verhogen als je geen lasten wil hebben ten laste van de
algemene dienst.
DhrUtens zegt laat ons eerst eens met de evaluatie aan de slag gaan. Hij
denkt dat het verstandiger is op grond van praktische ervaringcijfers de
zaken daar waar nodig bij te stellen. Het college is geen voorstander van ad
hoe maatregelen. Hij heeft in hoofdlijnen de mogelijke termijnverwachtingen
geschetst. Het lijkt hem niet verstandig om op dit moment er ad hoc op in te
springen omdat het met name ook een stuk raming is
Laat ons hier eerst eens mee aan de slag gaan en dan eens bekijken wat
uiteindelijk daarvan de consequenties zouden zijn. Hij denkt dat dat ook
helder is voor de mensen die daarmee geconfronteerd gaan worden.
Het zijn toch nog steeds onze inwoners die uiteindelijk de leges moeten
betalen. Dus hij zou namens het college voor willen stellen om hier mee aan
de slag te gaan en laat ons kijken of we die zaken al dan niet bij moeten
stellen. Dat zal bij de eerst volgende behandeling van de leges wel aan bod
komen
De raad gaat akkoord met het voorstel van burgemeester en wethouders.
8- VOORSTEL TOT BEKRACHTIGING RESOLUTIE GEMEENTERADEN HOOGSTRATEN EN
RIJSBERGEN.
(BIJLAGE 42)
Dhr. Rietveld zegt dat we in Hoogstraten geweest zijn. Aan het eind van de
vergadering is er inderdaad een resolutie aangenomen. Tot zijn verbazing
gaat er nu een formele besluitvorming plaatsvinden, er staat zelfs een
rechtsgeldige besluitvorming. Als men dan naar de tekst kijkt, dan staat er
de besturen van de gemeente Hoogstraten en Rijsbergen streven naar de
ontwikkeling van het transport-distributie zone Meer-Hazeldonkaan beide
zijde van de grens, waar mogelijk te optimaliseren voor zover het tot hun
competentie behoort en voorzover er van betrokkenheid sprake is"